הקברים חסכו למשלם המסים הישראלי חצי מיליארד שקל

מסילת הרכבת עכו-כרמיאל: שני מחלפים מיותרים נחסכו בזכות קברים שנמצאו במהלך העבודות

בדרך כלל, כשמוצאים קברים תוך כדי עבודות תשתית, זה נמשך בהפגנות ועולה בסוף הרבה מיליונים - בזמן, בוויכוחים, ובהסדרים מיוחדים, כמו למשל סוללה מעל הקברים או פטנטים הלכתיים אחרים. במקרה שלנו, זה עבד הפוך: אתר קבורה ליד אחיהוד על כביש עכו-כרמיאל, חסך למשלם המסים הישראלי חצי מיליארד שקל.

אחרי שנים רבות של הבטחות ונסיגות, מתחילים לבנות את מסילת הרכבת עכו-כרמיאל, שתהיה חשמלית, באורך 23 ק"מ, לאורך כביש 85 ובצמוד לו, במרחק כמה עשרות מטרים מהכביש. מכרזים לחלקי הפרויקט השונים כבר יצאו, והוא מוערך כולו ב-2.8 מיליארד שקל.

נאלצו לתכנן מחדש

תכנון המסילה המקורי נעשה על-ידי הרכבת, אולם שר התחבורה, ישראל כץ, במפגן של חוסר אמון ברכבת, העביר את האחריות לפרויקט לידי מע"צ (החברה הלאומית לדרכים), כחלק מפרויקט נתיבי ישראל.

בתכנון המקורי של הרכבת אין הפרדה מפלסית. המסילה תוכננה לחצות בדרכה באזור אחיהוד את כביש 70 (זכרון-נהריה) ואת הכביש לאזור התעשייה בר לב ממזרח לאחיהוד (מרכז מחלבות שטראוס).

מע"צ, שקיבלה את הפרויקט בעידן ההפרדה המסילתית, נאלצה לתכנן מחדש את מפגשי המסילה ואת שני הכבישים. הפתרון של מע"צ היה להגביה את שני הכבישים מעל המסילה, מה שחייב להקים מחלפים במפגש של שני הכבישים עם כביש 85. עלות הקמת שני המחלפים: חצי מיליארד שקל.

ואז התגלו הקברים, בדיוק מתחת לתוואי הרכבת המתוכנן, בין שני הכבישים. אגב, אי גילוי הקברים בזמן התכנון הוא מחדל בפני עצמו. הדתיים נזעקו וטענו שמדובר בקברי יהודים. הם גם הציגו שני פתרונות אפשריים: שינוי תוואי הרכבת, או הקמת סוללה ועליה הפסים, מעל הקברים.

הפתרון של הקמת סוללה מעל אתר הקבורה הזמין מאליו פתרון עוד יותר טוב. את הסוללה מעל הקברים אפשר להאריך בעוד כמה מאות מטרים, לשני הכיוונים, כך שהסוללה ומסילת הרכבת יעברו מעל שני הכבישים.

הכבישים יישארו, אין צורך בהקמת שני מחלפים. הקברים הצילו 500 מיליון שקל.