ספורט בהקפאה: גם ליגת ה-NBA נכנסה לשביתה

ארגון השחקנים והליגה לא הגיעו להסכמות על חידוש ההסכם הקיבוצי, וה-NBA נכנסת לשביתה שעלולה להביא לביטול עונת 2011/12 ■ מצטרפת ל-NFL שמושבתת למעלה מחודשיים

המאבק הגדול בין ארגון שחקני ה-NBA לבין בעלי הקבוצות הסתיים הלילה (שישי) בניו יורק באופן שרבים חששו ממנו: עם פקיעת ההסכם הקיבוצי, אחרי שהצדדים לא הגיעו להסכמות - ה-NBA נכנסה לשביתה (Lockout) שעלולה בין היתר להביא לביטול עונת 2011/12 כולה.

הלילה בחצות בדיוק לפי שעון ניו יורק, מועד פקיעת ההסכם הקיבוצי, נאלצה הליגה להודיע כי מאחר שלא הגיע להסכמות עם ארגון השחקנים על חתימת הסכם קיבוצי חדש היא נאלצת להשבית כל פעילות בליגה. המשמעות העיקרית היא שהחל מרגע חל איסור מוחלט על קיום כל קשר עסקי בין שחקנים לקבוצות, על החתמת שחקנים, טריידים, או יצירת קשר בין סוכנים ושחקנים לבין הקבוצות. מתחמי האימונים יישארו מחוץ לתחום עבור השחקנים, וכל ההטבות שהשחקנים זכו להם מתוקף היותם תחת חוזים, אינם תקפים עוד. הליגה אף פרסמה אזהרה כי כל חריגה וניסיון ליצור קשר יביא לקנס אוטומטי של מיליון דולר.

מבחינת תשלומי שכר, הרי שלרוב השחקנים לא אמורה להיות בעיה מבחינת תשלומים, מאחר שכ-90% מהם מקבלים ממילא את השכר השנתי בפרישת תשלומים בין 15 לנובמבר ועד 30 באפריל.

השאלה הגדולה היא מה יהיה גורל עונת המשחקים הקרובה 2011/12 שאמורה היתה להיפתח באוקטובר. הפעם האחרונה שארגון השחקנים והליגה לא הגיעה להסכמות היתה בעונת 1998/99 אז נמשכה השביתה לתוך העונה ובסיומה שוחקה עונה מקוצרת.

המחלקות הגדולה היתה על אופן חלוקת ההכנסות. ההסכם הקיבוצי שפג הלילה הבטיח לבעלים 43% מההכנסות, בעוד שהשחקנים נהנו מ-57%, מה שלטענת הבעלים יצר מצב ששחקני ה-NBA הפכו למגזר בעל השכר הממוצע הגבוה בעולם הספורט - 5.5 מיליון דולר לעונה בממוצע לשחקן, בעוד ששני שלישים מהקבוצות דיווחו בעונה האחרונה על הפסדים. ההצעה האחרונה של השחקנים שהונחה על השולחן דיברה על ירידה ל-54.3% מהכנסות, הצעה שנדחתה על-ידי הבעלים.

עבור הספורט האמריקני מדובר בקיץ קשה במיוחד. זו הליגה השנייה שנכנסת לשביתה, והיא מצטרפת בכך ל-NFL שמוקפאת כבר למעלה מחודשיים. כעת יצטרכו הצדדים לנסות ולפתור את המחלוקות דרך בתי משפט ובאמצעות מגשרים.

בליגת ה-NBA משחקים 450 שחקנים, חלק מהם כבר החלו מגששים במהלך השבועות האחרונות את דרכם לקבוצות באירופה במקרה שאכן הליגה תושבת.