מדריך "גלובס" לשבוע תרבותי: כל האטרקציות שאסור לפספס

פסטיבל קול המוזיקה בגליל העליון; תערוכת זכוכית; איזבו בהופעה; מרסדס בנד בהופעה; הפילרמונית הצעירה; והמשרתות באנסמבל תיאטרון הרצליה

בום טראש: Trash 'n' Mash במועדון הבלוק בת"א

מה: תכניסו לבלנדר אופנה, מוזיקה ומחול, מה ייצא? ערב טראש ססגוני, תזזיתי, אוונגרדי ותוסס. זה מה שמחכה לכם בערב הקונספט Trash 'n' Mash, שיתקיים במועדון הבלוק התל-אביבי, במשכנו החדש בתחנה המרכזית בעיר. בערב הפיוז'ן המסקרן יתמזגו שלושת הכוחות בחיבורים מפתיעים לעיתים, ותמיד מעניינים.

את עמדת ה-DJ יאיישו במהלך הערב שירה ארד וצמד הדוגמתקלטות עדי נוימן וגילי סער, שיתנו אלקטרו לפנים.

על הבמה יקפיצו את האווירה: להקת טרי פויזן, בהרכב חדש וחומר עדכני, והמוזיקאים אונילי וברק כרם בהופעה חשמלית.

הלב הפועם של האירוע יהיה המופע Kein schmerz-no pain, בהובלת הכוריאוגרפית לילך לבנה. מדובר במופע מחול שמתחיל כתצוגת אופנה ומתפתח ליצירה דינמית וחושפנית, המאדירה את החיים ללא כאב, דרך הרצון הפשוט ליהנות, כמו למשל לרקוד במועדון ריקודים.

למה ללכת: לרקוד על כל החתונות.

למה באמת ללכת: לערבב ולהתערבב.

עם מי ללכת: עם ליהיא גרינר.

מתי, איפה וכמה: שבת (ה-23 בחודש) מ-22:00, מועדון "הבלוק" בתחנה המרכזית בת"א, רח' סלמה 157. מחיר: 50 שקל במכירה מוקדמת. כרטיסים: רדיו EpGb, שד"ל 7 ת"א, מרגוזה בר - שוק הפשפשים יפו, או באינטרנט: misterticket.co.il.

חוזרים למילואים: "לשחרר את הבננה"

מה: מועדון צוותא בתל-אביב ממשיך במגמה המבורכת של הענקת במה למחזות מקור חדשים. עכשיו מגיעה קומדיה סטירית חדשה בשם "לשחרר את הבננה", שכתב אהוד עזריאל וביימה שרית הררי, עם צוות שחקנים הכולל את דני שטג, אביב אלוש, אורי לחמי, יובל רז וגומא שריג. הקונספט פשוט: חמישה גברים, כל אחד בעל אופי שונה המייצג פן אחר של הישראלי המצוי מודל 2010 (האבהי המנוסה, הרומנטיקן, הנוירוטי, הסטלן והמחזיק מעצמו), מקובצים יחדיו לשבוע אחד של שירות מילואים. בעוד הם תלושים מהבית וחיי היומיום, הם גולשים עד מהרה לשיחות נפש עמוקות על מהות החיים, הגבריות, המשפחה, מערכות יחסים וכל מה שעושים מילואימניקים כדי לזרז את הפז"ם.

למה ללכת: כי מי שצפה בשיחות הנפש הגבריות על חופי הקריביים בעונות "הישרדות" לדורותיה יודע שמהנקודה הזו אפשר רק להשתפר, ובהתחשב בשחקנים הראויים הסיכוי לקפיצת מדרגה כזו יותר מסביר.

למה באמת ללכת: כי ישראלים אוהבים להיזכר במילואים, בעיקר כשלא צריך לשרת בפועל.

עם מי ללכת: בת זוג שאפשר יהיה ללחוש באוזנה אחת לשתי דקות: "זה בדיוק ככה ביחידה שלי".

איפה, מתי וכמה: חמישי, 28.10, 20:30, אולם 1 של מועדון צוותא בתל-אביב. מחיר כרטיס: 90 שקל

צלילים מנחמים בגליל: פסטיבל קול המוזיקה בגליל העליון

מה: בשני הקרוב ייפתח בקיבוץ כפר בלום בצפון פסטיבל "קול המוזיקה בגליל העליון", החוגג השנה 27 שנים להיווסדו.

זו הפעם הראשונה שבה יתקיים הפסטיבל בניהולו המוזיקלי של צבי פלסר (Plesser), מהצ'לנים המובילים בארץ.

