לנדאו שיחרר לחח"י חצי מיליארד ש' לרכישת דלק

חברת החשמל קיבלה אישור להשתמש בכספים לרכישת סולר לחודש הבא, מתוך הסכום שהוקצה לתכנית הפיתוח של קווי הולכת החשמל ■ המנכ"ל גליקמן הזהיר כי החברה לא היתה יכולה לספק חשמל באוגוסט

חברת החשמל קיבלה אישור להשתמש בחצי מיליארד שקל לרכישת סולר לחודש הבא. מדובר בסכום ששר התשתיות ביקש להשתמש בו לתכנית הפיתוח של קווי הולכת החשמל.

ל"גלובס" נודע כי מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן פנה בסוף השבוע בבהילות למשרד התשתיות וביקש אישור להשתמש בכסף לרכישת סולר, זאת כיון שמלאי הסולר במחסני החברה מספיק עד סוף חודש זה. ללא שחרור הכסף הייתה חברת החשמל מגיעה למצב של חוסר יכולת לספק את ביקושי השיא לחשמל הצפויים באוגוסט.

שר התשתיות ד"ר עוזי לנדאו נענה לפנייה הבהולה של גליקמן שהציע לשר לדחות את הדיון בנושא תכנית הפיתוח לתחילת השנה הבאה. לנדאו הבהיר, במכתב ששלח מנכ"ל משרד התשתיות שאול צמח, כי הוא מצפה מחברת החשמל לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו לתכנית הפיתוח.

חברת החשמל מעריכה כי תזדקק למימון בהיקף של עד 3.7 מיליארד שקל במהלך 2011 על-מנת לרכוש מספיק סולר כדי למלא את מקום הגז המצרי שחסר לה. רכישת הסולר תמומן בסופו של דבר על-ידי צרכני החשמל, באמצעות העלאת תעריפי החשמל, ואולם החברה זקוקה למימון ביניים כיון שהיא צריכה לרכוש את הסולר באופן מיידי.

בנוסף לחצי מיליארד השקלים מקווה חברת החשמל לשחרר סכום של כ-880 מיליון שקל המוחזק ברשות החשמל לטובת הקמת תחנות כוח. כמו כן באפשרות החברה לגייס כ-400 מיליון שקל בשוק ההון. מדובר ביתרת הסכום של 4 מיליארד שקל שדירקטוריון החברה אישר לה לגייס במהלך השנה. עד כה גויסו מתוך סכום זה 3.6 מיליארד שקל. אבל הגורם המשמעותי ביותר בפרשה הוא האוצר, שיכול לחסוך לחברה סכום של עד 1.8 מיליארד שקל - אם יוותר על מיסוי הסולר. במקרה כזה "ייהנו" גם הצרכנים מעלייה קטנה יותר בתעריף החשמל - של 12% במקום 19%.

הזרמת הגז לישראל הופסקה לאחרונה בפעם השלישית בעקבות פיגוע טרור בסיני, אך גם בתקופה שבה הגז זורם - הכמויות הן רק כרבע מהכמות הרגילה.