תקודם חקיקה למניעת העלאה אוטומטית של גיל הפרישה

לבנת דורשת משטייניץ לחשוף את דוח הוועדה בנושא גיל הפרישה לנשים

ועדת שרים לקידום מעמד האישה, בראשות לימור לבנת, החליטה היום (ב') במהלך דיון דחוף בוועדה, לקרוא לשר האוצר, יובל שטייניץ, שלא לקבל כל החלטה בנושא העלאת גיל הפרישה עד שלא יחשוף את דוח הוועדה הממשלתית בנושא ויקיים על כך דיון מעמיק בוועדה. כמו כן, הוחלט שיש לקדם חקיקה שתאריך את תחולת החוק הקיים הקובע כי אם לא מתקבלת החלטה בנידון עד סוף דצמבר 2011, גיל הפרישה לנשים יעלה אוטומטית ל-64 בינואר 2012.

בדיון תקפה לבנת בחריפות את התנהלות שר האוצר ואמרה כי "פנינו אתמול לקבלת הדוח של הוועדה הממשלתית. נענינו בשלילה. הנימוק היה שהשר לומד את ההמלצות. עיתונאים קיבלו תדרוכים נרחבים ביותר על דוח הוועדה. אני פותחת עיתון כלכלי וקוראת את כל הפרטים. אני רוצה למחותעל כך שוועדת שרים לא מקבלת דוח כה חשוב. הדבר אינו תקין והוא בלתי ציבורי לחלוטין", אמרה לבנת אשר הוסיפה כי החלטת הוועדה הציבורית להעלות את גיל הפרישה ל-67 היא "עז": "לדעתי, גיל 67 הוא עז שהאוצר ניסה להכניס כי אין לוועדה כל סמכות להגיע למסקנה הזו. הכוונה היא שכולנו ננשום לרווחה כאשר יעלו את הגיל ל-64", לדברי לבנת.

בדיון עלה כי הדוח לא ניתן גם לורד סוויד, מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, החברה בוועדה. "אני רוצה למחות על העובדה שדוברות האוצר הוציאה הודעה לעיתונות לפיה ההחלטה נפלה פה אחד וזו מעין הטעיית הציבור. לא הספיקו הטלפונים שעשיתי גם לדוברות וגם לדובר. זה לא עזר, עד שלא הגעתי למנכ"ל", אמרה סוויד.

לדבריה, "ההחלטה תפגע בעיקר בנשים המוחלשות. אני מוטרדת מהקופאיות שנאלצות לשרת מאות לקוחות ביום". סוויד הזהירה ואמרה כי "לצערי, ההתרשמות שלי שגיל 67 אינו 'עז', אלא שמדובר בכוונה אמיתית של כל הפקידים והפרופסורים". לדבריה, "אם רוצים להשוות בין גברים לנשים בשוק העבודה, אני מציע שנתחיל לפעול לשוויוניות לגבי שכר ולגבי עמדות ניהול".

"לא ניתן להעביר כעת את הנוסח", הסבירה יעל מבורך, רכזת בכירה באגף התקציבים ומזכירת הוועדה הממשלתית. לדבריה, ניסוח המסקנות טרם הושלם.

"אני לא יודעת בדיוק מה זה מקצועות שוחקים", השיבה מבורך לשאלת לבנת באשר לפתרון למי שמועסק בעבודה שוחקת, תשובה שגרמה לתדהמה בקרב המשתתפים.

"זאת הייתה ועדה של שוק ההון שדנה בנושא עבודה", האשימה טליה לבני, נציגת נעמ"ת בוועדה. "מחצית מהנשים בנות 56 לא נמצאות בשוק העבודה. איך מכינים את שוק העבודה לשינוי הזה?".

ממשרד האוצר נמסר: "הדוח המלא יועבר לשר האוצר בתוך שבועיים ובמקביל יימסר לכל דורש. יצוין כי ההמלצות העיקריות כבר הועברו לשר".