איש הקוטג' של חברות הביומד? "קודם ניקח את ביוסל"

שחר אהרון מחמם מנועים לקראת האסיפה הכללית של ביוסל בעוד כשבועיים: "אין לי דבר נגד זאב ברונפלד, אלא נגד השיטה"

בעוד שבועיים אמורה להתקיים האסיפה הכללית של חברת ביוסל לאישור שכר הבכירים בחברה, ובראשם בעל השליטה זאב ברונפלד. אחד מבעלי המניות מן הציבור, שחר אהרון, חוקר במשטרת רמת גן, מגיע לאסיפה הזו מוכן ונחוש.

"ברונפלד, המחזיק 21% בחברה, מבקש משכורת של 34 אלף שקל (19 אלף שקל ברוטו, זכויות סוציאליות, עלות מס, הוצאות ורכב מנהלים). המשכורת סבירה למנכ"ל, אך ביוסל היא חברה שלא עושה שום דבר, היא רק מחזיקה ב-17% מפרוטליקס (15.5% בדילול מלא), שגם היא נסחרת בתל אביב. בנוסף, היא נסחרת ב-44% מתחת לערך הנגזר לה מהחזקתה בפרוטליקס".

ביוסל נסחרת ב-172 מיליון שקל, ופרוטליקס לפי 1.85 מיליארד שקל.

"בשלב הראשון נדאג שברונפלד לא יקבל העלאה בשכר. בשלב השני נוריד לו את השכר, ובשלישי נדאג שיפרקו את החברה ויחלקו את מניות פרוטליקס שהיא מחזיקה למשקיעיה כדיבידנד בעין", מתאר אהרון את תוכנית הפעולה.

אהרון מדגיש כי, "אין לי שום דבר נגד זאב ברונפלד האדם, אלא נגד השיטה. הצדק הוא שמעניין אותי". ברונפלד סירב להגיב לידיעה.

ביוסל היא דוגמה למניית ביומד שרשמה תשואה של מאות אחוזים בחמש השנים אחרונות, אולם בשנה האחרונה איבדה 45%. "כל מי שאני מכיר שמחזיק היום במניה, מופסד", אומר אהרון.

באוקטובר האחרון כתבנו כאן על מחאת ציבור בביוסל בראשות דרור פרץ, אשר דרשה מן החברה להפסיק לפעול כמניית מעקב לפרוטליקס בלבד, ולגייס פעילויות נוספות. באחרונה אכן הודיעה ביוסל על מגעים לשילוב פעילויות נוספות בחברה. "זה מעט מדי ומאוחר מדי. הם עושים את זה רק כי לחצו עליהם", אומר אהרון.

"גם אנחנו נעשה מהפכת פייסבוק"

אהרון מתכוון להציע את אותו טיפול לחברות ביומד נוספות. הוא אינו דמות ידועה בשוק ההון ואין לו ניסיון במאבקים מסוג זה, אך הפעילות שלו מגיעה בדיוק בתקופה שבה החברות רגישות במיוחד למאבקים ציבוריים. "אני רוצה לעשות לחברות הביומד את מה שמאבק הקוטג' עשה לחברות המזון", הוא אומר, "שיידעו שלא ניתן עוד לדרוך על ציבור בעלי המניות".

אהרון פועל דרך אתר האינטרנט Bioholder.com וכן דרך הקבוצה בפייסבוק PLX-Israel. עד כה הוא השיג ייפוי כוח מ-12% מבעלי המניות של ביוסל בציבור. כדי לבצע את המהפכות המתוכננות הוא יצטרך, להערכתו, תמיכה מ-20% מבעלי המניות כנגד ה-21% שמחזיק ברונפלד.

"בכל מקום שיהיו התנהגויות מוזרות נחקור, ואם צריך גם נטפל", אומר אהרון.

"אנחנו פועלים בחברות שיש בהן הרבה ציבור. לא תמיד יש בעיית ניהול, אבל יש איזו בעיה במניה, אולי ספקולנטים משחקים בה. אני אפעל גם בניירות שאני לא מושקע בהם, רק בשביל הצדק. אבל ביוסל היא הפרויקט שלי. את ביוסל אני הולך לפרק", הוא מוסיף.

מה בעייתי בחברות הללו?

"אין בהן קשר בין כלכלת אמת לתוצאות. מניות שוות רבע מהשווי שלהן בהנפקה בלי שאירע דבר. מניות עולות ויורדות ורק לאחר כמה ימים אנחנו נחשפים למידע. "הציבור קונה מוצר ומתאכזב ממנו, אבל אי אפשר להחזיר אותו לחנות".

זה כמו לרצות להחזיר כרטיס חישגד מפסיד.

"שוק ההון לא אמור להיות מבוסס כולו על הימורים".