פלסר בנה השנה פסטיבל מרתק מבחינה תוכנית, כולל חידושים שיופיעו לראשונה.

ביניהם ניתן למנות את "קליידוסקופ" - שלושה רסיטלים המנוגנים בו זמנית בשלושה חללים (כשהקהל עובר מחלל לחלל), וכן ביצוע יצירות של ברהמס ושל ראוול בגירסאות שונות.

למה ללכת: כדי לשלב נופש באווירה כפרית עם מוזיקה טובה.

למה באמת ללכת: כדי לשמוע שורה ארוכה של אמנים ישראליים מובילים, שמגיעים לפסטיבל במיוחד. מסתבר שגם עבורם זה סוג של נופש.

עם מי ללכת: עם חובבי מוזיקה שמחפשים ערך מוסף ורוצים לצאת מהעיר.

מתי, איפה וכמה: שני עד שבת (25-30 בחודש). מחיר: 130-30 שקלים לקונצרט. כמו כן יתקיימו חזרות פתוחות ומבחר אירועים ללא תשלום.

צ'לו / צלם: יעקב שמואל
 צ'לו / צלם: יעקב שמואל

לפני שיהיה מאוחר מדי: איזבו בהופעה

מה: אחרי שנטלו פסק זמן מעבודתם המשותפת לטובת פרויקטים עצמאיים, חוזרים חברי איזבו, מההרכבים הראשונים ברוק המקומי שהעזו ליצור ולהופיע באנגלית (הרבה לפני שהז'אנר קיבל הכשר) לפעילות מלאה.

החזרה המשמחת כוללת סינגל חדש Summer shade (המלווה בקליפ מושקע), אלבום בדרך וחוזה הקלטות בינלאומי בלייבל הבריטי המוערך שנקרא 100%.

לציון האירוע יוצאת הלהקה לסיבוב מועדונים אינטימי כדי לבחון את השטח, ומי שכבר צפה בהם בפעולה על הבמה יודע שהם מבצעים את מלאכתם על הצד הטוב ביותר גם שם.

למה ללכת: היום הם אצלנו בקטן, מחר באירופה בגדול.

למה באמת ללכת: כדי לבדוק אם האפרו של רן שם טוב ממשיך לצמוח לגובה או שרק נדמה לנו.

עם מי ללכת: עם חברי להקת רוקפור.

מתי, איפה וכמה: חמישי הבא (ה-28 בחודש), 22:30, אוזן בר (רחוב קינג ג'ורג' 48) בתל-אביב. מחיר: 60-70 שקלים.

זכוכית מגדלת: תערוכת זכוכית

מה: תשכחו מכל מה שאתם יודעים על ניפוח זכוכית מסורתי. טכנולוגיות חדשות של ניפוח, הבערה, ציור, הכספה ומפגשים אינטר-דיסציפלינריים כמו ציור, צילום ווידיאו יוצרים תערוכה רבגונית ומרתקת בעושר שלה. הנריאטה אליעזר ברונר השכילה לאצור אוסף עשיר שמשקף את העוצמה של הזכוכית.

למה ללכת: כי חייבים לראות את החתול הסמור השחור של דפנה קפמן, את העגורים הססגוניים של מעיין פייגין, את רישומי הנייר המחופים בזכוכית של עמי לוי, לצד הפורטרט של אלונה רום כהן, שריסקה זכוכית ופיסלה בה, וגם העבודה העדינה של יעל ולוך צוק שהתיכה חרוזי זכוכית ויצרה מהם כיפות תחרה מרהיבות. ויש עוד: מיכל גמליאלי מציגה אניצי שיבולת, בתיה מרגלית הטביעה דמויות מחוטי נחושת במפיות זכוכית, ערגה יערי ויצמן יצרה ממש חוטי זכוכית, ואורגה וסורגה אותם למבנים בתלת-ממד, רונית דגן פיסלה פרחי זכוכית עם נימים דקיקים. ויש עוד הרבה מצוינים.

למה באמת ללכת: חומר משנה צורה.

עם מי ללכת: לא עם ילדים. אותם תשאירו לראות את מגדלי החול באגף השני. ילדים כאן זה קצת כמו פילים בחנות חרסינה. הכול שביר.

מתי, איפה וכמה: א',ב', ד', 16:00-10:00, ג' 16:00-10:00, ה' 20:00-10:00, שישי ושבת 14:00-10:00, מוזיאון ארץ ישראל, חיים לבנון 2, רמת אביב. מחיר: 21-42 שקלים.

