אובדן כושר עבודה: העובד מסבסד את המעביד?

אגף שוק ההון באוצר חושש כי בחלק מהשוק קיים כשל שבמסגרתו דמי הניהול מסבסדים את הוצאת המעביד על הפוליסות

בעוד האוצר חושף מדי כמה שבועות נדבך נוסף של התוכנית להגברת התחרות בשוק הפנסיוני, באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון בוחנים בימים אלו פינה נוספת בשוק שעשויה להסתיר בקרבה בעיות וחסמים לתחרות וסבסוד ניכר, שבמסגרתו העובדים מממנים בדמי הניהול שלהם את ביטוחי אובדן כושר העבודה (אכ"ע) הקבוצתי שהמעביד מספק להם.

לפי שעה באוצר רק בוחנים את הסוגיה וטרם הגיעו לידי הכרעה, אך בשוק הביטוח יש הגורסים כי ייתכן שהאוצר יאפשר בקרוב לעובד שרוצה לבחור את היצרן ואת אפיק החיסכון שלו בעצמו (דבר שהותר ברפורמת בכר) ואת הסוכן שלו (דבר שמתאפשר במסגרת הרפורמה הנוכחית), להמשיך וליהנות מהאכ"ע הקולקטיבי שהמעביד משיג לעובדיו אם רצונו בכך. זאת, גם אם העובד לא חוסך באמצעות הסדר שקבע המעביד עם יצרן מסוים, אלא בוחר ביצרן אחר ברכיבי הפיצויים והתגמולים שלו.

משיחות שקיימנו עם גורמים בשוק - המכירים לעומק את מערכת היחסים בין יצרנים פנסיוניים, משווקים, יועצים פנסיוניים למעסיקים, המעסיקים, וכמובן העובדים המבוטחים, עולה חשש כי במשולש היחסים הראשון קיים כשל שוק מסוים. כשל זה נובע מכך שהמעסיק לא משלם ממשית על השירות שהוא מקבל ממנהל ההסדר, ולעתים (לרוב) הוא רוכש ביטוח אובדן כושר עבודה במחירים לא ריאליים כקולקטיב ולעתים אף בשמינית מהתעריף האמיתי של הפרט. ואולם, מבחינת מנהל ההסדר אין מדובר בשירות "חינם", כאשר בתמורה המעסיק נותן לסוכנות שבחר את העובדים שלו כקהל (שברובו המכריע) שבוי.

כך יוצא שבחלק מסוים מהשוק, מנהל ההסדרים הפנסיוניים מממן את השירות שהוא מספק למעסיק, לצד השירות שהוא נותן לעובד (שהוא החוסך) מתוך דמי הניהול שמשלם העובד. כאן נכנסת הצלע הנוספת במשולש היחסים הבעייתי: מבחינת הגוף המוסדי הוא סגר דיל עם המעסיק ומוכן להפסיד באכ"ע הקבוצתי כל עוד הוא מרוויח בדיל הכולל, כשיש סבסוד צולב והתניית מוצר במוצר (יש הסכמים שתעריף האכ"ע יהיה כך וכך בתנאי שלפחות X עובדים יעבדו במסגרת "התוכנית"). אם האכ"ע היה במחיר האמיתי שלו, המחיר שהלקוחות - העובדים - היו משלמים היה יותר זול והם לא היו מסבסדים את המעביד.

גורם יודע דבר ניתח בפנינו במה מדובר מבחינה מספרית. לדבריו, השירות חינם למעסיק, שמעניק מנהל ההסדר, מסתכם בלפחות 20-25 שקל לעובד לחודש (שזה כ-15% מההפרשות של עובד עם שכר חודשי ברוטו של 10,000 שקל) כשהפער בין המחיר שהמעסיק משלם בפועל ביחס למחיר הספר של האכ"ע גבוה אף יותר ומסתכם בכ-80 שקל לאותו עובד (ולכאורה זה ממומן מתוך דמי הניהול של העובד).

נציין שביטוחי אובדן כושר העבודה הקבוצתיים מוכרים בענף הביטוח כתחום הפסדי. כלומר, ההיגיון במכירתו בתעריפים ההפסדיים טמון בעיקר ברווח שנובע ממוצרים נלווים - החיסכון עצמו וביטוחי החיים הטהורים.