לקראת ההצבעה: אובמה יטיל וטו על הצעת הרפובליקנים

לפי ההצעה תקרת החוב האמריקני תגדל ב-2.4 טריליון דולר ■ בהודעה שפירסם הבית הלבן נכתב כי "ההצעה תפגע בהתחייבויות הממשלה ופוגעת ביכולת שלנו להשקיע בעתיד"

לרגע היה ניתן לראות את האור בקצה המנהרה האמריקנית, לקראת ההצבעה מחר בבית המחוקקים על הגדלת תקרת החוב. עם זאת, לפי דיווחים שפורסמו הערב (ב') נשיא ארה"ב ברק אובמה יטיל וטו על הצעת הקיצוצים שתגיע מחר להצבעה לפיה תקרת החוב האמריקני תגדל ב-2.4 טריליון דולר.

ההצעה של הרפובליקנים בסנאט כוללת קיצוצים שקרובים לליבם של הדמוקרטים ובמיוחד לליבו של הנשיא אובמה. "ההצעה תפגע בהתחייבויות הממשלה לאזרחים ותיקים ובמשפחות ממעמד הביניים. בעיקר, ההצעה פוגעת ביכולת שלנו להשקיע בעתיד", נכתב בהודעה שפירסם הבית הלבן.

המחלוקת המרכזית סביב הקיצוצים בתקציב והעלאת תקרת החוב נובעת בעיקר מהתנגדות הרפובליקנים להעלאה במסים. בתמורה להסכמתם להעלאת תקרת החוב, דורשים הרפובליקנים קיצוץ נרחב בתקציב ומנגד הם מתנגדים להעלאת מסים.

נזכיר כי תקרת החוב האמריקני עומדת על 14.3 טריליון דולר וב-2 באוגוסט צפויה להתרוקן קופת המזומנים של האוצר האמריקני, מה שימנע ממנה לעמוד בהתחייבויותיו כלפי מחזיקי האג"ח ויביא את ארה"ב למצב של חדלות פירעון ומשם לטלטלה עזה בשווקים בגלובליים.

בתוך כך, אובמה ושר האוצר האמריקני טימותי גייתנר שומרים על אופטימיות. הנשיא התבטא הערב בנושא ואמר כי "יש התקדמות בשיחות על תקרת החוב". בנוסף, גייתנר אמר כי הוא "בטוח שהמנהיגים בקונגרס יגיעו לעסקה להעלאת תקרת החוב עוד לפני ה-2 באוגוסט וימנעו חדלות פירעון. כל אחד מהצדדים כבר אמר כי חדלות פירעון אינה אופציה"