תערוכה חתול סמור דפנה קפמן / צלם: שי הלוי
 תערוכה חתול סמור דפנה קפמן / צלם: שי הלוי

חדוות נעורים: הפילהרמונית הצעירה

מה: יש משהו מאד מרגש לראות נגנים צעירים ומצטיינים. בניגוד לחלק מעמיתיהם המבוגרים, הם עוד לא הספיקו להתקלקל: הם לוקחים את המוזיקה נורא ברצינות, מדברים עליה בהתלהבות ומשדרים תשוקה שקשה למצוא בתזמורות "רגילות".

את כל זה אפשר יהיה לחוות מחר, בקונצרט של התזמורת הפילהרמונית הצעירה. זוהי ללא ספק הטובה בין התזמורות הצעירות בארץ, והיא מורכבת מנגנים מצטיינים בין הגילאים 18-14. תוכנית הקונצרט כוללת שתי יצירות: "מטמורפוזות סימפוניות על נושאים מאת ובר" של פאול הינדמית (Hindemith), והסימפוניה מס' 7 של דבוז'אק. ינצח האוסטרי הנס-פטר אוקסנהופר (Ochsenhofer).

למה ללכת: כדי לשמוע את הנבחרת של מוזיקאי העתיד.

למה באמת ללכת: פוטנציאל הריגוש של הקונצרט הזה גבוה מאד.

עם מי ללכת: עם גדעון סער, אולי זה מה שישכנע אותו לשפר את החינוך המוזיקלי בישראל.

מתי, איפה וכמה: שישי (22 בחודש), 12:00, היכל התרבות תל-אביב. מחיר: 60 שקלים עם הנחה לזכאים.

מהר, לפני שייגמר: המשרתות באנסמבל תיאטרון הרצליה

מה: רגע לפני שהבמאית-מנהלת אמנותית אופירה הניג פורשת סופית מהמוסד שאותו טיפחה בשנים האחרונות, ברעש תקשורתי גדול, היא מותירה מאחור הפקה נוספת בארומה איכותית אנינה ופוטנציאל מסחרי לוט בערפל.

המחזאי הצרפתי המוערך ז'אן ז'נה חתום על המחזה הנוכחי, שתרגם דורון תבורי וביימה יעל קרמסקי, שבמרכזו שתי אחיות שהן גם משרתות.

לאורך המחזה כולו הן מתכננות לרצוח את הגבירה השולטת בהן, ובכך להיחלץ פיזית ונפשית מחיים של עליבות ותלות, אך דיבורים לחוד ומציאות לחוד, כפי שמתברר כאשר הגבירה עצמה מגיעה. המחזה מבוסס על מקרה רצח אמיתי שזעזע את צרפת בשנות ה-30 של המאה שעברה, ומשתתפות בו חוה אורטמן, סלוואה נקארה ואודליה סגל-מיכאל.

למה ללכת: הנמשל לעם הנשלט בידי פוליטיקאים מושחתים, אך לא מעז להתקומם נגדם, ברור.

למה באמת ללכת: עם הניג בחוץ, לא ברור מתי ואם יועלו במחוזותינו מחזות כאלה בעתיד.

עם מי ללכת: עם ליברמן.

מתי, איפה וכמה: שני עד רביעי (ה-25 עד ה-27 בחודש), 20:30, אולם הבית של אנסמבל תיאטרון הרצלייה (רחוב בן גוריון 5). מחיר: 90 שקלים.

כריזמה ללא תחרות: מרסדס בנד בהופעה

מה: גל תורן, סולן להקת מרסדס בנד, כבר טען אינספור פעמים שכל קשר בינו ובין הרוקר הכושל-מסומם-קפריזי-אלים-אגו מניאק שגילם בסדרת הטלוויזיה "תעשה לי ילד" מקרי בהחלט. עדיין אין עוררין על עובדה אחת. גם בסדרה וגם במציאות תורן נחשב סולן כריזמטי שקשה לעמוד בפניו, למרות שדרכה של מרסדס בנד להכרה כללה בעיקר התנגשויות בין רדיו מתעלם וגרעין מעריצים אדוק שנבנה באינספור הופעות. "זהות", האלבום החדש של הלהקה בהפקתו המוזיקלית של יוסי פיין, כבר מציג אותה כתופעה מוזיקלית על גבול המיינסטרים. מה שלא מונע מההופעות החיות להית אנרגטיות כתמיד גם אחרי 13 שנות פעילות.

למה ללכת: הפעם יש גם להיטים ברדיו.

למה באמת ללכת: כמה להקות רוק טובות נשארו לנו?

עם מי ללכת: משינה.

מתי, איפה וכמה: שישי (ה-22 בחודש), 22:00, מועדון ברבי בתל-אביב. מחיר: 80 שקלים.