השוק עובר להתמקד בספרד: האם הנפקות האג"ח יצליחו?

ביום ה' יקיים משרד האוצר הספרדי שתי הנפקות אג"ח שיהוו אינדיקציה למידת האמון של המשקיעים במדינה בפרט ובגוש האירו בכלל ■ חמישה בנקים ספרדים כשלו במבחני הלחץ

תשומת לב המשקיעים באג"ח ריבוניות עוברת השבוע מאיטליה לספרד, כאשר העלות הגבוהה של גיוסי ההון בשווקים ע"י מדינות שולי אירופה מרכזת התעניינות מיוחדת.

ביום ה' השבוע תקיים ספרד שני מכרזים למכירת אג"ח לפדיון באפריל 2021 בריבית של 5.5% ואג"ח לפדיון ביולי 2026 בריבית של 5.9%. איטליה גייסה ביום ה' שעבר 5 מיליארד אירו (7.07 מיליארד דולר) ממכירת אג"ח שריכזו עניין סולידי אך הונפקו בעלויות שיא בהשוואה לאג"ח הגרמניות בעידן האירו (מ-1999).

כמו בהנפקה של איטליה, המשקיעים המקומיים ימלאו תפקיד מפתח בהבטחת ביקוש סולידי לאג"ח הספרדיות, מאחר שהמשקיעים הבינלאומיים מעדיפים לשבת על הגדר.

"כדי להשקיע שוב בשווקים הללו, אנחנו רוצים לראות פתרון פוליטי למשבר בכל מרחב האירו, כדי שהאמון בו יחזור במידת מה", אמר מנכ"ל חברת השקעות בפרנקפורט.

אנליסטים של קומרצבנק הגרמני צופים שספרד תוכל למכור את האג"ח החדשות שלה בתשואות שיהיו מתחת לתשואות השוק המשני, אך בימי המסחר שאחרי המכירה הם רואים את התשואות עולות ואת מחירי האג"ח יורדים.

ספרד, איטליה ובלגיה - שלושת שוקי האירו החשופים ביותר להידבקות ממשבר החוב היווני - תכננו כולן הנפקות אג"ח מדינה ביולי, ופעילי השוק הזה רוצים לראות תוכנית פעולה ברורה וארוכת טווח של ממשלות אירופה לתמיכה ביוון לפני שהם רוכשים את ההנפקות הללו.

רוב הבנקים צלחו את המבחנים

שלשום פורסמו גם חדשות טובות מהחזית הבנקאית האירופית: רק 9 בנקים מבין 91 בנקים שעברו מבחני עמידות לטווח ארוך בחודשים האחרונים נכשלו בהם, לעומת צפי ל-15. אך ייתכן שהתוצאה הזו טובה מדי, והיא מעוררת ספיקות אם אמנם אותם מבחני עמידות היו נוקשים דיים כדי לשקם את האמון במערכת הפיננסית במרחב האירו.

הבנק שהשיג את התוצאה הגרועה ביותר היה כצפוי יווני - ATE. הלימות ההון הראשוני שלו הייתה מינוס 0.8% מול סף מעבר של 5%. גם הבנק היווני EFG נכשל, עם יחס הון של 4.9%.

אך ספרד הייתה המדינה עם הביצוע הגרוע ביותר. חמישה מהבנקים שלה, CAM, פסטור, קאחה3, אונים וקטלוניה-קאחה, נכשלו במבחני העמידות.

הבנק המרכזי של ספרד מסר בתגובה שאף בנק ספרדי לא יזדקק להגדלת הון כתוצאה מהמבחנים. בכך הוא חלוק בדעתו עם הרשויות האירופיות שתובעות את העלאת יחס ההון העצמי של כל בנק ל-5% לפחות.

שלא כמו כמה מדינות אחרות באיחוד האירופי, ספרד העמידה כמעט את כל המגזר הפיננסי שלה לבדיקה, עם 95% מהמוסדות מול ממוצע אירופי של 60%.

הבנקים האחרים שנכשלו בבדיקת העמידות היו פולקסבנקן האוסטרי והלאבה הגרמני, שנמנע מפרסום מאזניו בעקבות מחלוקת עם רשות הבנקים האירופיים, גוף שביצע את המבחנים, על איכות ההון שלו.

מנהיגי 17 מדינות מרחב האירו יתכנסו בבריסל ביום ה' השבוע במאמץ להסכים על פתרון מקיף יותר למשבר החובות הריבוניים ועל תנאי חבילת החילוץ השנייה ליוון.