העליות באירופה התחזקו בסיום, במקביל למסחר בוול סטריט

עליות באירופה חרף החששות ממשבר ■ קרן המטבע: איטליה עשויה להיות המדינה הבאה שתקרוס ■ מודי'ס חכתה דירוג האשראי של אירלנד ל"זבל" ■ אסיה ננעלה בעליות

המסחר בבורסות אירופה נסגר היום (ד') בעליות שערים, זאת לאחר פתיחת מסחר במגמה מעורבת. המסחר עדיין התנהל בצל החשש מהחרפת משבר החוב באירופה, כאשר אתמול התכנסה ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי לדיונים דחופים בדבר האפשרות להתפשטות המשבר מיוון לאיטליה וספרד, והשלכות הדבר על השווקים הגלובליים.

בצל הדיונים של שרי האוצר אמר אתמול ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני כי "הצעדים עליהם דנים בפרלמנט האיטלקי צפויים להאיץ את רידוד החוב. כבר השנה נביא את המאזן שלנו לעודף". עוד אמר ברלוסקוני כי איטליה צפויה לאזן את תקציבה הממשלתי עד שנת 2014. זאת לאחר שמשרד האוצר של איטליה דיווחה אתמול כי הנפיק בהצלחה אג"ח ממשלתיות לטובת גיוס 6.75 מיליארד אירו (9.4 מיליארד דולר), כאשר דיווחים באירופה גרסו כי הבנק המרכזי של האיחוד האירופי התערב במסחר בשוק האג"ח.

חרף ההתפתחויות החיוביות, קרן המטבע הבינלאומית יצאה היום בהודעה כי איטליה תיאלץ לנקוט בקיצוצים תקציביים נוספים, כדי להימנע מחדלות פירעון. זאת, לאחר שאיטליה כבר החילה תוכנית קיצוצים בהיקף של 48 מיליארד אירו אשר עברה אישור בפרלמנט. "איטליה עלולה להיות המדינה הבאה שתיפגע ממשבר החוב ביבשת", נכתב בהצהרה מטעם הקרן.

מודי'ס חותכת דירוג אירלנד ל"זבל"

לאחר שהפאניקה בשווקים הגלובליים נרגעה מעט, סוכנות הדירוג הבינלאומית מודי'ס שלחה תזכורת למשקיעים כי הצרות באירופה עדיין כאן: הסוכנות חתכה את דירוג האשראי של אירלנד ל-Ba1 מדירוג קודם של Baa3, רמה המוגדרת כ"זבל", עם תחזית שלילית. להערכת כלכלני מודיס המשקיעים ידרשו לשאת בנטל במסגרת כל סיוע פיננסי עתידי שיינתן לאירלנד. "זאת, בעקבות החשש כי אירלנד לא תצליח לגייס הלוואות בריביות סבירות במידה ותפנה לשוק, עם סיום תוכנית החילוץ שלה ב-2013", הסבירו כלכלני מודי'ס.

גם יו"ר קרן המטבע הבינלאומית כריסטין לגארד מפזרת את האופטימיות סביבי עתידה של כלכלת אירופה. אתמול מסרה לגארד כי "קרן המטבע הבינלאומית עדיין לא דנה בפרטים לגבי תוכנית חילוץ נוספת ליוון, עם האיחוד האירופי. בכל הקשור לתוכנית חילוץ נוספת, בראייתי אנחנו עדיין לא בשלב לדון בתנאים, באורך ובהיקף של תוכנית כזו - ואין לקחת שום דבר כמובן מאליו".

חלה האטה בעליית מדד המחירים לצרכן בספרד בחודש יוני, שעלה בחודש זה ב-3% בלבד בהשוואה לעליה של 3.4% בחודש מאי. העלייה נבעה בעיקר מעליית מחירי מוצרי המזון, הטבק והמשקאות. האינפלציה בספרד עדיין מהגבוהות בגוש האירו, כאשר נרשמה עלייה באינפלציה של 3.2% בחודש יוני, בהשוואה לעלייה של 3.5% בחודש מאי - זאת, כאשר האינפלציה הממוצעת בקרב מדינות גוש האירו לחודש מאי הייתה מתחת ל-2%.

אסיה ננעלה בעליות; כלכלת סין צמחה ב-9.5%

בורסות אסיה התאוששו היום מהירידות החדות שנרשמו אמש, וננעלו בעליות שערים. המסכים ברחבי היבשת נצבעו בירוק למרות תנודתיות רבה במסחר בשווקים הגלובליים אמש, כאשר נתוני הצמיחה בסין עמדו במוקד והשפיעו לחיוב על הסנטימנט.

כלכלת סין צמחה ב-9.5% ברבעון השני של השנה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, כך דיווחה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בסין. שיעור הצמיחה ברבעון השני הוא גבוה יותר מהציפיות המוקדמות שחזו צמיחה של 9.4% לעומת זאת, הכלכלה הסינית צמחה בקצב איטי יותר לעומת הרבעון הראשון, בעת שנרשמה צמיחה של 9.7%.

הנתון הכלכלי המעודד שהתפרסם היום הפיח אופטימיות בשווקים ופוגג החששות סביב סין לגבי אפשרות ל"נחיתה קשה". "אנו צופים כי התמ"ג הסיני ימשיך לעלות במחצית השנייה של השנה, למרות שהאטה אינה יוצאת מכלל אפשרות", אמר אנליסט ב-Global Insight.

China Telecom Corp דיווחה היוום על מגעים עם אפל לגבי אפשרות שהחברה תציע את האייפון של אפל.

[לטבלת ישראליות בעולם][לבורסות בעולם]