תפנית באיראן: אחמדינג'אד קורא לאסד לבצע רפורמות

קולות אחרים מטהראן - בלחץ טורקי: נשיא איראן קורא לראשונה לעמיתו הסורי בשאר אסד לבצע רפורמות פוליטיות במדינה "ולהיענות לדרישות העם"

סדקים ב"ציר הרשע": לראשונה מאז פרוץ המהומות בסוריה - איראן קוראת לשינוי המדיניות של המשטר בדמשק.

נשיא איראן מחמוד אחמדינג'אד קרא לעמיתו הסורי בשאר אסד להיענות לדרישות עמו ולבצע רפורמות פוליטיות, זאת במהלך פגישתו עם שר החוץ הטורקי אחמט דאוטולו, המבקר בימים אלו בטהראן.

"איראן סבורה כי כל הממשלות באזור צריכות להיענות לדרישות שמעלים העמים באזור - וזאת באמצעות רפורמות להן קוראים העמים", אמר אחמדינג'אד. "תפקידיהן של איראן וטורקיה הוא לנקוט אמצעים כבירים לטובת העמים של המדינות ועמי האזור. האויב (ישראל) מודאג מההתקרבות בין איראן לטורקיה, משום שההתקרבות הזו עומדת בניגוד לאינטרס שלו".

"עמי האזור צריכים ליהנות מזכויות שוות ומכבוד", הוסיף אחמדינג'אד. "אין ביכולתה של שום ממשלה למנוע מעמה את החופש והצדק".

טורקיה מאחורי הקלעים של שינוי העמדה האירנית?

לאחר מכן התפנה נשיא איראן לתקוף את המערב בכלל ואת ישראל בפרט. "ארצות הברית והיישות הציונית שואפות להצית את אש מלחמת האחים בין הסונים לשיעים, וכך גם בין הטורקים לכורדים ובין העלווים לאלו שאינם עלווים", תקף אחמדינג'אד. "זאת, במטרה להציל את היישות הציונית ולשפר את מצבה הכלכלי".

"יש להיזהר מהמזימות של היישות הציונית נגד מדינות האזור", המשיך נשיא איראן. "על כולנו להשקיע מאמצים אדירים על מנת להטיל סנקציות על היישות הזאת".

בתוך כך מדווחים היום כלי התקשורת הערבים והטורקים על לחצים מאסיביים שמפעילה טורקיה על איראן - על מנת להפסיק מיידית את הסיוע האירני בדיכוי האלים של המהומות בסוריה. על פי חלק מהדיווחים, מטרת ביקורו של דאוטולו באירן בימים אלו היא להפעיל מנופי לחץ על הממשל בטהראן, ולשנות את גישתו התומכת באסד.