אני תשושת פייסבוק

פייסבוק עדיין לא מת, אבל הוא מתחיל להתבגר ולקבל קצת קמטים באזור העיניים

יש לי 1,194 חברים בפייסבוק. בדרך-כלל אני נהנית לקרוא מה שהם כותבים ולשמוע את דעתם על מה שקורה, אבל בחודשים האחרונים אני מרגישה שהם פעילים קצת פחות.

אורן, חבר נמרץ שלי בפייסבוק, מעלה בזמן האחרון פחות סטטוסים. גם אחייניתי בת ה-12 כותבת פחות. רמי, שמגיב על כל דבר, מגיב קצת פחות, ונעמה כבר לא מספרת 3 פעמים ביום לאן היא הלכה ומה עשתה שם.

מסתבר שלתופעה הזאת, שבהתחלה חשבתי שהיא רק אצל החברים שלי, יש תימוכין במספרים אמיתיים מהחודש האחרון. כן חברים, פייסבוק בירידה! בעולם הוא ממשיך לעלות, אבל בעולם המערבי, לפחות בחודש האחרון, התחילה ירידה במספר בעלי הפרופילים.

על-פי רשת SKY האנגלית, בחודש מאי האחרון נטשו 100 אלף אנגלים את פייסבוק. בארצות-הברית, ארץ המספרים הגדולים, נטשו במאי 6 מיליון איש את האתר. בקנדה נטשו 1.5 מיליון, וגם ברוסיה ובנורבגיה מדווחים על מספרים דומים באופן יחסי לאוכלוסייה.

למה אנשים עוזבים? אולי בגלל חוסר אמון ביכולות האתר לשמור על פרטיות, אולי בגלל סטגנציה בחידושים שפייסבוק מציעה, או פשוט בגלל שיעמום מצטבר מחיטוט בחיי אנשים אחרים ומצפייה בתמונות שלהם מהטיול האחרון עם הילדים. כמה אפשר לשמוע על עלילות הכלב פינקי של זאת שפעם הייתה חברה שלך ביסודי, או לראות את תמונות השן שצומחת בפי התינוק של ההוא שכבר 3 חודשים חבר שלך, ואין לך מושג בעצם למה אישרת לו חברות.

כשאני שואלת חברים "למה אתם מבלים פחות בפייסבוק", התשובה המרכזית היא "אין לי כוח יותר". השם הרשמי של התופעה הזאת, שרק בחודשים האחרונים מתחילים לכתוב עליה, הוא Facebook fatigue - תשישות פייסבוק. "אני תשושת פייסבוק" (שורה שהייתה יכולה להיות שווה סטטוס, אם לא הייתי תשושה מכדי להעלות אותה).

למרות מה שכתבתי עד כאן, הפייסבוק עדיין לא בדרך למות. עבורנו, בבנק הפועלים, ועבור כל מותג שרוצה לשמור על תקשורת דו-כיוונית ועל קשר ישיר עם הצרכנים שלו, פייסבוק הוא עדיין מכשיר שיווקי וכלי תקשורתי רב-ערך.

אז מה ניתן לעשות כדי להמשיך ולעורר עניין באתר, שמתחיל לאבד את רמת העניין שהוא מייצר? הנה כמה דוגמאות לשיטות שאנחנו בבנק הפועלים מיישמים בעבודתנו במדיה החברתית:

1. ספרו להם סיפור

בכל גוף מדיה שמוכר לנו תוכן (ופייסבוק הוא אתר תוכן), תוכן טוב תמיד ימשוך צופים. יותר מכך, ככל שהתוכן מסביב יהיה יותר משעמם - כך התוכן שלכם, אם הוא איכותי, יבלוט יותר. סיפור טוב תמיד היה הסיבה מספר אחת ליצירת עניין בקרב בני אדם.

2. קחו אותם לסרט

החיבור בין פייסבוק ליו-טיוב רק מתחזק. אנשים נהנים לראות סרטים באינטרנט וכנראה ימשיכו לעשות זאת עוד שנים רבות.

סרט טוב, סרט שגורם לאנשים לשלוח אותו לחבריהם או לדבר עליו ברשת, הוא כלי שיווקי רב-עוצמה בעידן שבו צרכנים צופים ביותר תוכן שהגיע אליהם דרך חברים מאשר בתוכן שהגיע אליהם דרך מפרסמים.

3. תבחרו טוב-טוב את הדובר שלכם

בלי סקס-אפיל (מסוג כלשהו) איש לא ירצה להקשיב לך. ישנם אנשים שתמיד נרצה לשמוע את דעתם ונשמח לשמוע מה קרה להם. עיתונים ותוכניות טלוויזיה רבים נבנים וימשיכו להיבנות על הכוח הזה. כדי לעורר עניין בקרב הלקוחות, כדי לחבר אותם לסיפור המותג או למסר שלכם, מוטב שנושאי המסר יהיו אנשים שגם כך חברי הרשת החברתית ירצו לעקוב אחריהם ולשמוע את דעתם.

פייסבוק עדיין לא מת, אבל הוא מתחיל להתבגר ולקבל קצת קמטים באזור העיניים. מותגים שרוצים לשמור על כוחם בעולם שבו פייסבוק כבר לא עושה את העבודה, חייבים למצוא דרכים לייצר את העניין בעצמם.

הכותבת היא מנהלת שיווק ופרסום בבנק הפועלים ובין משפיעי הדעה של ועידת התקשורת, נתח שוק ודיגיטל 2011.