נכשלה פגישה נוספת של הקווארטט: "הפערים משמעותיים"

היום תיערך פגישה נוספת במאמץ לגשר על הפערים ■ פקיד אמריקני: הצדדיים לא הצליחו לגבש הודעה משותפת

פגישה נוספת של נציגי הקווארטט, שנערכה אמש (ב') בוושינגטון, הסתיימה בכישלון. נציגי הקווארטט - שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון; שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב; "שרת החוץ" של האיחוד האירופי, קתרין אשטון; ומזכ"ל או"ם, באן קי-מון - לא הצליחו לגבש הודעה משותפת בגלל "פערים משמעותיים" לא רק בין נציגי הקווארטט לבין עצמם אלא גם בין ישראל לפלסטינים. היום (ג') תיערך פגישה נוספת במאמץ לגשר על הפערים.

פגישות קודמות של הקווארטט הסתיימו כמעט תמיד בהודעה משותפת. העדרו של מסמך כזה, כשלושה חודשים לפני מושב עצרת או"ם, שבו ינסו הפלסטינים להשיג הכרה בינלאומית במדינה עצמאית, מעיד על עומק חילוקי הדעות ומקטין עוד יותר את הסיכויים להתניע את השיחות בין ישראל לפלסטינים לפני פתיחת מושב העצרת.

פקיד אמריקני בכיר אמר כתום הפגישה, כי יש עדיין "פערים משמעותיים" בין נציגי הקווארטט וכן בין הצדדים לסכסוך וכי תידרש "עבודה מרובה" לפני שהקווארטט יוכל לפרסם קריאה לישראל ולפלסטינים כיצד לחדש את השיחות ביניהם, שקרסו בספטמבר אשתקד.

הוא ציין, כי בעוד שיש הסכמה בין נציגי הקווארטט על הצורך להמשיך בשיחות, אין לנציגים שום מושג כיצד לגשר על הפערים. הוא אמר, עם זאת, כי בסופו של דבר, הצדדים לסכסוך הם שצריכים לקבל "החלטות קשות" כדי להזיז את תהליך השלום. הפקיד לא התייחס לפניית משפחת שליט לקווארטט לפעול לשחרור גלעד.

בכל זאת, הקווארטט הגיע להסכמה על דבר אחד: תמיכה בהצהרת נשיא ארה"ב, ברק אובמה, במאי, שיש להשתית הסדר שלום עתידי בין ישראל לפלסטינים על גבולות 1967.

לפני תחילת הפגישה קראו קלינטון ואשטון לשני הצדדים לחדש את המגעים ביניהם. קלינטון מתחה ביקורת על יזמת הפלסטינים לפנות לאו"ם: "מה שאנו מבקשים מהישראלים והפלסטינים הוא לחדש את השיחות. החלטה (של או"ם), הצהרה, קביעה, אינם הסכם. הדרך לשתי מדינות שחיות זו בצד זו בשלום ובביטחון היא באמצעות מו"מ ישיר".