רוכשי מכוניות מחברת "פריים מוטור": "נעקצנו"

הרוכשים, שצפויים לתבוע את בנק הפועלים השבוע, טוענים כי הבנק העביר לחברה את כספי ההלוואות שלקחו ממנו לצורך רכישת הרכבים, ללא אישורם ■ "שילמנו ולא קיבלנו את הרכב"

האם בנק הפועלים העניק הלוואות לרכישת מכונית מבלי שקיבל מסמכי שיעבוד או הוראות תשלום מלקוחותיו? כך עולה מטענות של נפגעי חברת הליסינג "פריים מוטור", שביקשו לקבל הלוואות מהבנק עבור רכישת רכב.

"פריים מוטור" עלתה לכותרות לאחר שנעלמה והותירה מאות לקוחות בלי מכוניות ובלי כספם, זאת לאחר שהובטח להם רכב חדש בתנאים מפתים - 100% מימון, מכונית חדשה במחיר מוזל.

הבטחות אלה הובילו עשרות אנשים לבצע הזמנה בחברה, שהספיקה בינתיים להיעלם מהשטח. כיום עשרות לקוחות משלמים עבור הלוואות שלקחו מהבנק, מבלי שקיבלו את המכונית המובטחת. במחלק ההונאה של משטרת מחוז המרכז פתחו בחקירה באשר להתנהלות החברה.

מטענות של נפגעי החברה עולה התנהלות לכאורה תמוהה של בנק הפועלים, במסגרתה העביר הבנק את סכומי ההלוואה עבור רכישת הרכבים באופן מיידי לטובת "פריים מוטור", מבלי שדאג למסמכי שיעבוד כראוי ולביטחונות על כספי הלקוחות.

מהטענות עולה כי פרטי המכונית לשיעבוד לא הועברו כלל, או שהועבר מספר שלדה פיקטיבי או אף "דמיוני", שלא כלל 12 ספרות ומספרים בהתאם למספר שלדה תקני.

טענות אחרות מתייחסות להעברת כספי ההלוואה מיידית לחשבון החברה - או לחשבון העו"ש של בעליה - מבלי שהלקוחות נתנו הוראת תשלום.

בקשת הלקוחות לקבל העתק מהאישור שלכאורה נתנו להעברת הכספים נפלה על אוזניים ערלות. "כשפניתי לבנק בטענה מדוע הועברו הכספים כל-כך מהר, ענתה לי הפקידה כי אני אישרתי את ההעברה - מה שכמובן לא נכון. עד היום לא הצלחתי לקבל את טופס הוראת התשלום עליו אני לכאורה חתומה", אומרת אחת מנפגעות הבנק, שלוותה כ-130 אלף שקל בחודש אפריל.

כיצד השתכנעו נציגי הבנק לבצע את העברת הכספים כמעט בצורה עיוורת? לפי הטענות, סניף הוד-השרון הוא שהיווה "עוגן" והעניק גושפנקא לסניפים אחרים לנהוג כמותו. לקוחות מספרים כי נציג "פריים מוטור" בשם אלי דדיה נהג ללוות אותם לסניפי הבנק לשם פתיחת תיק ההלוואה. שם באווירה שתוארה כ"חברית", היה משכנע "בקלות רבה" את פקידי הבנק בדבר לגיטימיות החברה, כשהיה מוכיח כי הלוואות דומות כבר אושרו על-ידי מנהלות הסניף בהוד השרון, מספר נפגע החברה.

"רשלנות חמורה"

עו"ד אבי זילברפלד מרכז יותר מ-30 מנפגעי הבנק לתביעה מרוכזת שתוגש במהלך השבוע. לדבריו, לפי הממצאים שברשותו "הבנק התרשל ברמות שלא ניתן לתאר והפר את חובתו כלפי הלקוח".

לשאלת "גלובס" האם ידוע על בנקים אחרים שנהגו באופן דומה, הוא משיב: "ככל הידוע לי בשני מקרים, בהם ניסו לקוחות לקבל הלוואה מבנק מזרחי, הכספים לא הועברו. יתרה מכך, ידוע לי כי בחודש מאי לקוחות התריעו מול הבנק כי לא קיבלו מכוניתם כמובטח, אלא שהבנק המשיך להעביר כספי הלוואה ללא שיעבוד גם בחודש יוני. לאחר שנודע כי החברה קרסה, סיפרו לי לקוחות כי הבנק ביקש מהם ללחוץ לקבל מכוניתם בהקדם", הוא אומר.

בפייסבוק הוקמה קבוצה תחת השם "גם אני נפגעתי מפריים מוטור", והיא מונה כ-100 חברים. היא קוראת לנפגעי החברה להתאגד לתביעה משותפת.

בנק הפועלים מסר בתגובה: "ככלל, הבנק פעל בנושא זה אך ורק לפי בקשותיהם המפורשות של לקוחותיו. עם זאת, הבנק בודק כל מקרה לגופו".

לשאלת "גלובס" האם לבנק היה הסכם עם פריים מוטור השיב הבנק: "אין לנו מה להוסיף מעבר לתגובה שניתנה".

התנהלות דומה עולה מפעילות חברת הליסינג "סנטרל קאר", שנסגרה השבוע במפתיע והותירה לקוחות בלי כספם ובלי מכונית. מעורבים בפרשה יודעים לספר על הצלבת שמות המעורבים בפעילות "פריים מוטור" ו"סנטרל קאר". גם כאן נטען כי הלוואות שהעניק בנק הפועלים נעשו עם כתבי שיעבוד פיקטיביים. קבוצות הלקוחות מתאגדת בימים אלה לתביעה משותפת נגד הבנק.