"בהזדמנות הראשונה נצא להנפקה גם עם קרסו נדל"ן"

יבואנית רכבי רנו וניסאן, קרסו מוטורס, חגגה את הצטרפותה לבורסה ■ "זה אחד המהלכים המעניינים במשק הישראלי" ■ "עבדנו על ההנפקה 6 שנים"

חודש לאחר שקרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, השלימה הנפקת 25% ממניותיה תמורת 250 מיליון שקל, התכנסו היום בעלי השליטה והנהלת החברה בבורסה בת"א לחגוג את הצטרפותה של החברה למדד ת"א 100 (בשל הצטרפותה יכלול המדד, עד לעדכון המדדים הבא, 101 מניות). קרסו מוטורס נסחרת כיום בשווי של מיליארד שקל, בדומה לשווי לפיו הונפקה.

לאחר דברי ברכה של יו"ר הבורסה, שאול (סם) ברונפלד, סיפר יו"ר קבוצת קרסו, יואל קרסו, על ההיסטוריה המשפחתית, על פעילותו של משה קרסו, מייסד הקבוצה, ועל תרומתו לפיתוח הקרקעות במרכז ת"א.

בהמשך סיפר מנכ"ל החברה, איציק וייץ, על תקופת העבודה האינטנסיבית שקדמה להנפקה, והודה למי שסייע לחברה להשלים את המהלך בהצלחה. "זהו אחד המהלכים היותר מעניינים במשק הישראלי, שבו חברה שהחלה את הפעילות שלה לפני כ-80 שנה, הייתה פרטית, ושרדה תהפוכות מעבר לדור שני ושלישי, הופכת לחברה ציבורית שנכנסת למדד ת"א 100", אמר וייץ ל"גלובס".

"בפרספקטיבה היסטורית זה לא קורה הרבה שחברה פרטית כל כך גדולה הופכת לחברה ציבורית, ואולי זה יסמן את הדרך לחברות משפחתיות נוספות. בני משפחת קרסו, בזכות אופים והגינותם, החליטו שכל משיכות המזומנים יתבצעו בדרך של דיבידנד, ואנו מאמצים מדיניות דיבידנד אגרסיבית לטובת כל בעלי המניות".

לאחרונה פרסמו מספר אנליסטים הערכות פושרות לגבי שוק הרכב. האם אנו עומדים בפני ירידה בהכנסות או סטגנציה?

וייץ: "שוק הרכב בישראל עדיין לא מיצה את עצמו. רמת המינוע בישראל נמוכה מהנהוג בעולם המערבי ואני מאמין שגם אם יש ירידות או התמתנות במכירות זה לתקופות קצרות. החברה תמשיך ותגדל בחודשים הקרובים ושוק הרכב יתייצב על כ-250 אלף כלי רכב בשנה".

"כמו בנישואים"

יואל קרסו, היו"ר ומבעלי השליטה בחברה, התייחס לראשונה לרכישת 4% ממניות החברה בהנפקה ע"י ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה לישראל, ואמר ל"גלובס" כי "זה רק מוכיח שהמניות שלנו טובות ושהוא רואה בהן ערך". על ההנפקה אמר קרסו: "עבדנו על זה 6 שנים, לקבוצה היה מבנה מאוד מסובך וכעת יש שתי חברות: קרסו מוטורס, שהונפקה, ובהזדמנות הראשונה נצא להנפקה גם עם קרסו נדל"ן".

קרסו מוטורס מייבאת רכבי רנו וניסאן לישראל ונתח השוק שלה ב-2010 עמד על כ-7%. את הרבעון הראשון של השנה היא סיכמה עם זינוק של 28% בהכנסות, ל-712.2 מיליון שקל, כשההכנסות ממכירות כלי הרכב עלו ב-13.4% ל-439.1 מיליון שקל. בשורה התחתונה, הרווח הנקי של קרסו זינק פי שלושה, ל-30.5 מיליון שקל ברבעון.

זה עסק גדול עם הרבה קרובי משפחה, איך מסתדרים?

יואל קרסו: "בעבודה קשה, כמו בנישואים, צריך התמדה, רצון טוב ויכולת להתפשר ולהבין אחד את השני. עברנו שש שנים של התייעצויות שונות איך לעשות את זה עם אפס תשלום מס".

שלמה קרסו יבדל"א, היחיד מהדור הראשון שנותר בחיים, היה יוצא דופן כיוון שאחיו עבדו בקרסו מוטורס והוא ניהל בית חרושת לחוטי כותנה. "ככה אבא חילק את העסקים", הוא מסביר. על ההנפקה אמר כי "זאת הרגשה טובה מאוד, התקדמנו ב-5 השנים האחרונות ואנו הולכים בדרך הנכונה עם הנהלה מקצוענית".