אובמה: "כישלון השיחות על תקרת החוב עלול להוביל למיתון"

בהמשך הערב (21:00 שעון ישראל) יתכנסו שוב הצדדים כדי לדון בנושא ■ אובמה: "יש עדיין הרבה עבודה עד שנגיע להסכם עם הרפובליקנים" ■ פגישה שהתקיימה אתמול לא הניבה תוצאות: הרפובליקנים מסרבים לדבר על העלאות מיסים בעוד אובמה מתעקש להעלותם

"יש עדיין הרבה עבודה עד שנגיע להסכם בקונגרס לגבי תקרת החוב; כישלון השיחות עלול להוביל למיתון בכלכלה" - כך אמר נשיא ארה"ב ברק אובמה הערב (ב') במסיבת עיתונאים שכינס בנושא העימות על תקרת החוב בין הדמוקרטים לרפובליקנים. בשעה 21:00 (שעון ישראל) תתקיים פגישה נוספת בין הצדדים על מנת לדון בנושא.

עוד ציין אובמה בפני העיתונאים כי הוא אינו מוכן לקבל הסכם לטווח קצר של 180 ימים. "אנחנו הולכים לפתור את הבעיה ואנחנו נעשה זאת לתקופת זמן ארוכה", אמר אובמה. "אהיה מוכן להתמודד עם ביקורת מתוך מפלגת הדמוקרטים לטובת הסכם".

עיקר המחלוקת עם הרפובליקנים היא סביב סירובם של הרפובליקנים להעלאת מסים בעוד אובמה מתעקש להעלותם. בהקשר זה ציין הנשיא כי " אף אחד לא אומר להעלות את המסים בשנה או בשנתיים הקרובות, המסים לא יעלו לפני 2013".

אובמה הדגיש כי הוא ימשיך להאיץ במחוקקים הרפובליקנים להגיע להסכם ולהגדיל את תקרת החוב. "נמשיך בפגישות כל יום עד שנגיע להסכם ונעלה את תקרת החוב", הוסיף אובמה אך ציין כי כל עוד הרפובליקנים לא מוכנים להתפשר, ככל הנראה לא תהיה עסקה.

בנוסף, הדגיש אובמה את ההזדמנויות שנוצרו לאור השיחות בנושא. "השיחות על תקרת החוב הן הזדמנות מצויינת לבצע מהלך החכם הקשור גם לביטוח הלאומי", אמר אובמה אך לא פירט על איזה מהלך מדובר.

נזכיר כי בפגישה שנערכה אמש בבית הלבן בין אובמה למחוקקים בכירים משתי המפלגות לא הגיעו להסכמות: הרפובליקנים מסרבים לדבר על העלאות מסים, גם כאשר מדובר רק בסתימת פרצות בחוקי המס, ואילו אובמה מתעקש להעלותם, או לפחות לסתום את הפרצות.

בניסיון להגדיל את הלחץ על הרפובליקנים, הודיע אמש הבית הלבן, בתום הפגישה העקרה בין הצדדים, על מסיבת העיתונאים. הממשל גורס כי העיקשות הרפובליקנית עלולה להוביל את ארה"ב לחדלות פירעון, לייבש את הנזילות בעקבות זינוק בשערי הריבית ולחולל משבר קשה מנשוא בכלכלה הגלובלית.

בפגישה אמש, אמר אובמה למחוקקים הבכירים, כי ארה"ב אינה "רפובליקת בננות" ולפיכך אין בדעתו להסכים לפתרון ביניים, שלפיו תועלה תקרת החוב בשיעור מינימלי, לתקופה של כמה חודשים, כדי לתת לצדדים זמן רב יותר למיקוח.

לפי דיווחים במדיה, אמר אובמה מספר פעמים, כי הבית הלבן והקונגרס חייבים לחתור להשגת עסקת חבילה גדולה לצמצום הגירעון בתקציב הפדרלי, ולא להסתפק בקיצוץ קטן יחסית.

עד לסוף השבוע שעבר, תמכו הרפובליקנים בקריאת הנשיא להגיע לעסקה על קיצוץ ארבעה טריליון דולר מהתקציב, בפרישה ל-10 עד 12 שנה, ולא שני טריליון, כפי שהציעו הרפובליקנים תחילה. אך כשהתברר לרפובליקנים ששני טריליון הדולר הנוספים יבואו מהעלאות מסים הם חזרו בהם. הם טוענים עתה, כי די להם בקיצוץ של שני טריליון דולר ובלבד שלא תהיה שום עליה בהכנסות הממשל.

העיקשות של הרפובליקנים נובעת במידה רבה ממאמציהם לרצות את בסיס התמיכה בהם: התנועה שידועה כמסיבת התה וגורמים ימניים קיצוניים אחרים, שהקדימות הראשונה במעלה שלהם היא להחניק את הכנסות הממשלה, כל ממשלה, ובוודאי ממשלה דמוקרטית בראשות אובמה. המוטו שלהם הוא: ממשלה טובה היא ממשלה זעירה עם מינימום הכנסות ומינימום סמכויות, וממילא עם פחות יכולת להתערב בחיי אזרחיה.

על רקע זה קרא אובמה לרפובליקנים להתייצב בגבורה נגד דרישות "בסיס התמיכה" שלהם. הוא טען, כי לשתי המפלגות ייגרם נזק פוליטי בגלל זעמם של בוחריהן הנאמנים ביותר. גם בבסיס התמיכה של המפלגה הדמוקרטית מסתמן כעס על אובמה בגלל נכונותו לחתוך בבשר החי, כלומר לפגוע בתכניות של רשת הביטחון החברתי, כביטוח לאומי או מדיקייר (תכנית ביטוח רפואי לגימלאים), במאמץ להניע את הרפובליקנים להסכים להעלאות בשיעורי המס לעשירים.

"אם לא עכשיו, אימתי"? - אמר אובמה לנוכחים, לדברי האתר "פוליטיקו".

ראש הסיעה הרפובליקנית בבית הנבחרים, אריק קנטור, אמר שעסקת חבילה גדולה, שתכלול סעיפים להגדלות הכנסות הממשל ממסים, לא תוכל לעבור את בית-הנבחרים, ולפיכך הצדדים חייבים לדבוק במטרה ריאלית יותר: קיצוץ של עד 2.5 טריליון דולר.

לפני הפגישה, בסדרת ראיונות, אמרו בכירים בממשל, כי אובמה עדיין אינו מוכן להרים ידיים ולזנוח את המאמצים להשגתה של עסקת חבילה עם הרפובליקנים. שר האוצר, טימותי גייתנר, אמר בראיונות בפוקס ניוז ובסי.בי.אס., כי למרות שמועד היעד להעלאתה של תקרת החוב הוא 2 באוגוסט, יש צורך להגיע הסכם זמן רב קודם לכן, בתוך כמה ימים מעכשיו.

"בדקנו את כל האופציות, ואני יכול לומר לכם בוודאות מוחלטת שאין שום אופציה נוספת לקנות זמן", אמר גייתנר. הוא תיאר בצבעים קודרים את ההידרדרות הצפויה במשק האמריקני והגלובלי במקרה של חדלות פרעון של הממשל.