מכון מאקרו: צעדי הממשלה לצמצום העוני חסרי משמעות

מחקר הבוחן את יישום המלצות ה-OECD: הממשלה מקצה היום רק 4.9-5.5 מיליארד שקל מהתקציב לטיפול בעוני ■ ישראל צריכה להשקיע 12.3 מיליארד שקל לטפל בעוני

מחקר חדש הבודק את יישום המלצות ה-OECD בישראל ופורסם היום (ה') מצא כי "צעדי ממשלת ישראל בכיוון חיובי אך חסרי משמעות להקטנת הפערים וצמצום העוני".

בחודש מאי 2010 פרסם ארגון ה-OECD סקירה נרחבת של שוק העבודה והמדיניות החברתית בישראל. הסקירה הזו כוללת מספר רב של המלצות שמטרתן להפוך את ישראל לחברה הוגנת יותר, לשמור על קצב צמיחה מהיר ולהקטנת הפערים ביחס לשאר מדינות הארגון. המחקר שפורסם היום, שמטרתו הינה לבדוק האם וכיצד מיישמת ממשלת ישראל את המלצות הארגון, התבסס על מקורות מידע ממשלתיים, נתוני הלמ"ס, המוסד לביטוח לאומי, מקורות אקדמאיים, סימולציות ועוד.

עיקרי ממצאי המחקר:

  • הממשלה ביצעה צעדים חלקיים בעקבות המלצות אלו.
  • בעקבות הצעדים חלו שינויים, במיוחד בשוק העבודה.
  • העלות התקציבית של הצעדים שהממשלה מציעה היא כ-4.9-5.5 מיליארד שקל, אולם נדרשת השקעה נוספת של כ-8.7-12.3 מיליארד שקל, על מנת לשנות את תחולת העוני באופן משמעותי.
  • אמנם מספר העובדים גדל אבל מרביתם מצויים בתחתית התפלגות ההכנסות: יש הרבה יותר עובדים עניים.
  • בהינתן הצעדים שננקטו לא צפוי לחול שום שינוי בתחום הפערים החברתיים אלא אם הממשלה תשנה כיוון, תקבע יעד לצמצום העוני ותפנה לכך משאבים.

המלצות שלא זכו לכל התייחסות, או זכו להתייחסות מועטה בלבד ע"י הממשלה:

  • פיקוח יעיל יותר על יישום פנסיית החובה והגברת הענישה בקרב מעסיקים שאינם מקפידים על כך.
  • עידוד יציאה לעבודה בקרב אוכלוסיית הנכים.
  • הגדלת הייצוג של המיעוט הערבי בסקטור הציבורי ומתן העדפה במכרזים ממשלתיים לחברות המקפידות על תעסוקה שווה והוגנת לכלל האוכלוסייה.
  • הוספת מנגנון שנועד להעניק לעובדים הזרים אישורי שהייה קבועים כנהוג בשאר מדינות ה-OECD והסדרת ערוצי הגירה וקביעת מדיניות הגירה ברורה.
  • הגמשת התנאים לקבלת דמי אבטלה וביטול הקריטריון על בעלות רכב בקבלת הבטחת הכנסה.

רובי נתנזון, מנכ"ל מרכז מאקרו, אמר בתגובה לממצאים כי: "צעדי ממשלת ישראל אמנם בכיוון חיובי אך חסרי משמעות להקטנת הפערים וצמצום העוני. נדרשת השקעה נוספת של כ-8.7-12.3 מיליארד שקל, על מנת לשנות את תחולת העוני באופן משמעותי. ניתן יהיה לראות שינוי במגמה בטווח הקצר והבינוני, רק אם הממשלה תחליט לצמצם את תחולת העוני לפני תשלומי העברה ב-25% מסך הנפשות העניות בחמש השנים הקרובות. במידה שהממשלה תעמוד ביעד זה יחולצו כחצי מיליון נפשות מתחת לקו העוני".

נציין כי נתון ה-OECD הראה כי שיעור העוני (לאחר תשלומי העברה) הוא הגבוה ביותר בישראל (21.3%) מבין מדינות ה-OECD (כשממוצע הארגון עומד על 10.6%).

המחקר נערך על ידי מרכז מאקרו לכלכלה מדינית וקרן פרידריך אברט ויוצג היום בכנס במסגרת פרויקט "זכרון יעקב", וייערך סביבו דיון מומחים בהשתתפות ד"ר דניאל גוטליב, פרופ' אפרים צדקה, ד"ר דוד קליין ובכירים נוספים.