מנכ"לית יקבי רמת הגולן: "אנו מגדלים דור שגדל עם יין על השולחן"

ענת לוי נחושה "להגדיל את צריכת היין בארץ" לאחר שלפני שבועות אחדים זכו יקבי רמת הגולן בתואר היקב המצטיין בתחרות וינאיטלי ■ "וודקה עם משקאות אנרגיה במועדונים מדאיגה הרבה יותר מזה שאתה שותה יין ביום שישי ליד הילדים"

לפני שבועות אחדים זכו יקבי רמת הגולן בתואר שאנשי יחסי הציבור שלהם הגדירו לזמן קצר כ"יקב הטוב בעולם". בירור זריז העלה שבעצם הזכייה היא בתואר היקב המצטיין בתחרות וינאיטלי (Vinitaly). זוהי אכן תחרות חשובה ובעלת קריטריונים מחמירים - אבל מכאן ועד התואר היומרני ארוכה הדרך.

מבלי לזלזל כמובן בתואר המכובד הזה, תודי שקצת מצחיק להגדיר אתכם, או כל יקב אחר, כ"יקב הטוב בעולם". הרי אין דבר כזה, "היקב הטוב בעולם".

ענת לוי, מנכ"לית יקבי רמת הגולן, לא מתבלבלת: "אני מבינה לאן אתה חותר, אבל לא חייבים להיות ציניים. זה היה טקס מאוד מרשים, וזה כבוד גדול. זו הייתה הפתעה מטורפת. אף אחד לא הכין אותנו לזה".

המנכ"לית הנמרצת אך הנחבאת אל הכלים של היקב החשוב במדינה יושבת מול הים, אוכלת את הצ'יפס שליד חזה העוף בגריל שהזמינה, ושותה.... סודה. אחר כך היא תודה בפה מלא שהיין החביב עליה הוא עדיין הירדן קברנה סוביניון ה"בסיסי", למרות כל היינות של הכרמים היחידניים, הקצריניים והרומיים החדשים שהם משיקים.

אני חייב להודות שגם עליי הירדן קברנה חביב במיוחד, לפחות ממה שיקבי רמת הגולן מייצרים, ולפחות עד שאטעם, עוד מעט, את הסירה החדש ואת הפינו נואר 2002 הישן.

- אחרי כל-כך הרבה הישגים, מה עוד נותר לכם לשאוף אליו?

"להגדיל את צריכת היין בארץ!".

- זה לא קרה עדיין? כל הזמן אומרים שצריכת היין עולה.

"כן, אומרים. אבל זה לא באמת קורה בינתיים. הדרך לשבעה עד עשרה ליטרים לנפש בשנה עדיין ארוכה. אבל זה יקרה".

- אז איך זה יקרה?

"על-ידי חינוך לשתיית יין. אנחנו מגדלים דור חדש שגדל כבר, שלא כמונו, עם יין על השולחן".

- עידוד לאלכוהוליזם?

"חלילה. וודקה עם משקאות אנרגיה במועדונים מדאיגה הרבה יותר מזה שאתה שותה יין ביום שישי ליד הילדים".

- איך בדיוק אתם מחנכים לשתיית יין?

"אנחנו משתדלים לייצר יותר ויותר יין איכותי, על חשבון היינות הפחות איכותיים שלנו".

- בקיצור, רוצים להרוויח יותר כסף.

"ממש לא. הוכח ששתיית יין איכותי יותר מקטינה את הצריכה הפרועה ומעודדת שתייה מתונה ומושכלת. נדמה לי שהמהפכה הגדולה הגיעה דווקא מכיוון האוכל. המהפכה הקולינרית שעוברת ישראל בשלוש השנים האחרונות - בעיקר בגלל תוכניות הבישול בטלוויזיה, אגב, שהרי מסעדות איכות יש כאן כמה שנים טובות - גורמת גם לגדולי הסרבנים להבין שלא ממש מסתדר לשתות קולה ליד אוכל גורמה".

- אתם לא מפיקים יותר מדי יינות מזנים חדשים ויינות מהסדרות הגבוהות? כמעט עשרים יינות מכרמים יחידניים - קצרין, רום - הקהל לא מתבלבל?

"אלה יינות נישה, כמו יינות של יקב בוטיק. הקהל רוצה כל הזמן חידושים ואקשן. בסופו של דבר זה יירגע ויתמתן".

- איך את רואה את היצף יקבי הבוטיק בארץ?

"יקבי הבוטיק הם טיפה בים. הטובים, ויש טובים מאוד, ישרדו. הרעים, ויש הרבה כאלה, לא יחזיקו מעמד".

את זה אני שומע כבר לא מעט שנים...

ענת לוי, לשעבר רושנסקי, צמחה מתוך היקב. אחרי שהייתה מנכ"לית אולפני אלרום, מונתה בשנת 2000 למנהלת השיווק של היקב. אחר כך הייתה נציגת היקב בארצות הברית, וזה כשלוש שנים היא המנכ"לית שלו. יחד עם מנהל השיווק ארנון הראל ועוד לא מעט בעלי תפקידים בכירים ביקב, היא שייכת לדור שצמח בתוך היקב לאט-לאט.

- שמשון ולנר, שגב ירבעם ושלום בלייר, קודמייך, היו מנכ"לים מאוד דומיננטיים. איך זה להיות מנכ"לית אחרי מפקדים גדולים כאלה?

"גם אני מפקדת גדולה, אבל אחרת".

- רצית בכלל להיות המנכ"לית?

"בוודאי. ושלא תחשוב שזה היה קל. התמודדתי מול שמונה גברים, וניצחתי".