חברות התקשורת היוו קרוב למחצית מהנפקות האג"ח בחצי הראשון

מבדיקה שערכה מידרוג לשוק האג"ח הקונצרני עולה כי סקטור התקשורת גייס יותר מ-7 מיליארד שקל ■ צניחה של 32% בגיוסי חברות המגזר הפיננסי

בנקים? חברות החזקה? אלו הסקטורים שהיינו מצפים שיובילו את גיוסי איגרות החוב. אולם, מי שדווקא תפס את ההובלה במחצית הראשונה של 2011 הן חברות התקשורת.

חברות מענף זה גייסו במחצית הראשונה אג"ח בהיקף של יותר מ-7 מיליארד שקל - קפיצה של כ-153% לעומת גיוסי האג"ח של חברות תקשורת בתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מבדיקת מידרוג לשוק האג"ח הקונצרניות בתקופה המוזכרת. למעשה, גיוסי חברות התקשורת היוו 30% מסך גיוסי האג"ח במחצית.

נציין, כי חלק מהותי מהסכום הגיע מגיוס האג"ח שביצעה בשבוע שעבר חברת בזק של שאול אלוביץ', בדקה ה-90 של המחצית הראשונה, שעמד על כ-2.7 מיליארד שקל. בסך הכל, גיוסי האג"ח במחצית הסתכמו בכ-23 מיליארד שקל - עלייה של כ-48% לעומת גיוסים של כ-15.5 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

למרות הסנטימנט השלילי המלווה את השוק לאחרונה, מצב השווקים המאושש ביחס לתקופה המקבילה ב-2010, יחד עם סביבת ריבית המוסיפה להיות נמוכה יחסית, סייעו לחברות הנדל"ן למשל להרחיב את היקפי הגיוסים שביצעו. לפי נתוני מידרוג, היקף הגיוסים של חברות הנדל"ן צמח בכ-60% (ובמספרים, כ-1.7 מיליארד שקל) לכ-4.5 מיליארד שקל.

בנוגע להתפלגות הגיוסים בתוך הענף, סיגל יששכר, ראש תחום חברות במידרוג, מעריכה כי "כמחצית מהיקף הגיוסים בתקופה בוצעו על ידי חברות סולידיות בתחום הנדל"ן המניב, בעיקר בישראל אך גם בחו"ל. אנו מעריכים שחלק הארי של הגיוסים בענף בתקופה הנסקרת נועד למיחזור חוב".

הרוב מדורגות

נתון מעניין נוסף שמידרוג מציגה הוא היקף הגיוסים המצומק של חברות ייזום המגורים המקומיות, שעמד על פחות מ-10% מסך הגיוסים בענף והסתכם בכ-600 מיליון שקל בלבד.

לעומת התקשורת והנדל"ן, גיוסי האג"ח בענף הפיננסים הצטמצמו במחצית הראשונה של השנה בכ-32%, לסך של 4.1 מיליארד שקל, כשמרבית הירידה מיוחסת לחברות הביטוח. לצד חברות הביטוח, גם חברות ההחזקה בלטו בצמצום פעילות בשוק האג"ח, תופעה שאפיינה אותן ב-2010 כולה, ומגמה דומה נרשמה גם בענפי התעשייה, הסחר והשירותים. במידרוג מציינים כי נתוני ההנפקות המוזכרים כוללים גם גיוסים של כ-3.5 מיליארד שקל שביצעה חברת החשמל. בנטרול גיוס זה וגיוסי סקטור הפיננסים, היקף הנפקות החוב של החברות הגיע ל-15.3 מיליארד שקל, עלייה של כ-62% לעומת המחצית הראשונה של 2010.

נתון מעניין נוסף, אשר מעיד על הסלקטיביות של השוק, הוא שכ-94% מהיקף ההנפקות במחצית הראשונה היו מדורגות ורק 6% היו של חברות לא מדורגות.