"מגמה של עלייה בתביעות ייצוגיות, בעיקר במדינות מתפתחות"

ברוקר הביטוח הבריטי דייוויד האודן מבטיח להיות הגדול בישראל, יותר מהענקים הבינלאומיים, ובנציגות שלו בארץ מתכננים להמשיך ברכישות

לברוקר הביטוח הבריטי דייוויד האודן היכרות עמוקה ורבת-שנים עם שוק הביטוח המקומי, בעיקר מכיוון צרכני הביטוח בישראל. ההיכרות הזו הובילה אותו משותפות מוצלחת עם רוני דוידוף לרכישת הסוכנות המשותפת דוידוף-האודן, שאותה בנו בשיתוף עם דני סבר, ולהפיכתה להאודן ישראל - אי-שם ב-2008 - ולרכישה של סוכנות ביטוח נוספת מידיו של דוידוף מוקדם יותר השנה.

בביקורו בישראל לאחרונה סיפר לנו האודן: "ב-1994 הקמתי את חברת הברוקראז' בביטוח האודן, ודי בתחילה פגשתי מישהו מספרד שסיפר לי על שני ישראלים - דני סבר, שכיום הוא יו"ר האודן ישראל, ורוני דוידוף - שמחפשים מישהו שיעזור להם בביטוחי חבויות ו-D&O (ביטוח אחריות מקצועית לדירקטורים ונושאי משרה). נפגשנו והתחלנו לעבוד ביחד.

"הפעם הראשונה שהגעתי לישראל הייתה מיד לאחר פיגוע בדיזינגוף באמצע שנות ה-90. הייתי כמעט לבד בטיסה, והגעתי לשוק שכמעט כולם ברחו ממנו. כשהתחלנו לפעול פה, ביטוחי ה-D&O הקיימים היו בתנאים די קשים ובמחירים גבוהים - של חברות ביטוח גרמניות בפרונטינג ישראלי. הכנסנו משהו חדש וצמחנו.

"ב-2003 החלטנו להשקיע בישראל, והוצאנו את פעילות ה-D&O מדוידוף, בניהול סבר, וקנינו 51% מהסוכנות הזו. זה היה מוצלח, וצמחנו, עד שב-2008 רכשנו את יתרת האחזקות של דוידוף, והפכנו - ללא צל ספק - למובילים בשוק הזה בישראל. אז הרחבנו את הביטוחים שאנו מציעים גם לאחריות מקצועית, וגם בזה אנו מובילים".

העסקה ממצבת מחדש

בעסקה האחרונה ממארס השנה נרכשה סוכנות ביטוח הפועלת בתחומי הביטוח הכללי העסקיים ה"רגילים" - מה שממצב מחדש מבחינת האודן את הנציגות הישראלית של החברה, שפועלת בעוד 24 מדינות.

"מכמה בחינות האודן ישראל הייתה יוצאת דופן בעסקינו, ועבדה רק באחריות מקצועית. רצינו להרחיב זאת גם לביטוחי רכוש, שבהם אנו חזקים ופועלים, וכעת האודן ישראל אינה רק ברוקר של נושאי משרה, אלא גם ברוקר בביטוחי רכוש עסקי. אנו לא פועלים בקווי פרט, ולא רק בנושאי משרה", אמר האודן, שמוסיף: "אנו הברוקר הרביעי בגודלו בישראל, ואעשה כל דבר כדי להיות הברוקר הראשון בשוק המקומי. לדעתי נעשה זאת תוך שלוש שנים".

הברוקרים הגדולים בישראל, נזכיר, הם: פלתורס, מדנס (בעיקר ברשלנות מקצועית), AON, מארש וויליס.

- כבר יש בישראל כמה מהברוקרים הבינלאומיים הגדולים ביותר - המובילים בעולם. מה לכם יש להציע?

האודן: "הברוקרים הגלובליים הגדולים פה הם ברוקרים אמריקנים ולא בינלאומיים, כך שהפוקוס שלהם הוא על החברות האמריקניות הבינלאומיות, ואותן הם רוצים לשרת. אנו בכל מקום עובדים עם גופים ושחקנים מקומיים, ויש לנו יכולת הגעה בינלאומית בראייה מקומית, שאינה מבוססת על קונגלומרטים ענקיים".

- ביטוחי נושאי משרה ודירקטורים תפסו תאוצה בשוק המקומי, כשמחיריהם תלויים במידה רבה במגמות בעולם. מה אתם צופים לגבי עלויות ביטוחי ה-D&O לחברות ישראליות?

