המספרים מפתיעים: כמה מרוויחה אפל מה-App-Store?

15 מיליארד הורדות של אפליקציות ב-3 שנים, כ-75 אפליקציות בממוצע בכל סמארטפון ברחבי העולם - ולפי חברת המחקר פייפר ג'פרי, הרווח הנקי של אפל הוא לא כזה גדול

על ההצלחה המסחררת של מכשירי האייפון, האייפד והאייפוד טאץ' של אפל בזירת המכירות אין ויכוח. עשרות מיליוני מכשירי iOS נמכרו מאז הושק האייפון הראשון לפני 4 שנים והמספרים רק הולכים וצומחים, כאשר כיום יש למעלה מ-200 מיליון משתמשי iOS. האלמנט העיקרי ואולי החשוב ביותר במכירות המוצלחות למכשירים הללו הוא חנות האפליקציות, שמחודש לחודש גדלה לממדים עצומים ומספקת עניין אינסופי במכשיריה של אפל.

רק בשבוע שעבר הגיעה חנות ה-App-Store (חנות האפליקציות של אפל) לשיא חדש - 15 מיליארד הורדות מאז עלתה לראשונה לאוויר לפני כ-3 שנים. כיום ישנם כ-425 אלף אפליקציות בחנות, 82% מתוכן חינמיות ובכל מכשיר בממוצע יש כ-75 אפליקציות. לשם השוואה, חנות האפליקציות של מערכת ההפעלה המתחרה מבית גוגל, אנדרואיד, מונה כיום כ-200 אלף אפליקציות ועל פי דיווח רשמי של גוגל, בחודש מאי האחרון הורדו כ-4.5 מיליארד אפליקציות.

אז כמה מרוויחה אפל מכל המספרים המדהימים הללו? האתר Business Insider פרסם הערכה מפי חברת המחקר פייפר ג'פרי כי הרווחים האמיתיים של אפל מחנות האפליקציות שלה עומדים על כ-292 מיליון דולר בלבד. החישוב שנעשה הוא פשוט: מחיר ממוצע לאפליקציה בתשלום עומד על כ-1.44 דולר. אפל מכניסה לכיסה כ-0.43 דולר לאחר חלוקה של 70% למפתחי האפליקציה. מתוך הסנטים הללו, אפל צריכה לקזז עלויות נוספות של אחסון והעברה (כ-0.01 דולר) וכן גם מיסים ותשלומים שונים לחברות האשראי השונות (כ-0.23 דולר).

בסופו של דבר, על פי ההערכה של האנליסט ג'ין מנסטר מחברת המחקר פייפר ג'פריי, אפל נשארת עם רווח נקי של 0.18 דולר, בממוצע, על כל אפליקציה שנמכרת. כשמכפילים בכמות המכירות, אפל הכניסה כ-538 מיליון דולר, מאז הוקמה האפ-סטור, אך הוציאה מתוכם כ-246 מיליון דולר על עלויות נלוות. באשר למפתחי האפליקציות עבור מכשירי ה- iOS של אפל, מנתונים שפרסמה חברת אפל לפני חודשיים, המפתחים הרוויחו סכום לא מבוטל של כ-2.5 מיליארד דולר מאז החלו לפתח ולמכור אפליקציות באפ-סטור.

נתונים מעניינים נוספים המשתקפים מההערכה שנעשתה על ידי פייפר ג'פרי מראים שבשנת 2011 צפוי משתמש ממוצע להוריד כ-83 אפליקציות לעומת 51 אפליקציות בשנת 2010 - צמיחה שנתית של 61%. כמו כן, ישנה עליה של 14% במחיר הממוצע לאפליקציה בשנת 2011 לעומת 2010, שבה נרשמה ירידה שנתית של 18% במחיר הממוצע לאפליקציה. המשמעות של שני הנתונים הללו היא שהמשתמשים גם קונים יותר וגם במחיר יותר גבוה.

יחד עם זאת, ההערכה מדגישה כי לחנות האפליקציות יש השפעה מכרעת ותפקיד מרכזי במכירת מכשיריה של אפל, כך שבדרך עקיפה המודל העסקי שלה תרם לרווחים נוספים של מיליארדי דולרים, לאו דווקא ממכירה ישירה של אפליקציות.