זעם על מינוי מנכ"ל רשות השידור: "הפוליטיזציה חוזרת"

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבדוק את מינויו של יוני בן-מנחם למנכ"ל ■ רשות השידור: "הוועדה המליצה על המועמד הראוי ביותר" ■ באגודת העיתונאים קוראים לגילת להתפטר

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע אמש (ד') לחברי מליאת רשות השידור כי הוא מקבל את המלצת ועדת האיתור למנות את יוני בן מנחם לתפקיד מנכ"ל רשות השידור.

ההודעה של נתניהו הגיעה בעקבות ההמלצה של ועדת האיתור. הוועדה כללה את יו"ר רשות השידור אמיר גילת, חבר הוועד המנהל, יואב הורביץ; דיקן מכללת שערי משפט, הדוקטור אביעד הכהן, נציב שירות המדינה, עו"ד משה דיין; והשחקנית והיוצרת יונה אליאן, והיא החליטה להמליץ פה אחד על יוני בן מנחם לתפקיד מנכ"ל רשות השידור.

עם זאת, ציין נתניהו בהודעה כי בהתאם לחוק רשות השידור, יוכלו 9 חברי מליאת הרשות להעלות הצעות למועמדים אחרים לתפקיד בפגישה שתתקיים עמו ביום שני הקרוב.

בעקבות ההמלצה פנתה הבוקר התנועה למען איכות השלטון ליו"ר הוועדה לבדיקת מינויים, טנה שפניץ, בבקשה כי "בבחינת התאמת יוני בן מנחם לתפקיד מנכ"ל רשות השידור ישקלו הטענות בדבר קרבתו לראש הממשלה". מהתנועה נמסר, כי "נוכח הטענות בדבר מצבור ההולך וגדל של מקורבים הממונים לתפקידים בכירים ברשות השידור מתעוררת תמונה מדאיגה - האם הופכת רשות השידור מרשות עצמאית וממלכתית לרשות של מקורבי ראש הממשלה".

"תהליך אמיתי"

יוסי בר מוחא, מנכ"ל אגודת העיתונאים בת"א, אמר ל"גלובס", כי "הפוליטיקה השתלטה על רשות השידור. אני קורא לכל אלה שנשמת חופש הביטוי באפם, בלשכת ראש הממשלה ובכנסת, לקום ולזעוק חמאס ולהתעשת לפני שהשידור הציבורי יקרוס ונאבד את מה שנותר לנו מחופש הביטוי בשידור זה".

בן מנחם, הנחשב למקורב לנתניהו, מחזיק ברקורד מרשים של תפקידים רבים בהם נשא בשנותיו כעיתונאי. כך לדוגמה, שימש בן מנחם מנהל ועורך ראשי של תחנות הרדיו של קול ישראל בין השנים 2003-2008; כתב ופרשן מדיני ברשת ב' של "קול ישראל", ראש הדסק לענייני פלסטינים ברשת; כתב בטלוויזיה הישראלית בשפה הערבית.

במהלך השבועות האחרונים טענו גורמים רבים ברשות השידור ומחוצה לו על כי הליך המינויים ברשות השידור נגוע בפוליטיזציה - אותה פוליטיזציה שמבקר המדינה, מיכה לינדנשטאוס ביקר בחריפות בדו"ח שיצא לפני כחודשיים. כך לדוגמה, נטען כי לשכת ראש הממשלה פעלה למינוי אנשים מטעמה בתוך הרשות - טענות שהלשכה דחתה מכל וכל.

ל"גלובס" נודע, כי בלשכת ראש הממשלה הבהירו לגילת כי בן מנחם הוא המועמד המועדף לתפקיד. נושא זה הובהר לגילת כבר מיום כניסתו לתפקיד. למרות זאת, בחודשים האחרונים פנה גילת למספר אנשים בבקשה כי יגישו את מועמדותם לתפקיד המנכ"ל.

גורם בכיר ברשות השידור אמר היום ל"גלובס", כי "מן הראוי שכתבים המכסים את רשות השידור יבדקו בארכיונים שלהם את חמש השנים האחרונות וייווכחו בפוליטיזציה שהונהגה בשידורי הרדיו והטלוויזיה בעת מלחמת לבנון השנייה, מבצע עופרת יצוקה, ואירועים חשובים אחרים. כל בר דעת מבין כי בעקבות דו"ח מבקר המדינה האחרון, החמור ביותר בתולדות הרשות, הגיעה תקופה של אור לרשות והיא צועדת כעת בדרך חדשה כדי למלא את תפקיד השידור הציבורי ללא פוליטיזציה וולא משוא פנים".

"תהליך איתור המנכ"ל היה אמיתי לחלוטין. ההחלטה על בן מנחם התקבלה ביום ראשון לאחר דיון מעמיק ושיקול דעת לגבי כל אחד על כל מהמועמדים", אמר הבוקר לגלובס ד"ר אביעד הכהן, חבר ועדת האיתור.

