קרנות הגידור מהמרות: משבר החוב באירופה יתרחב בקרוב

הקרנות שסוחרות באג"ח והלוואות מגדילות ההימור על התרחבות המשבר ■ מנהל קרן גידור: "ממשלות מדינות ה-PIGS ייאלצו לחתוך בהוצאות, מה שיוביל להאטת הכלכלה והחרפת המשבר"

קרנות הגידור שסוחרות באג"ח ובהלוואות מגדילות את ההימורים שלהן על התרחבות משבר החוב באירופה לפורטוגל, ספרד ואיטליה, גם לאחר שיוון זכתה לסיוע פיננסי נוסף בהיקף של 12 מיליארד אירו, מהאיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי, וקרן המטבע הבינלאומית.

"שום דבר ממה שראינו עד כה נועד להתמודד עם בעיית כושר הפירעון של הכלכלות באירופה, רק עם בעיית הנזילות", אמר סיימון פינץ', ראש מחלקת מסחר באשראי ב-CQS UK, קרן גידור בבריטניה החולשת על נכסים בהיקף של 11 מיליארד דולר.

פינץ', אשר עסק במסחר באג"ח ממשלתיות ובהלוואות במשך 18 שנים, צופה כי ממשלות מדינות ה-PIGS באירופה ייאלצו בתקופה הקרובה לחתוך בצורה ניכרת בהוצאותיהם, כדי שיוכלו לשלם את חובותיהן. בתוך כך, יוביל הדבר להאטה משמעותית בצמיחה ויקטין הצמיחה המקומית, מה שיוביל בסופו של דבר להחרפת המשבר.

לדברי הכלכלנים ב-CQS המשקיעים לא מתחשבים מספיק באפשרות של חדלות פירעון לא רק בפורטוגל, אשר "זכתה" להורדת דירוג האשראי שלה השבוע על ידי סוכנות מודי'ס, אלא גם על ידי כלכלות איטליה וספרד, הגדולות יותר. (יוון היא רק ההתחלה - הסיפור המלא)

אולם, מנהלי קרנות הגידור וכלכלניהן, כך נראה, מודאגים מאד מאפשרות של התרחבות משבר החוב: "אנחנו על הסף של קריסה פיננסית באירופה, אשר מתחילה ביוון ועשויה להתפשט", אמר המיליארדר ואיל ההשקעות ג'ורג' סורוס, בשבוע החולף. "המערכת הפיננסית העולמית פגיעה מאד".