מנכ"ל אקסלנס: "התספורת שמציע בן דב לא מתקבלת על הדעת; הוא לא עושה טובה לאף אחד; שיכניס את היד לכיס או שזה יחזור אליו כמו בומרנג"

דוד ברוך הוא המוסדי הראשון היוצא בתקיפות נגד הצעת הסדר החוב של בעל השליטה בטאו: "אף מוסדי לא יסכים ל'תספורת' 60%; הצעתו היא אפילו לא נקודת פתיחה למו"מ"

בית ההשקעות אקסלנס במסר תקיף לאילן בן דב: ההצעה שהעברת להסדר חוב בטאו "לא מתקבלת על הדעת". ל"גלובס" נודע כי אקסלנס העבירה בימים האחרונים מסר ש"לא משתמע לשתי פנים" לבן דב וליו"ר טאו, שלמה נס, לפיו עליהם לשפר את ההצעה להסדר חוב.

"בן דב לא עושה טובה", אומר דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס, ל"גלובס". אף גוף מוסדי לא יסכים לתספורת של 60%, זה לא מתקבל על הדעת ואפילו לא נקודת פתיחה למו"מ. מערכת היחסים עם בן דב יותר רחבה והוא צריך להביא בחשבון שיגבה ממנו מחיר משמעותי. שיחזור ויביא הצעה אמיתית".

באקסלנס קושרים באופן חד וברור בין עמידתו של בן דב מאחורי אג"ח טאו לבין האג"ח של סקיילקס ופרטנר. "בן דב מציע לנו תספורת של 60% באמירה שזה יותר טוב מאפס. זה משפט שאפשר להגיד אם יש לך חברה אחת, אבל לא כשאתה מקיים מערכת יחסים יציבה עם שוק ההון, זה עלול לחזור אליו כבומרנג. בן דב נמצא עם 3 מיליארד שקל בשוק ההון וכדאי שיעשה מהלך משמעותי לשיקום האמון בו. כדאי לו לסיים את הסאגה כי בשלב מסוים סקיילקס (באמצעותה שולט בן דב בחברת הסלולר פרטנר - ע' פ') תצטרך למחזר חובות".

ברוך, בנקאי בעברו, מציג עמדה סדורה וברורה לגבי אחריות ומחויבות בעלי שליטה לחובותיהם: "מי שינסה להסתתר מאחורי הכללים היבשים של חוק החברות ושל חברה בע"מ - זה לא יעבוד. כשאיש עסקים משתמש במוניטין שלו כדי לגייס כסף, הוא בונה אמנה לא כתובה עם הציבור. הצד השני של המטבע הוא עמידה בהתחייבויות.

"מי שרוצה לפעול בשוק ההון, צריך לעמוד מאחורי החברות שלו ולהכניס יד לכיס. אחרת לא ניתן לפעול בשוק. בני שטיינמץ ולב לבייב הבינו את זה. לא הייתי ממליץ לאף אחד מהלווים הגדולים לחשוב שקו האפס הוא שנת 2007. הסביבה השתנתה מאז ונקבעו נורמות. מי (מהלווים) שנמצא בדילמה, שיקבל עצה ידידותית - אל תעשה טעויות, הן גובות מחיר".

ברוך הוסיף כי "אילן בן דב בנה אימפריה, הוא פועל בענף מרכזי במשק, שולט בחברה שהיא עוגן בשוק ההון, השוק נתן לו את ההזדמנות ואפשר לו להשתלט על פרטנר. זה מחייב. נכון, טאו תמיד הייתה מסוכנת ומי שרכש היה צריך לתמחר את הסיכונים, אבל מעל הכל יש חוזה מוסרי".

מקורבי בן דב: "הוא פגוע"

ההערכות הן כי בן דב לא חזה מראש התנגדות כה גורפת להסדר החוב שהציע, והופתע מאוד מעוצמת הזעם כלפיו. לדברי מקורבי בן דב הוא "לחוץ מאוד, מוטרד ופגוע מהמתקפה התקשורתית נגדו". כדי לטפל במשבר התקשורתי שכר בן דב אתמול את משרד יחסי הציבור של שירי עדן ואלי קמיר, במקום משרדו של זמיר דחב"ש.

