ארה"ב: האם לרפובליקנים הצעה חדשה לקיצוץ בתקציב?

דיווחים בארה"ב: יו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, יחשוף הסכם פשרה חדש להעלאת תקרת החוב הממשלתית ■ מקורבים לביינר טוענים כי הוא מעוניין בקיצוצים בהיקף 4 טריליון דולר

דיווחים בארה"ב: יו"ר בית-הנבחרים ומנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית, ג'ון ביינר, מעוניין לחשוף היום (א') הצעה להסכם פשרה חדש להעלאת תקרת החוב הממשלתית בארה"ב, הכוללת קיצוצים תקציביים - וזאת במטרה למנוע טלטלה בפתיחת המסחר בשווקי אסיה מחר.

על פי מקורבים לביינר, האחרון מעוניין להוביל לקיצוצים תקציביים בהיקף של 4 טריליון דולר בעשור הקרוב. זאת, לאחר שאמש התפוצצו שוב דיוני התקציב בין ביינר והמחוקקים הרפובליקנים לנשיא ארה"ב אובמה, אשר הפציר בהם להתפשר על עמדותיהם כדי למנוע חדלות פירעון בארה"ב.

לאחר דיוני התקציב בסוף השבוע האחרון, ציין אובמה כי הרגיש ש"הרפובליקנים השאירו אותי לבד מתחת לחופה, וזו לא הפעם הראשונה". לדבריו, ביינר לא החזיר לו שיחות במהלך סוף שהבוע, ולפיכך זימן אותו ואת המחוקקים הרפובליקנים להמשך דיונים בערב שבת, אשר התפוצצו גם כן.

עיקר המחלוקת בין אובמה והדמוקרטים וביינר והרפובליקנים, נסובה סביב מתווה הסכם הפשרה לקיצוצים בתקציב: בעוד הדמוקרטים מעוניינים בהסכם שיכלול העלאת מיסים בהיקף של לפחות טריליון דולר, הרפובליקנים מתנגדים לאפשרות זו באופן גורף; מנגד, האחרונים דוחפים לקיצוצים ושינויים מקיפים בתוכניות רשת הביטחון החברתית - דוגמת המדיקייר, תוכנית הביטוח הרפואי לגימלאים והביטוח הלאומי - אשר יקרות לליבו של אובמה.

הדאגות סביב אי-הגעתם של המחוקקים בארה"ב להסכמה על תקרת החוב מתגברות, לאחר שבסוף השבוע האחרון דחה הסנאט בארה"ב את ההצעת הרפובליקנית לקיצוצים בתקציב, שעברה בבית-הנבחרים ברוב דחוק. ההצעה המדוברת קבעה קיצוצים בהיקף של 5.8 טריליון דולר בתקציב הפרישה לעשר שנים, וכן קבעה כי הוצאות הממשלה לא יעלו מעל לשיעור מסוים מהתמ"ג, שעדיין לא נקבע.

נזכיר כי המחוקקים בארה"ב נדרשים להגיע להסכמה על קיצוצים בתקציב, במטרה להעלות את תקרת החוב הממשלתית - בהיקף של 14.3 טריליון דולר. זאת, כדי להימנע מהכרזה על חדלות פירעון עד ה"דד-ליין" להסכמה על התקציב, אשר חל ב-2 באוגוסט. (דיוני תקרת החוב - להרחבה)