אי סדרים בוועדת הגמלאות של בנק ישראל

נציגי הוועד בוועדה הוחלפו בנציגי ההנהלה בהסכמת ההסתדרות

אי סדרים בוועדת הגמלאות של בנק ישראל, הוועדה המכריעה את גורלו של כל עובד מעל גיל 60, אשר פורש או מפוטר מהבנק וקובעת סופית את היקף הפנסיה לה הוא זכאי.

ל"גלובס" נודע כי לפני שבוע מונו "נציגי הוועד" לאותה ועדה חשובה, אך זהות הנציגים והליך הבחירה כבר גורמים לתסיסה בתוך הבנק. אחד מ"נציגי הוועד" הוא לא אחר מאיתן מורג, שמונה לאחרונה ליועץ למנהל חטיבת משאבי אנוש של הבנק, האיש שקובע מי יפרוש ומי יפוטר בבנק מטעם ההנהלה. מיונו של מורג לתפקיד נעשה ללא מכרז. המינוי השני הוא אביגדור לוי, מנהל בכיר בבנק בדרגת כ''ג (דרגה מקסימאלית). מאחר שמורג מזוהה עם ההנהלה, נאמנותו של "נציג הוועד" היא להנהלת הבנק ולא לעובדיו.

גם הליך המינויים מעלה תהיות רבות, שכן הוא נעשה בחדרי חדרים על ידי ציון שמע, ראש חטיבת עובדי הבנקים בהסתדרות, ועל ידי יו"ר ועד בנק ישראל הארצי, ניצה קסיר. השניים לא הודיעו לעובדים על המינויים.

ועדת הגמלאות הוקמה במסגרת הסכם הגמלאות המקיף שנחתם ב-1977. בין השאר, נקבע כי הוועדה תורכב משני חברי הנהלת הבנק, נציג ההסתדרות ושני נציגי הוועד. ההחלטה של שמע וקסיר גורמת לכך שבוועדה לא יכהן אף לא נציג אותנטי אחד של הוועד.

מטרת ועדת הגמלאות להבטיח לעובד שמירה על האינטרסים שלו אם הם מנוגדים לאלו של ההנהלה וגם פיקוח של הוועד כאשר זו מבקשת להטיב שלא כדין עם עובד מסוים.

על פי ההסכם, סטנלי פישר, נגיד הבנק, הוא זה שמוסמך לאשר את המינויים סופית ולפי הערכות, כך יעשה. בעקבות כך, פנה דוד בזאנה, יו"ר ועד עובדי בנק ישראל בירושלים, ליו"ר ההסתדרות, עופר עיני, בדרישה שיבטל את המינויים ויבצע תהליך מינוי שקוף תוך שיתוף העובדים.

"בניגוד לנוהל"

"באקראי ובדרך עקיפה, נודע לנו (על המינויים), בלא ידיעת הוועד הארצי ובהתבסס על המלצתה האישית של קסיר", כותב וזאנה לעיני וטוען כי "הליך המינוי נעשה באופן הנוגד את הנוהל המקובל תוך ריקון תפקודו של הוועד הארצי. לתדהמתנו, המינוי הנוכחי נעשה בתוך חדרי חדרים. ועד העובדים הפך לחותמת גומי למינוי ש'בושל' במסתור, בלא שיישקלו המועמדים בצורה שקולה ועניינית". בהמשך דורש וזאנה מעיני להביא לביטול מינויו של מורג.

בבנק ישראל הפנו להסתדרות לצורך תגובה. ציון שמע, נציג ההסתדרות, מסר כי "יש יו"ר ועד ארצי, ומבחינתי היא הכתובת. יודגש כי שני הנציגים כבר כיהנו בוועדה, הם כשרים לכהן ואין עם זה שום בעיה. אני בודק כל דבר לגופו של עניין ולא נכנס ליריבויות פנימיות".