לחסוך בקניית ספרי לימוד: לקנות משומש, עדיף באינטרנט

"גלובס" ממשיך לבדוק איך לצמצם את ההוצאה הכבדה על ספרי הלימוד: קניית ספרי לימוד משומשים באינטרנט תוזיל עד 60% מהמחיר ■ הבעיה: חלק גדול מהספרים לכיתות הנמוכות לא ניתן לשימוש חוזר

בעקבות הפרסומים האחרונים ב"גלובס" אודות מחיריהם הגבוהים של ספרי הלימוד וההוצאה הנדרשת למשפחה, העשויה להגיע בקלות ל-2,000 שקל עם שלושה ילדים בגיל בית הספר, בדק "גלובס" איך ניתן לרכוש את ספרי הלימוד בהנחה: הדרך הזולה ביותר היא לרכוש כמה שיותר ספרי לימוד משומשים.

בעוד שמחירי ספרי הלימוד נתונים תחת פיקוח וכוללים מחיר מרבי שאליו מחויבים הסוחרים, בשוק הספרים המשומשים המחיר נקבע עצמאית כשספרים כאלה נמכרים בהנחה של 50% ויותר. במקצועות רבים, בעיקר לגילאי בית הספר היסודי מדובר על חוברות עבודה ולכן מימוש ספרים משנה קודמת אינו אפשרי.

ספרים משומשים - מוזילים את הקנייה בחצי

לצד הפן האקולוגי של השימוש החוזר בספר, מדובר על חיסכון של ממש. ספרים כאלה נמכרים בירידים שכונתיים ובבתי ספר וגם בחנויות הספרים. בצומת ספרים למשל ספרים משומשים נמכרים בשני שליש מהמחיר המחירון. בחנויות הפרטיות ההנחה עמוקה יותר ועשויה להגיע ל-50%. הנחה זו מוענקת גם בכל האתרים המוכרים ספרי לימוד משומשים לצד חדשים כך שניתן להרכיב רשימת ספרים מעורבבת בהתאם לצורך. מכיוון שלא תזכו לראות את מצב הספר מראש, מבטיחים האתרים לסנן את הספרים בהתאם למצבם. מכירת ספרים משומשים לאתר תזכה אתכם לקנייה חוזרת אולם כרוכה בהובלת הספרים בעלות נפרדת.

אתרים אחרים כוללים מכירה של ספרים משומשים בלבד, לצד "הצלבה" בין המוכר והקונה: www.tenbook.co.il, www.schoolbook.co.il ועוד.

גם בלוחות המשומשים, יד2, WINWIN ניתן למצוא ספרים משומשים, אולם מטבע הדברים מומלץ לערוך רכישה מרוכזת ואיסוף במקום אחד.

קנייה מקוונת - חסכון של 5%-15% בספרים חדשים

בחנויות הספרים של הרשתות ובחנויות הפרטיות, לרוב נמכרים ספרי הלימוד במחיר המרבי המותר. בחנויות המקוונות התמונה שונה והספרים לרוב נמכרים בהנחה: בדרך-כלל מדובר ב-5% הנחה (שיתורגמו להנחה של 25 שקל בקנייה של 500 שקל), בחלק מהמקרים ההנחה מגיעה ל-10% (בחנות המקוונת גולד בוקס) ואף ל-15%.

הרווחיות על ספרי לימוד אמנם אינה מותירה הרבה מקום לגמישות במחיר המומלץ כפי שקובע משרד החינוך, אבל כאמור, חלק מהחנויות מוכרות ספרי לימוד באינטרנט בהוזלה של 5%-15%.

שימו לב שדמי המשלוח עשויים ל"בטל" את ההנחה ולכן כדי למצותה מומלץ לקבוע איסוף עצמי לפיו חבילת הספרים תחכה לכם בחנות. בשונה משיגור רשימה בפקס, שירות שמציעות מרבית החנויות, בקנייה מקוונת תרוויחו את ההנחה האינטרנטית.

מכיוון שמדובר בחבילה כבדה יחסית, בחלק מהאתרים המשלוח הוא נגזרת של משקלה ועשוי לטפס לכדי מחיר של ספר לימוד (כ-50 שקל לחבילה). בכדי להוזיל את עלות המשלוח מומלץ לבצע את ההזמנה מחנות הנמצאת בסמוך לאזור המגורים גם משום שאיסוף עצמי הוא חינם.

באתרים המציעים שירות משלוח עם דואר שליחים, פוחת מחיר המשלוח ככל שעולה סכום העסקה: באתר החנות הרמלאית "זה מה יש" בקנייה מ-1,000 שקל (עד 5 ק"ג) אינה כרוכה בעלות. איך תדעו מראש כמה שוקלת חבילת הספרים שהזמנתם? כנראה שלא תדעו. דמי המשלוח מתשנים בין האתרים: בחלקם כוללים אפשרות למשלוח חבילה בדואר ב-15 שקל (בוקס פור יו), ואחרים קובעים משלוח ב-37 שקל לכל קנייה (ספרנט)- כדאי לבדוק את הפקטור הזה לפני ביצוע ההזמנה.

