שיפור הולם? אילן בן דב מציע לפצות כל מחזיק אג"ח שייפגעו מהסדר החוב בטאו - במניות טאו שברשותו

בן דב מציע "לפצות באופן אישי" כל מחזיק אג"ח שיפסיד מהסדר החוב ■ מה הפיצוי? מניות טאו, כאשר הפיצוי עשוי להגיע לעשרות מיליוני שקלים, שעה שהחוב למחזיקי האג"ח עומד על 423 מיליון שקל ■ אמש פורסם ב"גלובס" על התנגדות נחרצת של מנכ"ל אקסלנס להסדר

אילן בן דב, בעל השליטה בטאו תשואות , משפר את הצעת המתווה להסדר חוב בחברה ומציע פיצוי לכל מחזיק אג"ח ב' ו-ג' שיפסיד מהסדר החוב. מה הפיצוי? מניות טאו המוחזקות באופן אישי על ידי בן דב, המחזיק היום ב-69.66% ממניות טאו ולאחר ההסדר צפוי להחזיק ב-75%, לפי המתווה שהציע.

"בעל השליטה הודיע שהוא מוכן לפצות באופן אישי במישרין כל מחזיק אג"ח קיים בחברה שיפסיד בפועל כתוצאה מביצוע המתווה, בהתחשב בעלות רכישות אג"ח סדה ב' או סדרה ג' המוחזקות על ידו", נכתב בהודעה של טאו היום (ד') לבורסה. "הפיצוי יתבצע באמצעות העברה ללא תמורה של מניות החברה המוחזקות על ידי בעל השליטה למחזיק אג"ח שהפסיד בפועל כתוצאה מביצוע המתווה".

כיצד ייקבע אם מחזיק אג"ח זכאי לפיצוי שמציע בן דב? ובכן, בעל השליטה הגדיר מנגמון לפיו אם שווי האג"ח שנרכשו עד ה-12 ביולי (טרם פרסום המתווה להסדר) נמוך משווי המניות שיקבלו מחזיקי האג"ח בהסדר - ייחשב הדבר להפסד ומחזיק האג"ח יהיה זכאי לפיצוי. כאמור, לא מדובר בפיצוי כספי אלא במניות טאו. המניות יוענקו למחזיקי האג"ח תוך 30 יום מביצוע ההסדר, ככל שיידרש. שווי המניות ייגזר משווי החברה, בכפוף לכך ששווייה של סאני לא יפחת משער מניה של 42 שקל לסאני . שער זה נגזר מממוצע המניה ב-6 החודשים שקדמו למועד הקובע.

מניות טאו, אגב, נסחרות היום בבורסה לפי שווי של 36 מיליון שקל בלבד, בעוד שסך החובות למחזיקי האג"ח הינו 423 מיליון שקל. במילים אחרות, כל שווייה של טאו היום בבורסה מהווה רק 8.5% מסך החוב למחזיקי האג"ח. לאחר ההסדר שוויה של טאו צפוי לעלות עקב העברת השליטה בסאני לחברה, אולם גם ההצעה המשופרת מגלמת "תספורת" של עשרות אחוזים למחזיקי האג"ח. בן דב מבקש ממחזיקי האג"ח תשובה עד ה-19 בספטמבר.

שיפור ההצעה של בן דב מגיע כחצי יממה לאחר הפרסום ב"גלובס" על ההתנגדות הנחרצת של אקסלנס למתווה הראשוני שהציע בן דב. דוד ברוך, מנכ"ל אקסלס, אמר ל"גלובס" ש"ה'תספורת' שמציע בן דב למוסדיים לא מתקבלת על הדעת. הוא לא עושה טובה לאף אחד; שיכניס את היד לכיס".

ברוך הזכיר כי לבן דב יש החזקות גם בחברות ציבוריות אחרות ורמז כי "תספורת" של 60% בטאו תפגע בו בסופו של דבר: "אף מוסדי לא יסכים ל'תספורת' של 60%; הצעתו היא אפילו לא נקודת פתיחה למו"מ. זה עלול לחזור אליו כבומרנג. בן דב נמצא עם 3 מיליארד שקל בשוק ההון וכדאי שיעשה מהלך משמעותי לשיקום האמון בו. כדאי לו לסיים את הסאגה כי בשלב מסוים סקיילקס תצטרך למחזר חובות".

בשבוע שעבר הציע בן דב למחזיקי האג"ח של טאו כי יוותרו על אג"ח בסך 423 מיליון שקל בתמורה ל-24% מניות טאו. במקביל יזרים בן דב יזרים לטאו (תמורת הקצאת מניות) כ-50% ממניות סאני ,השולטת בשרשור דרך סקיילקס בפרטנר ובפעילות סמסונג בישראל. על פי הערכות שונות שנעשו בשוק ההון הסדר זה מגלם "תספורת" של 50%-70% על ערך החוב המתואם של טאו.

פגוט: שבן דב יציע הסדר כמו לבייב

"אין ספק שהביקורת הציבורית שניתחה על בן דב בימים האחרונים נותנת את אותותיה", אומר יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. "קיים בשוק קונצנזוס שההצעה למחזיקי האג"ח היא הצעה מבזה. לשוק ההון יש את המנופים שלו על האג"חים של החברות האחרות של בן דב - סאני וסקיילקס, ובן דב חושש מקשיים לפריסת חוב בעתיד".

את ההצעה הנוכחית של בן דב מכנה פגוט "תקדימית, וטוען כי נעשה פה ניסיון להבחין בין ספקולנטים המנסים "לעשות סיבוב" על האג"ח לבין משקיעים לטווח ארוך. ואולם, מסקנתו של פגוט נחרצת: "טאו נמצאת בדרך לפשיטת רגל והמשקיעים מבינים שלא יקבלו 100% מכספם". פגוט טוען כי מתווה ההסדר צריך לכלול "תספורת" של 30%-40% מסך החוב, וכי בן דב צריך להזרים יותר מניות של סאני לתוך טאו, להזרים מזומן ולוותר על שיעור ההחזקה שלו בטאו לאחר ההסדר.

"אין שום סיבה שבן דב יציע הסדר שונה מההסדר של לבייב באפריקה", אומר פגוט. "בטווח הארוך, בתרחיש אופטימי, ניתן להציע למשקיעים 100% מהכסף בתמורה למניות ואג"ח שהערך שלהן יעלה".