מדד המחירים לצרכן בארה"ב ירד ב-0.2% בחודש יוני

זאת לעומת צפי לירידה של 0.1% ולעומת עלייה של 0.2% בחודש הקודם ■ מחירי האנרגיה צנחו ב-4.4% בחודש יוני ■ מדד האמפייר סטייט ירד שוב מתחת לקו האפס

מדד המחירים לצרכן בארה"ב ירד ב-0.2% בחודש יוני לעומת צפי לירידה של 0.1% ולעומת עלייה של 0.2% בחודש הקודם. זאת על רקע הירידה במחירי הסחורות, מחירי המזון, הביגוד כלי הרכב ובעיקר מחירי האנרגיה.

מדד הליבה, אשר אינו כולל מחירי מזון ואנרגיה, עלה ב-0.3% בדומה לחודש הקודם. זאת לעומת צפי לעלייה של 0.2%. נזכיר מדובר בעלייה החדה ביותר מאז יולי 2008.

מנתוני המדד עולה כי עלויות המחייה של האמריקנים ירדו בפעם הראשונה השנה בעיקר בשל הירידה במחירי האנרגיה. מחירי האנרגיה צנחו ב-4.4% בחודש יוני, מדובר בירידה החדה ביותר מאז דצמבר 2008.

רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות בבנק מיזרחי, אמר בעקבות הודעת האינפלציה האמיקנית כי "התמונה מורכבת, אך לפחות בתקופה הקרובה לא מסתמנים לחצי מחירים בכלכלת ארה"ב וגם המדיניות המוניטארית - כולל גובה הריבית - לא ישתנו", מעריך.

האטה בפעילות היצרנית בניו-יורק

עוד נתון חשוב בזירת המאקרו, מדד האמפייר סטייט הבוחן את הפעילות הכלכלית באיזור ניו-יורק, נפל שוב בחודש יולי אל מתחת לקו האפס למינוס 3.8 נקודות לעומת מינוס 7.8 נקודות בחודש יוני. זהו החודש השני שמדד זה נמצא מתחת לאפס.

הצניחה במדד מעלה את החששות כי ההאטה במגזר היצרני שהחלה במאי עלולה להיות הסמן להתכווצות הכלכלה ולא רק לנסיגה רכה שלה. המדד מצביע על כך שהרבה פחות מנהלים במפעלים התעשייתיים באיזור ניו יורק דיווחו על שיפור בתנאים העסקיים ביוני לעומת אלו שדיווחו על הרעה בתנאים.

עוד נתון לא מעודד בארה"ב, סנטימנט הצרכנים, המהווה אינדיקציה לרמת הצריכה של משקי הבית, ירד ל-63.8 נקודות במחצית הראשונה של חודש יולי, כך עולה מסקר של אוניברסיטת מישיגן שפורסם היום. זאת לעומת רמה של 71.5 נקודות בחודש יוני. מדד זה רשם החודש את הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש מארס 2009. עוד עולה מהסקר כי רמת האבטלה בארה"ב, התנודתיות בוול סטריט ומחירי האנרגיה הכבידו במידה רבה על סנטימנט המשקיעים.