צריך לדעת איזה מוצרים להוזיל

דווקא משרד הבריאות האמריקני מסביר למה לא כדאי שכל מחירי המזון יהיו אטרקטיביים

בשבוע שעבר הראנו (באדיבות אנונימוס) שעם כל הכבוד להצלחת מרד הקוטג' - למוצרי החלב שאנחנו צורכים יש מחירים שאפילו לא חשבנו עליהם. רצה הגורל ודווקא מחקר שעשה משרד החקלאות האמריקני, ללא כל קשר לתכונה הגדולה בישראל סביב מחירי המזון, מגלה כי יש עוד כמה צדדים שלא חשבנו עליהם בנוגע למחירי המוצרים.

הממשל האמריקני, שנמצא כעת באחת המלחמות הקשות ביותר מול מגפת ההשמנה של תושביו, הביא לידיעת האומה את העובדה שירידה במחיריהם של מוצרי המזון מעלה את קצב ההשמנה.

המחקר, שעליו דווח במגזין "פאסט קומפני", בדק את הקשר בין מחירי המזון להרגלי הצריכה ולשיעור ההשמנה במשך 3 עשורים. הוא מגלה, למשל, כי כאשר מחירי הסודה (מוצרי קוקה-קולה ופפסי למיניהם) עלו ב-10%, מדד ה-BMI (שבודק את היחס בין משקל לגובה ומהווה את האינדיקטור הנהוג למדידת השמנת יתר) ירד בלא פחות מ-42%.

זו לא חוכמה גדולה, כמובן, להראות שייקור מוצרי מזון לא בריאים יסייע במלחמה בהשמנת יתר, אבל יש בתוצאות המחקר הזה מסר בשבילנו, הישראלים, שנמצאים עכשיו במאבק על הורדת מחירי המזון: לא מספיק לפעול להוזלת המוצרים; צריך גם לדעת אילו מוצרים להוזיל.

הדוגמה המובהקת של המחקר האמריקני מראה בפשטות כיצד ב-3 העשורים האחרונים, כשה-BMI האמריקני הלך ותפח, המזון שהתייקר הכי הרבה היה דווקא פירות וירקות.

אז לפני שחוזרים אל פייסבוק ואל טוויטר ומארגנים עוד מחאה מוצלחת, כדאי לעשות חושבים ולבדוק אילו מוצרים אנחנו רוצים שיהיו זולים ואטרקטיביים לרכישה המונית. אחרת, גם ה-BMI שלנו יהיה בשמיים.