"פטיש ה-5 קילו" של שטייניץ לשוק הנדל"ן עבר במליאה

מדובר במתן פטור זמני ממס שבח, שנועד לדרבן את משקיעי הנדל"ן למכור את דירותיהם ■ בנוסף, עברה בקריאה ראשונה הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל

שתי בשורות לענף נדל"ן עברו היום (ב') בקריאה ראשונה בכנסת: הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל ותוכנית ההקלות עליה הכריז שר האוצר, יובל שטייניץ, בסוף חודש מאי. העיתוי אמנם משחק לידיה של הממשלה שיכולה להציג זאת כהישג על רקע מחאת הנדל"ן ההולכת וגואה במרכזי הערים אולם שני צעדים אלו אינם חדשים והשפעתם על שוק הדיור עוד תיקח זמן מה.

בנוסף, בעוד שתוכנית הפטישים של האוצר מיועדת להוצאת דירות של משקיעים ודירות משרדים אל השוק, באותו הזמן הן ייגרעו משוק השכירות.

כזכור, תוכנית "הפטישים" של שטייניץ, שהובאה היום לאישור הכנסת, קובעת כי מי שימכור דירה שנייה ויותר, כלומר דירה שנרכשה להשקעה, יזכה לפטור מלא ממס שבח ללא התנאי שהיה קיים עד היום רק פעם בארבע שנים. את אותה ההקלה הציע האוצר גם למוכרי דירות מגורים המשמשות למשרדים. הקלה זו קצובה בזמן - עד סוף 2012. לאחר מכן יבוטל הפטור.

הרפורמה במינהל שעברה היום, לאחר שבשבוע שעבר נפלה באופן מפתיע, אמורה להפוך את הגוף שמנהל את קרקעות המדינה לרשות ממשלתית יעילה יותר וממוקדת מטרה. זאת, על-ידי הוצאת חלק מתפקידי המינהל לגופים אחרים ממשלתיים או פרטיים. מטרה נוספת של הרפורמה היא שמירה על האינטרסים הלאומיים העתידה לבוא לידי ביטוי תוך כדי הפעלת מנגנון מיוחד שיפקח על מכירת קרקע לגורם זר. אלו לפחות המטרות המוצהרות של הרפורמה, שעתה לאחר שנחתמה סופית, נותר להמתין לראות כיצד יצאו כל השינויים אל הפועל.

רשות המקרקעין החדשה עתידה להתרכז בניהול אדמות המדינה, שיווק ושמירה על הקרקע. במסגרת הרפורמה יעבור ניהול החוכרים לחברות חיצוניות והתכנון והפיתוח ייצא מידי המינהל ויעבור לידי הרשויות המקומיות ומשרד הבינוי והשיכון. שינוי מבני נוסף עתיד לשנות את פריסת המינהל ובעלי התפקידים כך שבמקום שש מחוזות הקיימים היום יפעלו רק ארבע. השירות לציבור, שנחשב לאחד מנקודות החולשה של המינהל, אמור גם הוא להפוך מהפך.

לרפורמה המינהל השפעה על מאות אלפי אנשים העתידים לקבל בעלות על נכסי המגורים שלהם. מדובר בדירות מגורים ומבני תעסוקה על קרקע עירונית שהבעלות עליהן תועבר ממינהל מקרקעי ישראל ללמעלה מ-800 אלף איש. למעשה, העברת הבעלות כבר החלה ומתבצעת בשנתיים האחרונות ועד כה הועברה הבעלות ל-213 חוכרים במקומות שונים בארץ. משמעות העברת הבעלות איננה רק אקט סמלי אלא מדובר גם בהקלה משמעותית לבעלי הנכסים שעד כה היו צריכים לקבל את אישור המינהל על שינויים בנכס.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בירך על אישור החוק לרפורמה במינהל מקרקעי ישראל שעבר בקריאה הראשונה בכנסת: "מדובר באחת הרפורמות החשובות שנועדה לספק פתרון למצוקת הדיור בישראל ולהורדת מחירים, להגדיל את שיווק הקרקע למגורים ולסייע בהגדלת היצע הדירות. רפורמה זו בשילוב חוק הוועדות הלאומיות לדיור יאפשרו הגדלה משמעותית של היצע הדירות בישראל".