קבוצות הרכישה גם בקופ"ג: דמי ניהול נמוכים למתאגדים

אתר am1 מציע לקבוצה של לפחות 200 גולשים דמי ניהול מוזלים של 0.7% - חיסכון של 30% בממוצע ■ דמי הניהול יתקבלו אם הצבירה הממוצעת לחוסך תעמוד על לפחות 50-70 א' ש'

אחרי שכבש את שוק הנדל"ן, נראה כי טרנד קבוצות הרכישה מגיע גם לשוק ההון. ל"גלובס" נודע כי אתר אינטרנט הפועל בתחום הרכישות הקבוצתיות, מציע לגולשים להצטרף לקבוצה שתפעל לקבל הנחה בדמי ניהול בקופות גמל.

האתר, am1.co.il, מתחייב כי אם תוך חודש תיאסף קבוצה של לפחות 200 גולשים שיביעו נכונות להצטרף לקופת גמל דרך האתר הם יזכו ל"דמי ניהול הנמוכים מהממוצע (בענף) קופות הגמל". דמי הניהול הממוצעים בענף עומדים על 0.95%, אך על פי הערכות דמי הניהול שיוכל להציע האתר ינועו סביב 0.7% לכל היותר. מדובר בדמי ניהול הנמוכים מהממוצע בשוק ביותר מ-30%, שכן בפועל, בנטרול הקופות הסקטוריאליות, עומד הממוצע הזה על 1.09%.

לפי הערכות, דמי ניהול של 0.7% עבור 200 עמיתים יוכלו להתקבל אם הצבירה הממוצעת לחוסך תעמוד על לא פחות מ-50-70 אלף שקל. כך יוצא שבית השקעות שישתף פעולה עם המיזם יקבל בבת אחת 10-14 מיליון שקל, שיניבו לו הכנסות מדמי ניהול של 70-98 אלף שקל בשנה, ללא עמלות לסוכנים או משווקים אחרים.

"תחום שלא מטופל כיום"

אתר am1 הוקם לפני כחודש על ידי רן דולב ודפנה דז'אלצקי, והוא מציע לגולשים הנחות על מוצרים מסוגים שונים באמצעות התאגדות בקבוצות רכישה. דולב הוא גם הבעלים של חברה קטנה לניהול תיקים בשם הדר-דולב, והוא גם שותף בסוכנות השיווק הפנסיוני אנרג'י פתרונות פיננסיים, שמשווקת מוצרים פנסיוניים, כך שיש לו היכרות טובה עם מגוון היצרנים הקיימים בשוק ההון, ועם מבנה העלויות של קופות גמל.

"אנחנו מכירים את השוק הזה היטב, ומבינים שיש מקום לייצר הטבות בדמי ניהול כיוון שזהו תחום שלא מטופל כיום על ידי אף גורם", אמר דולב ל"גלובס". "אנחנו כבר רואים שניתנות הטבות לארגונים גדולים, והאתר שלנו דואג להטבות גם ללקוחות שלא מאוגדים בקבוצה תחת אותו מעסיק, למשל".

בבתי ההשקעות הגדולים, שבדרך כלל גם סובלים יותר מפדיונות, קל יותר כיום לקבל הנחות גם באופן עצמאי, ולכן דולב מכוון פחות אליהם. לדבריו, הוא כבר פנה לכמה בתי השקעות, בינוניים בעיקר, שנתנו אור ירוק למיזם. "בתי השקעות, כמו ספקים של מוצרים אחרים, רוצים למכור את המוצרים שלהם ומבינים שכאשר מגיעות קבוצות יש להיטיב עם התנאים", הוא אומר.

לקוחות שיצטרפו לרשימה ב-am1 ויזכו בהנחה לתקופה מסוימת, יופנו לבית ההשקעות שיתאים עבור כל אחד מהם את המוצר המתאים לו. "הקבוצה שתתגבש דרך האתר שלנו היא אמנם לא קבוצה אורגנית", אומר דולב, "אך אם תוך שבועיים נייצר לבתי השקעות כניסה גדולה של לקוחות, אני משוכנע שהם יהיו מוכנים ללכת על זה. בנוסף, בתי ההשקעות מזהים פה פוטנציאל למכירת מוצרים לא רק בקופות גמל. המיזם הוא כלי חדירה ללקוחות חדשים, שכן הוא מהווה מאגר מידע חדש של לקוחות שמצטרף אליהם".

ומה יוצא לדולב, כבעל האתר, מהמהלך? על כך הוא משיב כי "בשלב הראשון האתר ייהנה מתנועת גולשים, ובשלב הבא יבחן המודל העסקי מול הגופים והרגולטורים הרלוונטיים".

כאמור, דמי הניהול הממוצעים בענף הגמל עומדים על 0.95%, אולם נתון זה מושפע מהקופות הסקטוריאליות שמטות את הממוצע כלפי מטה, וכן מקבוצות גדולות של עובדים בחברות הזוכים לדמי ניהול נמוכים מאוד, המגיעים אף ל-0.3%. חוסכים רבים שאינם מאוגדים משלמים לעיתים את דמי הניהול המקסימליים המותרים העומדים על כ-2%. לקוחות אלה אינם זוכים להנחות בין היתר כי הם מפקידים סכומים קטנים והצבירה שלהם נמוכה.