בנק ישראל: 15% צניחה במשכנתאות ביוני ל-4 מיליארד ש'

נתונים שפרסם בנק ישראל מעידים על התקררות שוק הנדל"ן, בהמשך לנתונים על ירידות חדות בעסקאות הנדל"ן שפרסם אתמול משרד האוצר ■ 82% מהיקף המשכנתאות שחולקו ביוני - בריבית משתנה ■ היקף המשכנתאות ביוני היה נמוך מהממוצע החודשי של השנה האחרונה

האם צעדי בנק ישראל להגבלת המשכנתאות מתחילים להניב פירות? מנתונים חדשים שפרסם בנק ישראל, היקף המשכנתאות בחודש יוני נפל ב-15% בהשוואה והסתכם ב-4.08 מיליארד שקל, לעומת 4.8 מיליארד שקל בחודש מאי. כזכור, חודש מאי בשוק המשכנתאות נשק לשיא היסטורי מבחינת היקף המשכנתאות שחילקו הבנקים.

בבנק ישראל ללא ספק מרגישים היום סיפוק; ב-5 במאי נכנסה לתוקף הוראת בנק ישראל המגבילה את שיעור הריבית המשתנה במשכנתאות חדשות לכשליש מהיקף המשכנתא. צעד זה נועד לרסן את היקפי המשכנתאות ולהקטין את רמת המינוף במערכת הבנקאית, והוא עשוי לקרר בועת הנדל"ן בעתיד.

מנתוני בנק ישראל עולה כי רכיב הריבית המשתנה עדיין היווה מוקד משיכה גדול יותר לנוטלי המשכנתאות בחודש יוני מאשר רכיב הריבית הקבועה. מתוך סך המשכנתאות, 3.352 מיליארד שקל חולקו בריבית משתנה, ואילו 737 מיליון שקל בריבית קבועה; מדובר בירידה של 20.6% בהיקף המשכנתאות בריבית משתנה. בסך-הכול, 82% מסך המשכנתאות שחולקו בחודש יוני היו בריבית משתנה, לעומת 88% במאי. שיעור היקף המשכנתאות בריבית פריים ירד ל-32% ביוני לעומת 43% במאי.

נתון היקף המשכנתאות בחודש יוני (4.08 מיליארד שקל) נמוך מהממוצע החודשי בשנה האחרונה, שעמד על 4.2 מיליארד שקל. ביוני 2010 הגיע היקף המשכנתאות לשיא היסטורי של 4.82 מיליארד שקל. יצוין כי בשוק הנדל"ן חווים התקררות במכירות בשבועות האחרונים, בין היתר בגלל כניסת צעדי המיסוי החדשים של משרד האוצר לתוקף. בהודעת הריבית האחרונה ציין בנק ישראל כי צעדים האוצר צפויים לבלום את עליית מחירי הדירות בשנה הקרובה.