נשיאת ביה"ד לעבודה עשויה לכפות על הרופאים בוררות

(עדכון) - השופטת נילי ארד דחתה נסיעה לחו"ל כדי למנוע החרפת המשבר ■ בינתיים, שקט יחסי בבתי החולים

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, עשויה לכפות בימים הקרובים על הרופאים הליך בוררות מול המדינה, בעקבות נסיגתה של ההסתדרות הרפואית מההבנות אליהן הגיעה עם משרד האוצר. לפי שעה ארד מאפשרת את המשך המו"מ בין הצדדים תחת חסותה ואף הודיעה היום (א') כי דחתה לצורך העניין את נסיעתה המתוכננת לחו"ל השבוע, אולם נראה כי לא תוכל לכפות על משרד האוצר לנהל שוב את המו"מ מנקודת האפס.

רק לפני חודשים אחדים קבעה ארד כי אין היא יכולה לאפשר לעובדים הסוציאליים לנהל מחדש את המו"מ עם משרד האוצר לאחר שכבר הגיעו לכדי טיוטת הסכם, ורמזה כי מו"מ שכזה לא יוכל להתנהל תוך המשך של השביתה - רמז שהביא לחתימת ההסכם בכפוף לשינויים קוסמטיים. משרד האוצר כבר הודיע היום לארד כי הוא דורש הליך בוררות, ואילו נציגי ההסתדרות הרפואית הודיעו כי הם מעדיפים את המשך המו"מ. נציגי האוצר ומשרד הבריאות ביקשו במהלך הדיון היום לחשוף את טיוטת ההבנות עם ההסתדרות הרפואית בחסות ביה"ד, אולם עו"ד ארנה לין מטעם ההסתדרות הרפואית התנגדה לכך.

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, אמר בדיון כי המדינה הייתה שמחה לחדש את המו"מ, אולם "מה שקורה בימים האחרונים גורם לכך שהקשב של ההסתדרות הרפואית ממילא אינו נתון למו"מ אלא להתרחשויות בשטח". לדברי לוין, ההבנות שגובשו עם ההסתדרות הרפואית כללו לא רק תוספת תקנים והגבלת מספר התורנויות, אלא גם חיוב מומחים בתורנות - מה שאמור להקל על המתמחים.

אידלמן עשוי לשנות עמדה

על פי הערכות, ייתכן כי באופן בלתי רשמי, גם יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, מעדיף הליך בוררות בשל אירועי השבוע שעבר. נזכיר כי המתמחים דרשו להגדיל משמעותית את מספר התקנים שיתווספו לבתי החולים ביחס למספר שנקבע במו"מ עם האוצר. גם המומחים הביעו התנגדות להסכמות, שלפיהן הרופאים יחויבו לראשונה בהחתמת שעון נוכחות וחלק מהמומחים יחויבו לראשונה בביצוע תורנויות. הלחץ על ראשי ההסתדרות הרפואית הגיע גם מכיוונם של מספר מנהלי בתי חולים ובראשם מנכ"ל איכילוב, פרופ' גבי ברבש, שחוששים כי שעון הנוכחות יחייב את בתי החולים להגדיל את הוצאות השכר (בגין שעות נוספות) ללא שיפוי ראוי מצד המדינה.

ברבש, כמו רבים ממנהלי בתי החולים הממשלתיים, מאוכזבים גם מכך שההסתדרות הרפואית לא הצליחה להשיג במסגרת ההבנות עם האוצר את החזרת שירותי הרפואה הפרטים (שר"פ) לבתי החולים הממשלתיים. נוכח שביתת הפתע של המתמחים בשבוע שעבר והתסיסה הגוברת גם בקרב מומחים ובכירים, מקורות במערכת הבריאות טוענים שד"ר אידלמן יעדיף שאת ההכרעה יקבל גורם שלישי.

ספק רב אם בוררות תיטיב עם הרופאים: מנגנון בוררות לא יכול לכפות על המדינה את מספר התקנים שהיא מבקשת להוסיף, למשל, או את גובה המענקים שהיא מבקשת להעניק לרופאים שיעברו לפריפריה. הבוררות עשויה לפסוק רק בענייני שכר, ולא בטוח שגם בהיבט הזה ישיגו הרופאים יותר. מכאן ההתנגדות של ההסתדרות הרפואית לבוררות זה חודשים ארוכים.

המתמחים ייצרו שקט תעשייתי

אחרי שמתמחים אישפזו את עצמם בשבוע שעבר ופתחו בשביתת רעב בחלק מהמקרים, נרשם היום שקט יחסי בכל בתי החולים. הדבר נובע לא רק מההבנה של מנהלי בתי החולים שלא יוכלו לאפשר עוד הפרה של צווי המניעה, אלא בעיקר מהמנהיגות המקומית של המתמחים שביקשה לייצר "שקט תעשייתי" בזמן הדיונים שהתנהלו מאז שעות הבוקר בביה"ד הארצי לעבודה. המתמחים ביקשו להכיר בהם כצד לסכסוך, אולם ביה"ד קבע כי ההסתדרות הרפואית היא הארגון היציג גם של המתמחים - לפחות כיום.

כדי ללחוץ על הנהגת ההסתדרות הרפואית להביא לייצוג הולם של המתמחים בהנהגת הארגון ובדיוני המו"מ, מאיימים המתמחים לאסוף מספיק חתימות ולפנות לביה"ד כדי שיכיר בהם כ"יחידת מיקוח" - כלומר קבוצה אורגנית של עובדים שרשאית לנהל מו"מ להסכם קיבוצי בנפרד מיתר הרופאים. המתמחים כבר בחרו לצורך העניין נציגים מכל בית חולים שישמשו כמנהיגות המקומית שלהם, והם אף נעזרים במשרד ליחסי ציבור ובסיוע משפטי צמוד.

המתמחים לא מסתפקים בהגבלת מספר התורנויות לכדי 8 בחודש ובתוספת של כ-650 תקנים כפי שנקבע בהבנות מול האוצר, והם דורשים שתוספת התקנים תעמוד על כ-1,200. בהסתדרות הרפואית מסרו כי הדבר תואם גם את הדרישה שלהם.