בסביבתו של בן דב עולה גם האפשרות לדחות במספר ימים את אסיפת בעלי האג"ח שזומנה ליום חמישי הקרוב. זאת, כדי לגבש מתווה חדש להסדר שייתן מענה לדרישות המוסדיים. עם זאת, חלק ממחזיקי האג"ח כבר הודיעו כי הם מתנגדים לדחייה.

יצוין כי עד כה אפילו לא נבחרה נציגות למחזיקי האג"ח. מרבית מחזיקי אג"ח טאו הם מהציבור הרחב ולא גופים מוסדיים. בין המוסדיים המחזיקים בטאו: כלל ביטוח, הפניקס ואקסלנס. יתכן כי כלל ביטוח תעדיף שלא להיות בנציגות - מאחר שאי.די.בי מחזיקה בסלקום - כך שאקסלנס תהיה הגוף המוסדי המוביל.

עם זאת אקסלנס אינו ממחזיקי האג"ח הגדולים. לבית ההשקעות אג"ח של טאו בסך 7 מיליון שקל (ערך נקוב) בקרנות הנאמנות, ואין לו אחזקה בטאו בקופות הגמל או בתיקים מנוהלים. "הסדר חוב בטאו אינו דרמה עבור התשואות של אקסלנס כי ההיקפים של ההשקעה בטאו קטנים", אומר ברוך. "אבל יש החזקות גדולות בחברות אחרות של בן דב".

"אין הבדל בין מחזיקי האג"ח"

לגבי הטענות שהגיעו ממקורבי בן דב, לפיהן חלק ממחזיקי האג"ח הם ספקולנטים שמנסים לעשות סיבוב, אמר ברוך כי "אני לא רואה הבדל בין מחזיקי האג"ח. ההצעה היא אחידה לכולם. מי שמלווה לבן דב זה המוסדיים, למרות שייתכן כי מי שקרויים 'ספקולנטים', הם רוב מחזיקי האג"ח".

בשבוע שעבר הציע בן דב למחזיקי האג"ח של טאו כי יוותרו על אג"ח בסך 423 מיליון שקל בתמורה ל-24% מניות טאו. במקביל יזרים בן דב יזרים לטאו (תמורת הקצאת מניות) כ-50% ממניות סאני ,השולטת בשרשור דרך סקיילקס בפרטנר ובפעילות סמסונג בישראל. על פי הערכות שונות שנעשו בשוק ההון הסדר זה מגלם "תספורת" של 50%-70% על ערך החוב המתואם של טאו.

"אפשר לבנות הסדר טוב יותר"

יצוין כי כרבע מאיגרות החוב, ניירות בערך נקוב של 105 מיליון שקל, מוחזקות על ידי בן דב באופן אישי. על פי תיקון 44 לחוק ניירות ערך שיזם ח"כ חיים כץ, כאשר חברה נקלעת לקשיים תהיה למחזיקי איגרות החוב מהציבור עדיפות על פני אג"ח של בעל שליטה. כלומר, במקרה של פירוק טאו יקבל בן דב את כספו רק אחרי שכל מחזיקי האג"ח קיבלו את כספם.

להערכת ברוך "צריך ואפשר לבנות הסדר טוב יותר". לתפיסת אקסלנס על ההסדר להכיל את האלמנטים הבאים: 1. התייחסות לאג"חים שבן דב מחזיק. 2. העלאת שווי החבילה. 3. בחינה של שיעור מניות סאני שיועברו בסופו של דבר לטאו . 4. בחינת שיעור מניות טאו שיקבלו מחזיקי האג"ח . 5. אפשרות לנצל את ההפסדים הצבורים לצורך מס של טאו.

ברוך התייחס גם לעובדה שבעל השליטה באקסלנס, יצחק תשובה (באמצעות קבוצת דלק) הוא לווה גדול בעצמו, ודלק נדל"ן שבשליטתו נמצאת בקשיים עם חוב של 2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח (דלק נדל"ן צפויה לפרסם בימים הקרובים את תוכניתה לתשלום החוב, ובשוק מעריכים כי גם כאן צפוי הסדר).

"למרות כל הדיבורים בסוגיית דלק נדל"ן אני משוכנע שלא יתעלמו מהאינטרסים של המערכת המוסדית", אומר ברוך בעניין זה.

יצוין כי עקב מגבלות רגולטוריות נמנעה אקסלנס מלהחזיק בהיקף משמעותי בניירות ערך של דלק נדל"ן, ולכן החשיפה של בית ההשקעות לחברות שבשליטת תשובה נמוכה מאוד.