מחקר: למעלה מ-13% מהמשפחות העובדות - מתחת לקו העוני

זאת לעומת כ-7% בממוצע בקרב מדינות OECD ■ שיעור המשפחות העניות שבראשן עומד עובד זינק מ-44% ל-60% בשבע שנים

שיעור המשפחות העניות שבראשן עומד עובד זינק במשך שבע שנים מ-44% ב-2002 לכ-60% ב-2009 - כך עולה ממחקר של פרופ' חיה שטייר, ראש התוכנית למדיניות הרווחה החברתית של מרכז טאוב, המתמקדת בתופעת העובדים העניים בישראל.

ממצאיה של שטייר, שחלקם נחשפים היום על רקע המחאה הגוברת על יוקר המחיה בישראל, מצביעים על עלייה תלולה בתופעת העוני בקרב משקי בית עובדים. "עוני" מוגדר בישראל מצב שבו ההכנסה של משק הבית פחותה ממחצית ההכנסה החציונית (בהתאם למספר הנפשות במשפחה). עוד עולה מהמחקר כי 13.4% מכלל המשפחות העובדות בישראל נמצאות מתחת לקו העוני, וזאת לעומת כ-7% בממוצע בקרב מדינות OECD.

"המדיניות הממשלתית, המכוונת לעודד עניים לעבוד במקום להסתמך על תמיכה ממשלתית, היא אחת הסיבות למגמה זו", אומרת שטייר. "המטרה המרכזית של מדיניות זו הייתה סיוע לאנשים להיחלץ ממעגל העוני, אך במקרים רבים היא הביאה רק למעבר ממצב של 'עניים שאינם עובדים' למצב של 'עניים עובדים'". עוד הוסיפה כי "ייתכן שהתמריצים לעבוד היו יותר מדי בבחינת 'מקל' (כלומר, צמצום הקצבאות) ופחות מדי 'גזר' מבחינת התגמול שהעניקו תמורת עבודה. התוצאה היא חיסכון לקופת המדינה בלי לחולל שינוי בשיעורי העוני".