רבוע כחול נקנסה ב-160 אלף שקל על הטעיית צרכנים

זאת, בעקבות הטעיה בהצגת מחירים ומבצעים ■ בין השאר התגלה כי אריזות חיסכון של מטרנה נמכרו במחיר יחסי יקר מאריזות רגילות

ההטעיה בפרסום המחירים עלתה לרבוע כחול ביוקר: קנס בסך 160 אלף שקל הוטל על הרשת בשל עבירות הטעית הצרכן, אי הודעת פרטים במכירה מיוחדת וגביית מחיר גבוה מהמחיר שהוצג - זאת לצד סנקציות אחרות נגד מנהלים בחברה. זאת, בעקבות שוני לרעת הצרכן בין המחיר המצוין על גבי המוצר, לבין מחיר המוצר בקופה - כמו גם הטעיה במבצעים ובשילוט המופיעים בחנויות.

בעקבות הסדר שהוצג לבית המשפט בשלבים מקדמיים של ההליך המשפטי שבו החלה הרשות להגנת הצרכן בעקבות הממצאים, הטילה שופטת בית משפט השלום בחיפה, אורית קנטור, את הקנס המדובר על הרשת לצד התחייבות בסכום של 45 אלף שקל להימנע מהעבירות בהן הורשעה ב-3 השנים הבאות. מנהל קטגוריית מוצרי פארם ברשת חויב לחתום על התחייבות אישית בסך 5,000 שקל וארבעה מנהלי סניפים הועברו להליך מנהלי ויוטלו עליהם קנסות מנהליים.

העבירות המדוברות בוצעו בין השנים 2006 ו-2008, בסניפים שונים בחיפה ובאזור צפון הארץ: בין השאר בחוצות המפרץ, חדרה, זכרון יעקב, נווה גנים וקרית אתא. כתב האישום, אשר הוגש ע"י עו"ד רחל בורנשטיין מהמחלקה המשפטית במשרד התמ"ת, הוגש בעקבות חקירה שנערכה במחוז הצפוני של משרד התמ"ת ומייחס לחברה שישה מקרים בהם התגלה הפרש לרעת הצרכן בין המחיר שהוצג על גבי המוצר עצמו לבין המחיר שנדרש לתשלום בקופה.

כמו כן עולה מכתב האישום כי הרשת מכרה אבקת מזון לתינוקות "מטרנה פרימיום" באופן שהוצג כמכירת אריזת חיסכון, אולם בפועל התברר כי המדובר ברכישה במחיר העולה על הנדרש מהצרכן ל-100 ג' עבור מוצר זה, כשהוא נמכר באריזה רגילה.

מקרה אחר המתואר בכתב האישום מציג עובדות לפיהן נמכרו מגבוני "האגיס פיור" באריזה שכללה שתי חבילות וקופסת אחסון שהוצגה כ"קופסה מתנה", בעוד בפועל ייקרה את מחיר המוצר. באחד הסניפים הוצג שלט לגבי מבצע שלא היה בתוקף וגרם לצרכנים לרכוש את המוצר תוך הטעייתם. ריבוע הכחול הודתה בעובדות כתב האישום המתוקן והורשעה בגינן.

לדברי עו"ד בורנשטיין, "עבירות מהסוג שהורשע בהן הרבוע הכחול פוגעות בציבור הרחב ועל רשתות השיווק להעלות את ההקפדה על עדכון ובדיקת המידע שניתן לציבור הצרכנים והבקרה העצמית, בכל הנוגע להתאמת מחירים בין המוצג על המוצר ובין הנדרש בקופה. ההליכים שננקטו הינם מסר ברור לגבי החובה לפרסם מידע נכון, מדויק ומלא במבצעי הוזלה המוצעים לצרכן".

הממונה על הרשות להגנת הצרכן והסחר ההוגן, עו"ד תמר פינקוס, מדגישה כי "עבירות הטעיה מסוג זה גורמות נזק כלכלי נרחב לצרכנים ועבירות מסוג זה יטופלו על ידי הראשות בכל חומרת הדין".

מרבוע כחול נמסר בתגובה: "הרשת משרתת מיליוני לקוחות במעל ל-200 סניפים. סימון מחירי המוצרים נעשה באופן ידני ומשתנה לעתים קרובות מאד, מה שיכול לגרום לעתים נדירות לטעויות בסימון. החברה עושה כל מאמץ להקפיד על סימון מדויק ונכון".