"השאלה היא האם המחיר בביטוחים כאן נקבע רק בישראל, או בעולם. כשהגעתי לכאן הבאנו תעריפים בינלאומיים, אבל כעבור זמן הורדנו מחירים בצורה ניכרת, כי החברות בישראל ברובן אינן נושאות בחשיפה ובסיכון בדומה לחברות אמריקניות.

"כיום התמחור בנושאי משרה הוא עדיין רך, ויש תעריפים תחרותיים. יחד עם זאת, עדיין יש פוטנציאל גבוה לתביעות בגין המשבר הפיננסי, ויעברו עוד שנים עד שזה יעבור, כך שאני צופה שהמחירים עשויים לעלות".

סבר: "לפני כשנתיים הייתה עלייה במחירי הביטוח, ובתחום הפיננסים הייתה ממש קפיצה - אך מאז המחירים ירדו ובישראל המחירים נמוכים מאוד, ואפילו יורדים".

- אפרופו סקטור הפיננסים, הרגולציה הגוברת מגדילה את החשיפה שלו?

האודן: "הבעיה היא שככל שיש יותר רגולציה שמועמסת על עסק, וככל שהוא צריך להתעסק בה, זה אכן מגדיל את החשיפה של העסק. בטווח הארוך לא ניתן להגביר כך את הרגולציה מבלי להגדיל את החשיפה לנושאי משרה".

- נדמה שישנה כאן מגמה של גידול בניסיונות להגיש תובענות ייצוגיות.

"זו מגמה גלובלית, ואפילו היו כבר תביעות נגד חברות סיניות. בעבר לא היו תביעות במספרים כאלה, ויש עלייה דרמטית במוכנות של המשקיעים לבדוק.

"בכלל אני רואה גידול חד בתביעות הייצוגיות במדינות המתפתחות - סין, ישראל, ברזיל, רוסיה ואחרות, ולהערכתי תעשיית הפיננסים תהיה מטרה לתביעות כאלה".

- אתם מתכננים רכישות נוספות בישראל?

"בהחלט. המחויבות שלנו בישראל ברורה מהסתכלות על גודלנו פה".

סבר: "נעשה רכישות. לאחר רכישת דוידוף יש לנו את הפלטפורמה לקנות ולצמוח".

הסתיים הרבעון - התוצאות החלשות בדרך

לפני כמה ימים הסתיים לו הרבעון השני של 2011, ובעוד כמה שבועות יפורסמו הדוחות שצפויים להציג רבעון חלש, שבא לאחר רבעון ראשון חיובי - אם כי די פושר מבחינת חברות הביטוח.

בשלב זה, כחודש לפני שמאות עמודים של טבלאות ומספרים יחלו לזרום אלינו מהחברות, כבר ניתן לומר כשתוצאה מהתשואות החלשות ברבעון השני במדדי המניות, אג"ח שלא עשו הרבה והמדד החיובי, כל החברות ייפגעו - מי יותר ומי עוד יותר. לא רק בדמי הניהול המשתנים, שלא ממש נצברו השנה, אלא גם בנוסטרו וביחס לרזרבות. כך, להערכתנו, חברות הביטוח צפויות להציג רבעון הפסדי, שיקזז את מרבית הרווחים מהרבעון הראשון, ואף יעביר את הענף להפסד במחצית השנה.

בכל אופן, בשנים האחרונות חברות הביטוח שינו את אופיין, לצד השתנות אופיו של שוק ההון המקומי (עם קיטון חלקה של המדינה כצרכנית אשראי בו), כך שתוצאותיהן הפכו לתלויות באופן ישיר (וניכר) בתוצאות שוקי ההון. כשאלה יורדים, הרווחים נמוגים, וכשהמדדים בשוק ההון מטפסים רווחי חברות הביטוח גואים.

מכאן, שאת הצפוי ניתן לסכם כך: במילה אחת - רע, בשתי מלים - זיכרונות מהמשבר (של 2008), ובקצת יותר מלים - טוב שגם הרבעון המקביל אשתקד היה חלש, כך שההשוואה הרבעונית תקזז את ההרגשה השלילית לגבי התוצאות.

יחד עם זאת, בימים אלה נראה שהחששות מכיוון אירופה, ארה"ב והגיאופוליטיקה המזרח-תיכונית מקשים על אופטימיות ניכרת עם התחלת הרבעון השלישי.