האוצר משחק במספרים

איך הפך עודף בגבייה ממסים לחוסר בעייתי בתוך חודש אחד? שימו לב

זה מדהים בכל פעם מחדש איך כלכלנים מכובדים מוכנים לתמרן את הנתונים ולשחק עם הסטטיסטיקה כדי להתגונן. משרד האוצר מוכיח כי גם בתחום הזה הוא מוביל. בשבועות האחרונים שינו שם דיסקט, והחלו לזעוק כי נוצרה בעיה בגביית המסים. הטענה תמוהה, שכן עד לפני החודש הקודם, נכתב בסקירת המסים שישנו עודף גבייה בסך 1.3 מיליארד שקל (לגבי מאי) לעומת היעד שנקבע בתקציב המדינה. כך שלא ברור איזה אסון קרה ביוני שגרם לכך שהתמונה התהפכה ונוצר מחסור פתאומי. ייתכן כי הדבר מוסבר בקמפיין "עושק המסים" שמנהל "גלובס" ומבקש להוביל לשינוי מערכת המס בישראל, שהפך השנה למעוות ולבלתי שוויוני ביותר בעולם המפותח שאנו מבקשים להידמות לו.

אתמול (ב') פרסם האוצר כותרת ענק במסגרת הסקירה החודשית שלו, שלפיה חלה ירידה של כ-3% בגביית המסים העקיפים תוך ירידה של כ-2% בסך כל המסים. איפה הטריק? הפעם הוא פשוט. האוצר ביקש להשוות את הגבייה של הרבעון השני לגבייה ברבעון הראשון, דבר שאיננו מקובל בעליל. ההשוואה השגורה והמקובלת היא לעומת אשתקד, שכן זו הדרך להתחשב בגורם העונתיות, שהוא מאוד משמעותי, לרבות בנתוני מסים וסחר חוץ.

בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, מתקבלת תמונה אחרת לגמרי: המסים העקיפים עלו ברבעון השני של 2011 בכ-9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד וסך המסים עלו ביותר מ-8%, אם רוצים לבדוק את השינוי במונחים ריאליים (בנטרול האינפלציה) יתקבלו שיעורי עלייה סביב ה-4%, שיעור עדיין נאה. הייתכן כי מדובר בטעות תמימה? קשה להאמין לנוכח העובדה כי הרבעון הראשון של 2011 ייזכר ברשות המסים כאחד מהמוצלחים בתולדות האומה: המסים העקיפים רשמו שיא של כמעט 10 מיליארד שקל, פעמיים, בינואר ובמארס, והמסים הישירים רשמו שיא דווקא בפברואר.

איפה הקאץ'?

בשבוע שעבר החל הקמפיין של משרד האוצר. לראשונה זה שנים, שינה המשרד את צורת הדיווח החודשי המסורתי על גירעון ומסים. קל היה להבחין כי הוא נפתח באזהרה, שלפיה ביוני נוצר פער שלילי בין הגבייה בפועל לתחזית בסך 1.1 מיליארד שקל.

נתחיל בעובדות: ההכנסות ממסים עלו ביוני ריאלית בכ-8%, המסים העקיפים בכ-1% והמסים הישירים בכ-15%. אז איפה הקאץ'? זורקים לאוויר תחזיות מנופחות, לא עומדים בהן ואז מתלוננים ומפחידים כדי להוציא עוד גרוש ועוד גרוש. כלכלני רשות המסיםכותבים באותה הודעה כי "נתוני הכנסות הרשות תואמים לאינדיקטורים על ההתפתחות הכלכלית במשק כפי שפורסמו על-ידי הלמ"ס ובנק ישראל לחודשים האחרונים המצביעים על עלייה גבוהה יחסית ברוב האינדיקטורים הכלכליים".

יונתן כ"ץ, לשעבר הכלכלן הראשי באוצר, הבהיר כי "הנתונים הפיסקאליים מעולים. גם השנה יירשם עודף בגביית המסים. אם נוצר פער בין תחזית האוצר לבין ההכנסות בפועל, סימן שהתחזיות של האוצר היו גבוהות למדי ותו לא".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "אנו דוחים את הטענות שעולות מן הכתבה. לצערנו, בשבועות האחרונים אנו עדים למסכת פרסומים מגמתית בעיתון 'גלובס' אשר מסלפת את העובדות באופן קיצוני".