שימו לב כי אם חלק מספרים ברשימה חסרים, יש אתרים שישלחו את החבילה בלעדיהם כך שהשלמה דרך רכישה באתר תהיה כרוכה בדמי משלוח נוספים.

מכיוון שרשימות בית הספר אינן אחידות ה"תיק" בקנייה באינטרנט הוא החיפוש אחר הספר הנדרש. באתרים מופעלים כמה מנועי חיפוש לנוחות מרבית: לפי שם הספר, לפי הכיתה וכד'. מצאו את הדרך הנוחה לכם והתאזרו בסבלנות - לפעמים מעלות התוצאות ריבוי של ספרים ויש לברור את הספר הרלוונטי לכם.

מגדילים לעשות אתרים המזינים רשימת ספרים מעודכנת כך שבחיפוש, לפי בית הספר והכיתה, תקבלו את הרשימה במלואה (גולד בוקס), במקרים אחרים (בוק שופ דינה) ניתן למלא טופס של רשימת הספרים המבוקשת ונציגי החנות יבצעו את החיפוש.

עושק המחירים הגבוהים

"הרווח על ספרי הלימוד עומד על 10%-15%", מסביר בעלים של חנות ספרים פרטית בת"א. גם מחברי הספרים לא מתעשרים ממכירת ספריהם, ונראה כי הוצאות הספרים הן הנהנות העיקריות - כפי שדווח אתמול ב"גלובס". "ההוצאות מכניסות לכיסן 75% מעלות הספר לצרכן, שזה רווח יפה מאוד", אמר ל"גלובס" בעלים של רשת ספרים. "להבדיל מספרי קריאה, בספרי הלימוד אין תחרות כי המוצר הוא קשיח ולכן אין תמריץ להורדת המחיר".

בכתבה שפורסמה אמש ב"גלובס" נחשפו עלויות הייצור של ספרי הלימוד: ספר שעלות ייצורו היא 10 שקלים (מתמטיקה לכיתה י') נמכר בכ-100 שקל, אטלס המיוצר ב-13 שקלים עולה להורים כ-190 שקל. בשורה התחתונה, נראה שמישהו חייב להתעורר.

פרויקט השאלת ספרי לימוד: רק 280 שקל בשנה

דרך נוספת להוזיל את עלויות ספרי הלימוד היא באמצעות השאלה. חברת בוק מרקט מפעילה את אתר www.bookmarket.co.il דרכן ניתן גם לקנות ספרים - חדשים ומשומשים בהנחה של עד 50%.

איך זה עובד? היוזמה צריכה לבוא מבתי הספר או דרך ועד ההורים, בחלקם, אגב, התלמידים לא כותבים בספרי הלימוד לשם העברתם הלאה. תלמידי בתי ספר הרשומים לפרויקט (הרשימה מופיעה באתר) מוזמנים להעביר רשימת ספרים ולקבלם בהשאלה למשך השנה, בבית הספר או באמצעות שליח בעלות של 20 שקל. ההשאלה נעשית בתמורה למסירת ספרים ישנים ולתשלום של אגרה בסך 280 שקל לשנה (10% הנחה לתלמידי כיתות א'-ב') - המשולמת ישירות לבוק מרקט (ללא קשר לכמות הספרים). האגרה נקבעת על-ידי משרד החינוך ומטרתה בין היתר לצורך רענון הספרים ותחזוקתם.

ככל שעולים בכיתות הלימוד מגלמת האגרה חיסכון גבוה יותר, המגיע ל-50% ויותר ממחיר ספרים חדשים. אין השאלה חלקית מתוך רשימת הספרים וכי בתום שנת הלימודים מתחייבים התלמידים להשיב את הספרים לבוקמרקט. ספרים שלא נכללים בהשאלה (אטלס, מילון) מוצעים בהנחה ללקוחות.

80-90 בתי ספר נכללים כיום בפרויקט של בוק מרקט. בשנה הבאה, מאמין המנכ"ל עומר קריזה שהמספר הזה יצמח ל-140 בתי ספר. זהו הקיץ הרביעי שהפרויקט הזה פועל. דרך הפרויקט, ספרים "מתגלגלים" 4-5 פעמים. "הילד בהיבט החינוכי יודע לשמור על הספר וזהו יתרון נוסף", אומר קריזה, "כריכות דקות של ספרי הלימוד שמטרתן לגרום להורים לקנות ספרים חדשים כל שנה, מתוחזקות מחדש".

גם ספרים שנרכשים במהלך השנה עוברים דרך הפרויקט, כך גם לגבי תלמיד שעובר הקבצה במהלך השנה (נפוץ בחטיבות ובתיכונים). יצוין כי יש בתי ספר שמפעילים פרויקטים של השאלת ספרים באופן עצמאי.

מה מציעות חנויות ספרי הלימוד המקוונות
 מה מציעות חנויות ספרי הלימוד המקוונות