פורטוגל אחרי יוון: "משבר החוב באירופה לא מסתיים ביוון"

בתוגובה לדרוג מודי'ס המדד המרכזי של פורטוגל נופל היום בכ-2.5% ■ מודי'ס: "פורטוגל תתקשה מאוד לגייס משקיעים עד סוף 2013" ■ הנציבות האירופית: "הורדת הדירוג של מודי'ס מתבססת על תרחישים היפותטיים"

משבר החוב באירופה עדיין מאיים על השווקים הגלובליים: טרם נפתרו הבעיות ביוון ובאירופה מדינה נוספת מעוררת חרדה בקרב המשקיעים. הפעם זו פורטוגל, שעל פי הערכת סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס עלולה להיזדקק לתוכנית סיוע נוספת. נציין כי המדד המרכזי של פורטוגל נופל היום בכ-2.5% בתגובה לדרוג מודי'ס. גם האירו לא מאחר להגיב ונופל בכ-1% מול הדולר, נסחר בשער של 1.43 דולר לאירו.

נזכיר כי בדומה ליוון ואירלנד, גם פורטוגל קיבלה מקרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי חבילת סיוע בהיקף של 78 מיליארד אירו (113 מיליארד דולר). כאמור, מודי'ס מעריכה שפורטוגל תזדקק לסיוע נוסף.

"הורדת הדירוג של פורטוגל מוכיחה שהמשבר הפיננסי באירופה לא מסתכם ביוון ועל כן רחוק מלהסתיים. מדינות נוספות מאיימות על כלכלת אירופה" כך מעריך גרי פולק מדויטשה בנק AG.

מודי'ס מנמקת את ההחלטת לחתוך את דירוג האשראי של פורטוגל, בעצם העלייה בסיכון כי כלכלת פורטוגל לא תצליח להתייצב עד תום תוכנית הסיוע הראשונה. "תשואת האג"ח של פורטוגל גבוהה מדי בכדי שהמדינה תצליח לגייס משקיעים עד סוף 2013 ואולי גם לא מאוחר יותר", כך מעריכים כלכלני מודי'ס.

בעקבות הורדת הדירוג של מוד'יס, הזדרז להגיב שר האוצר של פורטוגל ואמר כי הערכת מודי'ס מתעלמת משורה של צעדים שנקטה ממשלת פורטוגל על מנת לייצב את כלכלת המדינה. לדבריו, המצב בפורטוגל שונה מיוון מפני שבפורטוגל יש הסכמה רחבה על תוכנית הצנע.

עמדת הנציבות האירופית תומכת בהסבריו של שר האוצר. בנציבות טוענים שהורדת הדירוג של מודי'ס מתבססת על תרחישים היפותטיים. לטענתם, במודי'ס מתעלמים מהעובדה שפורטוגל רק מתחילה ליישם את תכנית הצנע שלה. "אנחנו צריכים לתת למדינה ולממשלה החדשה, הזדמנות להוכיח את נחישותן ליישם את כל האמצעים הכלולים בתוכנית הצנע", כך אמר היום דובר הנציבות האירופית לענייני כלכלה וכספים.