משרד התמ"ת מציג: מטה משותף להגנת הצרכן

המטה יכלול את רשות ההגבלים, הרשות לסחר הוגן והמועצה לצרכנות, בניסיון לסנכרן בין הצדדים ■ שמחון: "אירועי הימים האלה מחייבים לדאוג לקיומם של מנגנוני הגנה על הצרכנים"

גופים שונים אמונים היום באופן רשמי על הגנת הצרכן - אולם במבחן המציאות, סוגיות רבות נופלות בין הכסאות. את המצב הזה מבקשים כנראה לתקן במשרד התמ"ת.

שר התמ"ת שלום שמחון הודיע היום (ב') כי החליט על הקמת מטה משותף שיכלול את רשות ההגבלים העסקיים, הרשות לסחר הוגן, המועצה לצרכנות ומינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת - יחידות הכפופות למשרד התמ"ת או לשר, או שעובדות בזיקה אליו.

את השינוי המבני הסביר שמחון: "אירועי הימים האלה מחייבים לדאוג לקיומם של מנגנוני תמך והגנה על הציבור הרחב של הצרכנים בישראל, תוך הצגת פתרונות רוחב ותפיסה כוללת".

במצב הנוכחי, טוען השר שמחון, הסוכנויות השונות הפועלות בתמ"ת מכיוונים שונים ומזוויות ראייה שונות להגנתו של הצרכן אינן מסונכרנות באופן אמיתי ומובהק זו עם זו, אינן חולקות מידע ותובנות על הנעשה בשווקים ואינן פועלות במשותף, ועניינים מהותיים הנוגעים לטובתו של הצרכן עלולים ליפול בין הכסאות. מצד שני, עלול להיווצר מצב בו רשות אחת פועלת באופן אגרסיבי בלא שבידה מלוא המידע הנחוץ, גם מהיבטים אחרים.

כך למשל, מסבירים במשרד התמ"ת, מתעוררת במסגרת מיזוגי חברות השאלה אם אין המיזוג עלול ליצור הטעיה של הצרכנים, אם אין הוא עלול לגרום לכשלי מידע ולהטיות צרכניות ואם אין חשש לניצול מעמד לרעה של הפירמה המתמזגת.

באותה מידה, טרם הפעלת סמכויות הרשות לסחר הוגן והגנת הצרכן דרושים לא אחת חפיפה וחילופי מידע בין רשות זו לרשות ההגבלים העסקיים, כדי לברר היכן טמונים קשיים בענפים מסוימים או מול גופים ותאגידים מסוימים.

מסגרת שיתוף-פעולה כזו תוכל לגבש מעקב אחר התפתחות מחירים מדאיגה - עם עלייתם המופרזת של מחירי מוצרים מסוימים. באותה מידה תוכל מסגרת כזו לקיים מעקב שוטף אחרי פערים בין ישראל למדינות מערביות אחרות בנושאי הגנת הצרכן, נושא בו מרבים לעסוק מאז הועלה ב"גלובס" על סדר היום הציבורי.

על-פי התכנון, אחת לחודש יתכנס המטה לעדכונים הדדיים ויקיים "סיעור מוחות" לגבי פתרונות אפשריים לבעיות שונות בנושאי צרכנות.

"סינרגיה כזו תאפשר לתמ"ת לממש סוף-סוף את המנדט הרחב שניתן בידו להגן על ענייני הצרכנים בישראל באופן אקטיבי ואפקטיבי", אמר שמחון.

כעת לא נותר אלא לראות אם אכן מדובר בשינוי מהותי - או בטיפול קוסמטי שיותיר את מעמדם של הצרכנים במקומו הדורש שיפור.