כלכלני בנק לאומי רואים "אפסייד גבוה בבנק אוף אמריקה"

בנק לאומי: הפשרה אליה הגיע הבנק בשבוע שעבר, עם קבוצה בת 22 תובעים, במסגרתה הסכים לשלם להם 8.5 מיליארד דולר עבור מחיקת התביעה, מסירה חלק ניכר מאי הוודאות

אם יש דבר ששוק ההון שונא במיוחד הוא אי-ודאות, וזו הייתה גדולה במיוחד בכל הנוגע למניית בנק אוף אמריקה . החשיפה של הבנק לתביעות מצד גופים מוסדיים, להם מכר ב-2008 אג"ח מגובות משכנתאות שהסבו להם הפסדים כבדים עם פרוץ משבר הסאב-פריים, ריחפה כעננה מעל המניה, שירדה מתחילת השנה כ-22%.

אך בבנק לאומי סבורים שהפשרה אליה הגיע הבנק בשבוע שעבר, עם קבוצה בת 22 תובעים בהם גופי ענק כבלקרוק ופימקו, במסגרתה הסכים לשלם להם 8.5 מיליארד דולר עבור מחיקת התביעה, מסירה חלק ניכר מאי הוודאות. הפשרה הופכת לדעתם את המניה להשקעה אטרקטיבית ביותר לטווח הארוך. "האפסייד הגבוה מציע ערך למשקיעים בעלי סבלנות", אומר רוני יונסיאן, אנליסט חו"ל בלאומי. "כיום ניתן לגזור מהסכום שישלם הבנק באופן ברור יותר את היקף סיכון הקצה אליו הוא חשוף".

היקף האג"ח הבעייתיות שמכר בנק אוף אמריקה בשנים 2004-2008 הוא 963 מיליארד דולר, כשמרביתן, 716 מיליארד דולר, נמכרו בכלל על ידי בנק המשכנתאות קאנטריווייד אותו רכש בנק אוף אמריקה ב-2008. הפשרה הנוכחית מתייחסת ל-530 איגוחים בסך 424 מיליארד דולר, מה שאומר שהבנק ישלם כ-2% מהיקף החשיפה הנוכחית. מכאן, מקיש יונסיאן שיתרת החשיפה האפשרית היא כ-11-12 מיליארד דולר. בהערכתו הוא מסתמך גם על הודעת הבנק משבוע שעבר, כי יבצע הפרשה בסכום דומה בגין אפשרות לתביעות נוספות עתידיות.

"מכפיל הון של 1 נראה סביר"

הנזק הכולל שצפוי אם כך לספוג בנק אוף אמריקה בגין אותם נכסים רעילים מסתכם בכ-20 מיליארד דולר, כ-10% מהונו העצמי. יונסיאן מציין שכיום נסחר הבנק במכפיל הון נמוך מאוד של 0.53, כאשר לאחר המחיקות (מבלי לקחת בחשבון הפקת רווחים עד ביצוען) המכפיל יעלה ל-0.58 - עדיין אטרקטיבי מאוד לדעתו: "עדיף לשלם מכפיל הון גבוה יותר על הון עצמי 'אמיתי' יותר לאחר מחיקות, מאשר 0.53 על הון עצמי שרמת אי הוודאות שבו גבוהה מאוד".

בטווח הארוך יותר, המכפיל צפוי להתכנס להון העצמי של הבנק, מציין יונסיאן. "כרגע זה נראה יעד שאפתני במיוחד, אבל אם נזכור שבנק אוף אמריקה יצר בעבר תשואה על ההון ממוצעת של כ-15%, הרי שגם בהנחה שיציג תשואה של כ-10% בלבד, מכפיל הון של 1 נראה סביר", הוא מסכם.