מנכ"ל אגודת העיתונאים בר מוחא דחה את דבריו של ד"ר הכהן ומפנה אצבע מאשימה כלפי הוועד המנהל והעומד בראשה. "אני קורא לאמיר גילת להתפטר מתפקידו מיידית", אומר בר מוחא לגילת, "כל ההתנהלות בשבועיים האחרונים, החל מוועדת המכרזים לבחירת מנהל קול ישראל, פסילת היועצת המשפטית מלשבת בוועד המנהל, הרכב ועדת המכרזים והחבירה ללשכת ראש הממשלה שנותנת חסות לכל המעשים הקלוקלים האלה והחדרת פוליטיזציה לרשות השידור, סתימת הפיות שהתגלתה מרגע בחירתו של מיקי מירו למנהל הרדיו ואובדן חופש הביטוי בקול ישראל, רק מוכיחה עד כמה ההתנהלות של הוועד המנהל בראשותך קלוקלת".

"אנשים מסתובבים בפחד"

בתחילת השבוע הגישו תשעת חברי כנסת מכל קצוות הקשת הפוליטית בקשה לקיום דיון דחוף במליאה על "הפוליטיזציה ברשות השידור". בדיון שהתקיים אמש התייחסו חברי הכנסת איתן כבל (העבודה), נחמן שי (קדימה) וזהבה גלאון (מרצ) לסוגיה זאת.

כבל, שהיה בעברו השר הממונה על רשות השידור ופעל בשנים האחרונות לקידום הרפורמה והחקיקה בעניין, אמר כי לאור האירועים האחרונים ברשות השידור "אני באופן אישי נשברתי. אין אור, אין מנהרה. העסק נגמר. הפוליטיזציה חוזרת לרשות השידור בצורה הגסה ביותר. ועדת האיתור החליטה היום להמליץ על יוני בן-מנחם כמנכ"ל רשות השידור. אבל איך אני כבר יודע את זה שבועיים? איך כולם ידעו שמיקי מירו הולך להיות מנהל הרדיו? כולם נהיו קוראי מחשבות ברשות השידור? אין זכות לשידור הציבורי במתכונת הזאת. זה פשוט מטורף מה שקורה שם... אנשים מסתובבים בפחד".

גם ח"כ שי שנאם במליאה טוען לפוליטיזציה של הרשת. לדבריו, "הוועד המנהל, שרובו ככולו מורכב מנאמניו של ראש הממשלה, שעבדו איתו, מכירים אותו ומבצעים את רצונו, וכנ"ל גם המליאה החדשה, והם כבר בוחרים את המנהלים החדשים של רשות השידור".

לדברי ח"כ שי הליכי המינוי ברשות נעשים ברוח הפוליטית החדשה שנושבת במסדרונות הרשות. "השיח הציבורי צריך להיות נקי מכל אינטרסים. על השיח הזה עומד ראש הממשלה ועומדים האנשים האלה להשתלט, והם ינהלו אותו כמו שהם רוצים".

"שיקולים פוליטיים מכתיבים מי יהיו בעלי התפקידים ברשות השידור. לא רוצים מגישים דעתניים, לא רוצים ביקורת - רוצים לנהל תקשורת של קריינים שקוראים טקסטים. רה"מ מבקש להחזיר את רשות השידור לימים האפלים, כשהייתה מחלקה בשירות משרד ראש הממשלה", אמרה ח"כ גלאון.

ובכל זאת נראה כי יש גם תומכים למהלך. מוועד עיתונות ההפקה נמסר, כי הוא "מברך את יוני בן מנחם על בחירתו פה אחד ע"י ועדת האיתור למנכ"ל רשות השידור. בחירתה של ועדת האיתור הינה תעודת כבוד לעובדי רשות השידור ואמון על המקצועיות של עובדיה.

"בן מנחם הינו עיתונאי ותיק ומוערך ברשות השידור, חבר אגודת העיתונאים בירושלים, בעל ניסיון עשיר ברדיו ובטלויזיה, שהחל את דרכו ברשות השידור בטלויזיה בערבית ומאז מילא שורה ארוכה של תפקידים הן בתחום העבודה העיתונאית והן בניהול. ללא ספק בעת הזו רשות השידור זקוקה לעיתונאי הבא מתוכה המכיר את המורכבות שבניהולה וזאת על מנת להבריאה ולהצעידה למקום בו ראוי שתהיה. ללא ספק העבודה הניצבת לפניו הינה רבה וקשה.

"אנו מאחלים לבן מנחם הצלחה רבה בתפקידו, הצלחתו של יוני היא הצלחת כולנו וכנציגי העובדים נעשה ככל שנוכל לסייע לו להצליח בתפקידו".

מרשות השידור נמסר בתגובה: "תהליך עבודת ועדת האיתור כלל את קביעת דרישות הסף ואמות המידה לבחירת המועמד, סינון ראשוני של המועמדים, בחינה בעמידתם בתנאי הסף, ראיונות אישיים, קריאת ניירות עמדה של מועמדים, בדיקות נוספות והתייעצויות אחרות שנמשכו עד שהוועדה השתכנעה שיש ביכולתה להמליץ על המועמד הראוי ביותר".

לגבי שאר הנושאים נמסר מרשות השידור: "איננו מתייחסים לשמועות".

מלשכת נתניהו נמסר: "לשכת ראש הממשלה אינה מעורבת בקביעת בעלי התפקידים ברשות השידור".

את תגובתו של יוני בן מנחם לא ניתן היה להשיג עד לסגירת הגיליון.