מריל לינץ': "יוון עשויה להכריז על חדלות פירעון סלקטיבית"

כלכלני בית ההשקעות על תוכנית החילוץ ליוון: "התוצאות הכלליות - חיוביות" ■ מזהירים מחדלות פירעון סלקטיבית, אולם מציינים: "התוכנית מבטיחה יציבות בשווקים בזמן הקרוב"

"התוצאות הכלליות של תוכנית החילוץ השנייה של יוון - הן חיוביות", כותבי כלכלני מריל לינץ' בסקירה בעקבות אישורה של תוכנית החילוץ השנייה ליוון ביום ה' האחרון, בהיקף של 169 מיליארד אירו. "התוכנית כוללת תנאי ההלוואות טובים יותר לכל המדינות, מימון נרחב יותר ליוון, מינימום לחץ על פורטוגל ואירלנד, החלפות אג"ח, והתערבות יתרה במשבר של קרן אירופית היציבות הפיננסית (EFSF)".

"התוצאות הכלליות של הפגישה מבטיחים יציבות בשווקים בזמן הקרוב, כאשר הן מונעות התפשטות של מבר החוב תוך הבטחה כי ההשתתפות בחילוץ על ידי הסקטור הפרטי תהא וולנטרית בלבד", כותבי כלכלני מריל לינץ' בסקירתם - זאת, בהתייחס לתוצאות פגישתם של שרי האוצר של גוש האירו, אשר הסכימו ביום ה' על מתווה לחילוצה של יוון.

אולם, במריל לינץ' מסתייגים ומציינים כי "הצלחת החילוץ תוך השתתפות הסקטור הפרטי אינה מובנת מאליה, ותידרש להתקיים כדי לאשר את הסנטימנט החיובי סביב התוכנית".

עוד מתייחסים במריל לינץ' להלוואות החדשות שיינתנו ליוון, ומציינים כי "תנאי הלוואות החדשים מצד קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי ליוון - אשר תקיפות גם לגבי אירלנד ופורטוגל - חיוביים ביותר". במריל לינץ' מעריכים כי תוכנית החילוץ החדשה תאפשר "הבטחת מימון ליוון לטווח זמן מספק, כדי לאפשר לה להחיל את תוכנית הצנע והרפורמות הפיננסיות הנדרשות".

אולם, בבית ההשקעות מציינים ומזהירים כי "ישנה סבירות שיוון תיאלץ להכריז על חדלות פירעון סלקטיבית בזמן הליך גלגול האג"ח שלה - הנחשב על ידי סוכנויות הדירוג ככזה".

תוכנית החילוץ שאושרה - אנחת רווחה

נזכיר כי ביום ה' האחרון, הכריזה ועידת שרי האוצר של גוש האירו, בראשותו של ראש ממשלת לוקסמבורג ז'אן-קלוד יונגר, כי הגיעה להסכמה על תוכנית חילוץ שנייה ליוון - בה תיקח לראשונה חלק גם קרן היציבות הפיננסית האירופית.

תוכנית החילוץ, כוללת היקף הלוואות חיצוניות ליוון בהיקף של 109 מיליארד אירו (156.7 מיליארד דולר) בנוסף ל-50 מיליארד אירו שיגוייסו עבורה מהסקטור הפרטי, להוציא את כלכלות אירלנד ופורטוגל המועדות לקריסה.

גם ראשי המדינות שנכחו בפגישה - אשר כללו בין היתר את ראש ממשלת צרפת, ניקולא סרקוזי, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל - אישרו את התוכנית, הכוללת החלפת האג"ח אשר ברשות הבנקים במדינותיהם, לאג"ח חדשות ל-30 שנה במקום 7.5 שנים.

באשר לריביות אליהן מתייחסים כלכלני מריל לינץ' - על פי ההסכם קרן החילוץ של האיחוד האירופי, תורשה בפעם הראשונה לתת הלוואות בריביות נמוכות יותר של 3.5% לעומת 4.5% כיום (במקרה של יוון) ולתקופות ממושכות יותר של 15 שנה לעומת 7.5 שנה עד כה. זאת כאמור, למדינות דוגמת יוון, אירלנד ופורטוגל, אשר יסייעו להן להגדיל את ההון בבנקים כך שיוכלו לפעול בשוק האג"ח המשני.