כך תמנעו מהזובור שקיבל אילן בן דב

כך תבקשו הסדר חוב ותישארו בחיים - המדריך המלא, שלא היה בידיו כשיצא לטפל באג"ח טאו

הצעת הסדר החוב של אילן בן דב למחזיקי האג"ח בטאו תשואות שהוגשה בשבוע שעבר, עוד עשויה להפוך ל"קייס סטאדי" בתחום, שהופך מיום ליום לרלוונטי יותר עבור שוק ההון המקומי.

הכותרת שנדמה שתתאים יותר מכל למקרה של בן דב תהיה: "כך לא תפסח על אף טעות בדרך להסדר".

בשנים האחרונות התמודד שוק ההון בישראל, לראשונה בתולדותיו, עם הסדרי אג"ח בהיקפים חסרי תקדים (צים, אפריקה ישראל, סקורפיו נדל"ן), ונראה שכעת מגיע תורו של גל הסדרים נוסף, שבן דב וטאו שבשליטתו הם חלוציו.

לטובת שורה של מנפיקי אג"ח הנתונים בצרות ומתלבטים כעת איזו גישה לנקוט, ולנוכח ה"זובור" שעובר בן דב בשבוע האחרון, להלן ארבעה עקרונות פעולה פשוטים.

העקרונות הללו לא יהפכו אותם לחביבי מחזיקי האג"ח (אחרי הכל, הם מבקשים מהם הסדר שכרוך בוויתור על חלק מהחוב) אבל הם עשויים לעזור לשמור על חלק משמם הטוב בשוק ההון.

כך תבקשו הסדר חוב ותישארו בחיים - המדריך המלא:

1 קחו אחריות אישית


כך עשה זאת בן דב: דיווח לקוני לבורסה אודות תנאי ההצעה למחזיקי האג"ח, מגובה בשיחות "אוף רקורד" עם מנכ"ל טאו, יוסי ארד. המסר המועבר למחזיקי האג"ח הוא: בהסדר המוצע תאלצו לוותר על חלק גדול מהחוב, אבל תגידו תודה שבן דב בכלל מוכן לזרוק לכם עצם - האלטרנטיבה היא פירוק שבו תקבלו אפס.

כך תעשו זאת נכון: המינימום שניתן לצפות מכם - לאחר שגייסתם מאות מיליוני שקלים באג"ח על בסיס המוניטין האישי שלכם - הוא להתייצב באופן אישי ולומר: "נכשלנו. אין לנו כיום את היכולת להחזיר את החוב כולו, אבל נעשה את המקסימום כדי להחזיר לכם כמה שיותר ממנו בשנים הקרובות".

2 אל תסתתרו מאחורי חברה בע"מ

כך עשה זאת בן דב: בעל השליטה בטאו הקפיד להדגיש, באמצעות מקורביו, כי טאו היא חברה בע"מ, שמעולם לא הסתירה בתשקיפי הנפקות האג"ח כי היא עוסקת בהשקעות ספקולטיביות. לפיכך, הוא עצמו אינו מחויב מבחינה חוקית לתמוך בה לאחר שנקלעה לקשיים. מבחינתו של בן דב, לפחות זה הרושם, התרחיש הטוב ביותר הוא שמחזיקי האג"ח ייקחו את מניות השליטה בחברה ויגאלו אותו מהצרה שנקראת טאו.

כך תעשו זאת נכון: הראו אכפתיות לגורלה של החברה. הרי כל עוד הייתם צריכים את כספם של מחזיקי האג"ח, היה לכם נוח להציג את מחויבותכם לעסקיה ואת זיקתה העמוקה לרקורד ההצלחות שלכם. זכרו: זה שלא קיימות ערבויות אישיות לטובת מחזיקי האג"ח, לא פוטר אתכם מאחריות. הרי בעתיד תידרשו לכספם שוב, ולאופן שבו תטפלו במשבר הנוכחי צפויה להיות השפעה רבה על החלטתם באם להשקיע באג"ח החדשות שתנפיקו.

3 ספקולנטים הם מחזיקי אג"ח לגיטימיים

כך עשה זאת בן דב: לאחרונה נשמעות זמירות מכיוון בעל השליטה בטאו, לפיהן הגופים המוסדיים מכרו זה מכבר את החזקותיהם באג"ח טאו. מי שתפסו את מקומם הם "ספקולנטים" שרכשו את האג"ח במחירי רצפה של כמה אגורות, ומבקשים לגזור כעת רווח גדול על ההשקעה באמצעות סחיטתו של בעל השליטה.

כך תעשו זאת נכון: גם אם הגופים המוסדיים זרקו את הסחורה שהנפקתם (מאחר שאינם מעוניינים להתעמת עמכם, או מכל סיבה אחרת), ומימשו הפסדים כבדים, אין סיבה להתייחס למחזיקי האג"ח שתפסו את מקומם כלא-לגיטימיים. הציפייה שמי שלווה סכומי כסף ניכרים מהציבור יעמוד בהתחייבויותיו היא לגיטימית לגמרי, ממש כפי שמצופה מכל אזרח במדינה שלווה כסף מחברו או מהבנק.

4 הכניסו את היד לכיס

כך עשה זאת בן דב: הסדר האג"ח המוצע בטאו מבוסס על העברת נכס של בעל השליטה (מניות השליטה בחברת סאני, בעלת השליטה בפרטנר) כנגד המרת החוב למחזיקי האג"ח במניות טאו. הרושם שנוצר הוא שתרומת בן דב להסדר איננה כרוכה בוויתור גדול (כנגד החזקותיו בסאני תקצה לו טאו מניות, כך שההסדר יבסס את שליטתו בחברה), בעוד שמחזיקי האג"ח נדרשים לוותר על יותר ממחצית החוב כלפיהם.

כך תעשו זאת נכון: ברור לנו שמספר הטייקונים הישראליים שמסוגלים להביא מהבית 300-400 מיליון שקל לטובת הסדר חוב בחברה שהנפיקו, איננו גדול. האמת היא שחלק גדול מהשמות הממוקמים בצמרת דירוגי העושר למיניהם, אינם מסוגלים לגרד גם הרבה פחות מכך. ועדיין, עשו מאמץ להביא להסדר כסף מכיסכם הפרטי. גם אם מחזיקי האג"ח לא יקבלו את מלוא ערך החוב המתואם, זה ישכנע אותם הרבה יותר במידת המחויבות שלכם, מאשר העברת ניירות ערך מכיס לכיס.