תנובה נתקעה עם מלאי? תאריכי התפוגה התקצרו

ברשתות השיווק מדווחים על ירידה במכירות של תנובה ועל ריבוי החזרות של מוצרים

תאריכי התפוגה של גבינה צהובה ארוזה "עמק" של תנובה ושל חלב בקרטון תנובה התקצרו באופן משמעותי - כך עולה מבדיקת "גלובס" בסופרמרקטים. בעוד תאריך התפוגה המקובל של גבינה צהובה ארוזה במדף חל כעבור 60 יום, בסוף השבוע האחרון נמכרה גבינה צהובה 400 גרם עם תאריך תפוגה של 12 ימים בלבד, וגבינה צהובה "עמק" 200 גרם נמכרה עם תאריך תפוגה של 3 ימים בלבד.

בניגוד להודעת תנובה ולפיה לא חל שינוי במדיניות החברה, מספר סדרנים של תנובה מסרו כי הם קיבלו הודעה מפורשת מהחברה כי יש בעיה עם תאריכי התפוגה של הגבינה הצהובה.

סדרן של תנובה, שנשאל על-ידי לקוחה לפשר תאריכי התפוגה הקצרים, אמר כי "החברה שלחה לנו הודעות שהתאריכים של הגבינה הצהובה לא בסדר, ולכן שלא נגזים עם ההזמנות".

הרשתות: ירידה במכירות

בתוך כך מדווחות רשתות השיווק כי בשבועיים האחרונים של יולי חלה ירידה של 15%-20% במכר הגבינות הצהובות של תנובה, בהשוואה לשבועיים הראשונים של מאי. בענף מעריכים כי ייתכן שזו הסיבה לזמני התפוגה הקצרים. עוד מעריכים כי תנובה נתקעה עם מלאי שהיא מנסה לחסל.

"כשהמכירות יורדות, התאריכים מתקצרים", אמר ל"גלובס" טכנולוג בענף. "הם מייצרים בכמויות מסוימות, אז יש יותר מלאי. יכול להיות שהביקוש ירד כתוצאה ממהפכת הקוטג', וזה גרם להם לקצר את התאריכים".

בדיקת "גלובס" העלתה גם כי חלק ממוצרי החלב הניגר נמכרים עם זמני תפוגה קצרים במיוחד. כך למשל, לחלב בקרטון יש זמן תפוגה של 29 ימים, והוא נמכר ברשתות עם תפוגה של לא פחות משבועיים.

למרות זאת, בסוף השבוע האחרון שווק חלב וי של תנובה עם תאריך תפוגה של 7 ימים בלבד, חלב מלא בטעם של פעם עם תאריך תפוגה של 5 ימים, וחלב בכד 3% שני ליטרים עם תאריך תפוגה של 6 ימים.

סדרנים של תנובה מסרו כי הסחורה הגיעה לחנות באותו יום, וכי במקרה של החלב המלא, הוא סופק לחנות פעמיים ברציפות באותו תאריך תפוגה.

בכמה סופרמרקטים אף מעידים על ריבוי החזרות של מוצרים כתוצאה מכך.

מתנובה נמסר בתגובה: "לתנובה תהליכי ניהול אספקה לרשתות ולקמעונאים מהמתקדמים בעולם ה-FMCG. תנובה מספקת לרשתות ולקמעונאים מוצרי חלב טריים עם מספר ימי תוקף מוגדרים מראש וקבועים כמדיניות לכל מוצר. מדיניות זו לא השתנה.

"לדוגמה, תנובה לא תשווק לחנות שקית חלב טרי, שלה 11 ימי מדף, עם פחות מ-8 ימי תוקף; חלב בקרטון, שלו 29 ימי מדף, תנובה לא תשווק עם פחות מ-15 ימי תוקף; גבינה צהובה פרוסה במדף (עמק 200 גרם), שיש לה 60 ימי מדף, תנובה לא משווקת עם פחות מ-25 ימי תוקף. כאמור, מדיניות זו לא השתנתה.

"באשר לטענה כביכול על ריבוי החזרות - בממוצע הארצי לא ניתן לדבר על שינוי מהותי. יש לזכור כי בתקופת הקיץ ממוצע ההחזרות עולה במעט בשל שינויי מזג-האוויר".