איך תשרדו את המשבר הבא? ג'ים קריימר בטיפ למשקיעים

משבר החוב באירופה יתפשט? ארה"ב תכריז על חדלות פירעון? - איך מנהלים את תיק ההשקעות בראי משבר המבוסס לבוא? ■ גורו ההשקעות ג'ים קריימר, מגלה את הסוד

ימים קשים עוברים על המשקיעים בשווקים הגלובליים: משבר החוב באירופה מאיים בכל רגע להתפשט מיוון לעבר כלכלות מדינות ה-PIGS, כאשר בשבועיים החולפים ריכזה גם איטליה - הכלכלה השביעית בגודלה - עניין רב, בצל החשש כי תקרוס גם כן.

מעבר לים, מתקשה נשיא ארה"ב אובמה להוביל את המחוקקים בבית-הנבחרים להסכם על קיצוצים בתקציב לטובת העלאת החוב - מה שמקרב עוד ועוד את ארה"ב לקראת חדלות פירעון ממשלתית, עליה תיאלץ להכריז ב-2 באוגוסט, בהיעדר הסכם עד תאריך זה.

אז מה עושים כדי לשרוד את המשבר? לגורו ההשקעות ומגיש התוכנית "Mad Money" ב-CNBC, ג'ים קריימר, יש עצה אחת חשובה בשבילכם: "הקונספט המרכזי והכי חשוב בהשקעות, הוא גיוון", מסביר קריימר בריאיון ל-CNBC. "אם פורטפוליו ההשקעות שלכם מגוון, תוכלו להתמודד עם כל מיתון", לדברי קריימר. "תוכלו לשרוד כל אסון פיננסי".

קריימר מסביר כי ישנן מספר דרכים להשיג גיוון בתיק ההשקעות: "וודאו ששום סקטור או תחום לא יהוו יותר מ-20% מתיק ההשקעות שלכם. עם שתי מניות נסחרות באותם המדדים או מגלות תנודתיות על בסיס אותם הנתונים, זה אומר שהפורטפוליו שלכם לא מגוון מספיק".

"המטרה היא לפזר את הכסף שלכם על גבי מניות שאינן קשורות זו בזו - כך שכאשר קורה משהו שגורם לחלק מהן לצנוח, האחרות צפויות להישאר ללא שינוי משמעותי או אפילו לעלות", מסביר קריימר, שמציין כי זוהי "נקודת הראייה המסורתית באשר לגיוון השקעות".

למתעמקים, קריימר מציע לחלק את תיק ההשקעות בין מספר אפיקי השקעה שונים, לטובת "הגנה מירבית": זהב, מניות דיבידנד עם תשואות גבוהות, מניות צמיחה, השקעה ספקולנטית כלשהי, והשקעה באפיק זר.

"הזהב למשל, נוטה לעלות כשהכל צונח", מסביר קריימר. "הזהב מקושר לאמון המשקיעים במצב הכלכלה העולמית ולתנודתיות הגיאופוליטית, המובילה לחוסר וודאות ולאינפלציה - כשמניות מסויימות יפלו, תהיו בטוחים שהזהב יעלה".