קוקה-קולה: "שופרסל לא הודיעה על הוצאת מוצרים מהמדפים"

כך העיד היום יורם שגיא, מנכ"ל חברת ההפצה של קוקה-קולה, במשפטם של מנכ"ל שופרסל אפי רוזנהויז וסמנכ"ל הסחר אלי גידור ■ "לא היה תהליך של טלפונים או ניירת", אמר

"התקשרו אליי משופרסל, אמרו לי שהם מפסיקים לקנות את נביעות, לא היה שום דבר מעבר לזה. לא תהליך של טלפונים או ניירת. זה היה מהלך מהיר מאוד, פעם ראשונה ואחרונה שזה קרה" - כך העיד היום (א') יורם שגיא, מנכ"ל חברת ההפצה של קוקה-קולה ישראל, במשפט הפלילי המתנהל נגד מנכ"ל שופרסל, אפי רוזנהויז, וסמנכ"ל הסחר בחברה, אלי גידור, בבית המשפט המחוזי בירושלים.

בראשית 2010 הוגש נגד רוזנהויז וגידור כתב אישום על עבירות של הפרת תנאי הגידול וניסיון לבצע הסדר כובל. לפי כתב האישום, רבוע כחול ושופרסל יצאו בדצמבר 2008 במבצע על מוצרים זהים, שנמכרו במחירים נמוכים יותר בסניפי רבוע כחול מאשר בשופרסל. רוזנהויז וגידור פנו לספקים הגדולים - אסם, קוקה-קולה, ויסוצקי ושטראוס - ודרשו מהם להפסיק את המבצע. משנענו בשלילה, נטען בכתב האישום, הורידה שופרסל מהמדפים את מוצריהם. לטענת רשות ההגבלים העסקיים, יש בפעולות אלה גם הפרה של תנאי המיזוג בין קלאבמרקט לשופרסל.

לדברי שגיא, מי שהודיע לו על ההחלטה להוריד את המוצרים מהמדפים היה אורן שקד, מנהל הלקוחות בשופרסל. לדבריו, הוא לא הסביר את הסיבה לכך.

"זה היה משהו מלמעלה, לא סיבה ספציפית. התקשרתי לגידור באותו ערב לשאול אותו אם זה באמת נכון, למיטב זיכרוני הוא אמר לי שכן. כששאלתי אותו למה, קיבלתי תשובה שאיציק (יצחק תמיר, מנכ"ל קוקה-קולה ישראל) ידבר עם רוזנהויז. אני חושב שהוא אמר לי שיש כעס בשופרסל על המבצע של מגה", העיד שגיא.

"אמרתי לגידור שהמבצע של מגה לא היה על דעתנו ולא בידיעתנו ולא במימון שלנו", המשיך שגיא. "שאלתי אותו מדוע הם עושים קשר בין המבצע של מגה, שהורידה את המחיר של פריגת, לבין הוצאת נביעות מהמגוון בשופרסל".

בהתייחסו למבצע של מגה אמר שגיא כי ללא קשר למעשה של שופרסל, מדובר היה במבצע חריג. "הייתה מודעה עם מחיר מאוד נמוך לפריגת, נמוך ביותר, 1.99 שקלים לפריגת".

שגיא העיד כי ההחלטה להוריד את נביעות מהמדפים הטרידה אותו מאוד. "שופרסל היא הלקוח הגדול ביותר שלנו, קונה כמויות גדולות של נביעות, שהוא מותג חשוב לנו. יש לזה השפעה גם על התוצאות העסקיות וגם בראייה ארוכה. כשהצרכנים לא פוגשים מותג ברשת בפריסה ארצית, זה משפיע באופן מתמשך. לא קיבלנו שום הודעה על ההוצאה, גם סיפקנו את המוצר למחרת, עד כדי כך לא חשבתי שזה המצב".

שגיא נשאל מה עלה בגורל המוצרים שסופקו למרות ההודעה של שופרסל: "בחלק מהחנויות הם נחסמו במחשב; המחסן של הרשת לא מקבל סחורה שלא רשומה במגוון שלה. בחלק מהחנויות עוד קיבלו את המוצר, ביום שלאחר מכן כבר לא קיבלו בשום חנות. זה היה הליך מהיר".

נביעות, לפי עדותו של שגיא, לא היה המוצר היחיד שהורד ממדפי שופרסל. "כמה ימים אחר-כך, תת-רשת של שופרסל הורידה קרטוניות של פריגת, אבל אז הגיע נייר מסודר על הוצאה מהמגוון", אמר. "הופתענו גם מזה. גידור אמר לי שהוא בכלל לא ידע על זה, שהוא יבדוק, אבל הוא לא חזר אליי עם תשובה".

בחקירה הנגדית נשאל שגיא על-ידי עו"ד נתי שמחוני, שמייצג את גידור ואת שופרסל, אם בשיחה שהתקיימה בין תמיר לרוזנהויז עלתה בקשה להפסיק את אספקת פריגת למגה.

"אני לא זוכר בקשה כזאת", ענה, "אני זוכר שתמיר אמר שהייתה בקשה לטפל בעניין הזה של המבצע, כי זה פוגע במותגים. להבנתי, הכוונה הייתה שנלחץ על מגה שלא יעשו מבצע כזה. לא התבקשתי על-ידי תמיר לעשות משהו בנושא".