הגבר-גבר והאישה המוכה

מחזיקי האג"ח של טאו לא מדברים על ערכים. מבחינתם בן דב נטל הלוואה ולא מחזיר אותה

"אנשים אומרים לי - אילן הגבר, כל הכבוד" (אילן בן דב, השבוע)

כמו אצל כל גבר ממוצע, גם אצל אילן בן דב קיים פער גדול בין הדרך בה רואה אותו הסביבה לבין איך שהוא רואה את עצמו. בן דב סבור שהוא אדם עם ערכים כמו צדק, אחריות ונאמנות. אדם מוסרי שנותן דוגמה אישית, מציב סטנדרטים חדשים וזוכה לתרועות על נדיבותו.

בשוק ההון סבורים אחרת. מחזיקי האג"ח של טאו לא מדברים גבוהה גבוהה על ערכים. מבחינתם בן דב נטל הלוואה ולא מחזיר אותה. כל מה שהם רוצים זה את כספם בחזרה. הם ישמחו להריע לו ולכנות אותו "גבר", ברגע שכספם יחזור. אפילו אדם מאופק כמו דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס, מתקשה להסתיר את כעסו. לתפיסתו, בן דב הפר חוזה מוסרי, אמנה לא כתובה בין איש העסקים לציבור שנתן לו את כספו.

"אני נותן עכשיו אהבה, אני מרגיש אהבה"

לצד בן דב הגבר-גבר, מתפקדים הגופים המוסדיים על תקן האישה המוכה. זו שנשארת עם הבעל המתעלל לאורך שנים ומסכינה למשוגותיו. היום כולם חכמים לאחר מעשה, אבל בשנת 2009 רק "גלובס" היה זה שהתריע בפני המוסדיים על נכונותם לממן לבן דב את עסקת פרטנר, למרות טאו.

"לפני שהמוסדיים מסתערים על ההנפקה של סקיילקס ", כתבנו באוקטובר 2009, "ניזכר שלטאו אג"ח בסך 700 מיליון שקל. רק לפני שנה ביקש בן דב ממחזיקי האג"ח סבלנות והציע להם חיבוק, השנה הוא לווה מאותם גופים סכומים גדולים בסדרי גודל. נראה קצת מוזר איך במהירות כזו מתעלמים המוסדיים מטאו, ובן דב עובר מתפקיד הלווה הבעייתי בטאו למנפיק שכולם חפצים ביקרו בסקיילקס".

ומה עשו המוסדיים? הם דרסו אחד את השני בדרך לרכוש את הנפקת סקיילקס. היום הם מתפלאים.

"טאו היא קרן גידור ספקולטיבית. העובדה שהיא מחזירה את הקרן ראויה לציון"

בן דב נטל הלוואות בשנת 2005 וקיבל צ'ק פתוח לעשות בטאו כרצונו. בדרך הוא קנה עם עמית ברגר את פקן ומכר מיד למרקסטון, רכש נדל"ן בארה"ב וברומניה, והשקיע במניות של דלק נדל"ן, אזורים, אולימפיה ויולי שוקי הון. רק בשנה וחצי האחרונות השקיעה טאו כ-100 מיליון שקל במניות סאני לפי מחיר של כ-46 שקל, הגבוה ב-44% ממחיר המניה כיום. חלק מהמניות נרכשו מבן דב עצמו.

עכשיו הוא מסביר שטאו היא השקעה ספקולטיבית. רשמנו לפנינו, אם כן, שסאני היא השקעה ספקולטיבית, ובכל זאת נשמח לדעת מדוע הזרים בן דב כסף - שחסר עכשיו בקופה, ויכול היה לשלם חלק מהחוב - דווקא לרכישת מניות סאני , חברה בבעלותו.

"יהיו אסיפות ויהיו צעקות, אבל בסוף זה יתקבל"

כאן לצערנו בן דב צודק. אחרי שוך הצעקות, בן דב ישפר את הצעתו. אולי יזרים כמה מיליוני שקלים, יוסיף עוד מניות סאני לטאו, או יקצה עוד מניות טאו למחזיקי האג"ח. בכך זה יסתיים. ההסדר יעבור עם תספורת של 40%-50% והשקט יחזור.

והמוסדיים? אל תבנו עליהם. יש להם זיכרון קצר מאוד. עוד שנתיים, כשסקיילקס תבוא למחזר חוב, שוב נראה אותם עומדים בתור מאחורי הדלת של בן דב כדי לקנות את האג"ח שהוא ינפיק.