"הבנקים באירופה מתכוננים לגרוע מכל"

העיתון "וול סטריט ג'ורנל" מדווח על נתונים מטרידים המעידים על "ירידה לבונקר" של בנקים באירופה ■ היכנסו וצפו בגרפים: מריל לינץ' ממפים את סימני הפאניקה בשווקים - מתשואות האג"ח שמזנקות ועד מדד הפחד

"הבנקים הגדולים באירופה מתכוננים לגרוע מכל", זוהי הכותרת הראשית באתר של "וול סטריט ג'ורנל" הבוקר (ד'), אשר מציין כי חלק מהבנקים הגדולים ביותר באירופה נוקטים בצעדי מגננה, בכדי לשמור על עצמם במקרה שמשבר החובות באירופה יצא משליטה ומדינה אחת או יותר יאלצו לעזוב את גוש האירו. בתוך כך, מפרסם היום בית ההשקעות מריל לינץ' נתונים מטרידים המצביעים על הפאניקה השוררת באירופה, עת חוששים המשקיעים מגלישת משבר החוב ביוון לאיטליה וספרד.

מספר בנקים מובילים באירופה בלמו לאחרונה הלוואות לחברות במדינות המועדות לפורענות דוגמת ספרד ואיטליה, כך מסרו ל"ג'ורנל" גורמים רשמיים בבנקים. עוד עולה מנתוני הבנק המרכזי האירופי, כי בנקים אחרים אוגרים יותר כספים בבנק האירופי המרכזי.

הבנקים גם מגדילים את השימוש שלהם בחוזי ה-CDS המגנים מפני חדלות פירעון של אג"ח, במסגרת הפעולות ההגנתיות שבהן נוקטים בכדי לשמר החזקותיהם באג"ח ממשלתיות של מדינות שאינן יציבות כעת. צעדים אלה מהווים עדות משמעותית לחששות ההולכים וגוברים בסקטור הפיננסי מהצרות המחריפות ביבשת.

בסה"כ, נראה כי בבנקים האירופיים גדל החשש מפני הלוואה לבנקים אחרים, אפילו לזמן קצר. הפקדות הבנקים הנשמרות בחשבונות ה-ECB במשך הלילה זינקו אתמול ל-90.5 מיליארד אירו לעומת 65.7 מיליארד אירו יום לפני כן. הפעם האחרונה שנרשמה רמה כה גבוה של הפקדות ליליות ב-ECB היתה לפני יותר מחמישה חודשים, ב-7 בפברואר, אז הפקידו הבנקים כ-137 מיליארד אירו בסוג זה של חשבונות בבנק האירופי המרכזי.

הבנקים המרכזיים באירופה נוקטים בצעדים אלה, כאמור, ברקע התגברות החששות מהחרפת משבר החוב באירופה, לעבר איטליה, הכלכלה השביעית בגודלה בעולם והשלישית בגודלה מבחינת שוק האג"ח. זאת, כאשר נראה כי אפילו בבנק האירופי המרכזי שוקלים את האפשרות שמדינה אחת או יותר תיאלץ לעזוב את גוש האירו - תרחיש שעד לפני כשבוע נראה בלתי אפשרי.

התשואות על האג"ח באירופה מזנקות; מדד ה-VIX עולה

אמנם, הסנטימנט בקרב המשקיעים נרגע מעט אמש לאחר ההודעה על הנפקות אג"ח מוצלחות באיטליה וספרד, אולם הסימנים לפאניקה באירופה מופיעים בכל פינה: כך, בסקירה של מריל לינץ' על המשבר באירופה, מצביעים כלכלני בית ההשקעות על עליית תשואות האג"ח במדינות הרלוונטיות - גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, פורטוגל, אירלנד ויוון - כאינדיקטור לבהלה הגוברת.

מריל לינץ' גרף 1 / צלם: באדיבות מריל לינץ'
 מריל לינץ' גרף 1 / צלם: באדיבות מריל לינץ'

גם מדד ה-VIX, המכונה גם "מדד הפחד", נותר אמנם מתחת לרמת ה-20 נקודות - אולם ניתן לראות קורלציה ברורה בין התנודתיות במדד, לשינוי הערך בתשואות האג"ח הממשלתיות של איטליה וגרמניה.

מריל לינץ' גרף 2 / צלם: באדיבות מריל לינץ'
 מריל לינץ' גרף 2 / צלם: באדיבות מריל לינץ'

עוד מצביעים במריל לינץ' על יציבות המשק הגרמני כאינדיקטור קריטי להתמודדות עם משבר החוב באירופה: לטענת כלכלני בית ההשקעות, "משלמי המיסים בגרמניה חייבים להמשיך לתמוך בכלכלות אירופה הנחשלות. מצב בו הכלכלה הגרמנית תאט ואחוז האבטלה יעלה, יפגע ברצון הגרמנים להמשיך ולסייע".

בתוך כך, מדד האמון המשקיעים בגרמניה שיפורסם בשבוע הבא, אמור להוות אינדיקטור לסנטימנט בקרב המשקיעים בגרמניה. כמו כן, גם התנודתיות במניות התעשייה בכלכלה הגדולה באירופה, מהוות עדות לעוצמת הכלכלה הגרמנית - שנמצאת כרגע בתנופה, כך על פי הנתונים.

מריל לינץ' גרף 3 / צלם: באדיבות מריל לינץ'
 מריל לינץ' גרף 3 / צלם: באדיבות מריל לינץ'

הפרסום של מריל לינץ' מגיע לאחר שהיום בבוקר הזהירה קרן המטבע הבינלאומית כי "איטליה עלולה להיות המדינה הבאה שתושפע ממשבר החוב באירופה", והצהירה כי על איטליה לנקוט בצעדים נוספים לקיצוץ תקציבה. כמו כן, גם שרת האוצר הספרדית ציינה כי ייתכן וממשלתה תיאלץ לבצע קיצוצים נוספים, עם הבאת התקציב הספרדי לשנת 2012 לאישור הממשלה, בספטמבר הקרוב.