שירותי ההובלה הימית יתייקרו בכ-8%-10%

משרדי האוצר והתחבורה אישרו העלאת מחיר שירותי הניטול על מטענים זולים או בעלי מטען עם ערך סחורה נמוך בנמלים ■ שרגא ברוש: "רק ממשלה אטומה תעשה מעשה כזה"

שר האוצר, יובל שטייניץ, ושר התחבורה, ישראל כ''ץ, חתמו אתמול על צו חדש המעלה את מחיר שירותי הניטול על מטענים זולים או בעלי מטען עם ערך סחורה נמוך בנמלי ישראל. כתוצאה מכך, צפויים מחירי השירות בנמלים להתייקר בשיעור שנאמד בין 8% ל-10%, בהתאם לשווי המטען.

המהלך מסכן במיוחד מפעלים שלהם עלות ייצור נמוכה ועלות הובלה גבוהה לרבות תעשיית הפלסטיק, הריהוט, מכונות גדולות וכל מוצר שיש בו נפח משמעותי. לפי הערכות, ההשפעה תורגש בעיקר במוצרים מיובאים, לרבות מוצרים בעלי נפח, כמו מוצרי מזון כגון קורנפלקס ואורז וכן רהיטים.

לפני כחצי שנה אושרו תעריפים חדשים בנמלים וזאת אחרי מו"מ של שנתיים במסגרת רפורמת התעריפים של הממשלה. משרדי האוצר והתחבורה, התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר, השתתפו במו"מ.

במסגרת הרפורמה, הוזלו היטלי היבוא והתייקרו היטלי היצוא (המערכת הקודמת הייתה א-סימטרית והיטיבה עם היצואנים). במסגרת הרפורמה, נפרס השינוי בתעריפים על פני 10 שנים לצורך הסתגלות, וגם בעקבות ביקורת של ארגון הסחר העולמי (WTO). לפי מודל האוצר, שנכנס לתוקף באוקטובר 2010, מדובר במודל סגור המבוסס על מנגנון השבה, כך שיהיה מי שמצבו הוטב ומי שמצבו הורע.

בעקבות תלונות מהנהלת חברת נמלי ישראל (חנ"י) על גירעון של 7-8 מיליון שקל לחודש שנוצר בתקבולים שקיבלה חנ"י מהיבואנים והיצואנים עבור השימוש בנמלים, הודיע הממשלה כי טעתה בחישוביה ועליה לייקר את השירות שוב גם ליבוא וגם ליצוא, התייקרות שמשמעותה העלאת מחירי שירותי ההובלה הימית, בשיעורים של בין 8% ל-10%, בהתאם לשווי המטען.

תממן את הטעות

לא עזרו טענות התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר כי תקופה שבה היצוא מקרטע והשוק המקומי מתאפיין במחירים גבוהים, אינה התקופה הנכונה לייקור מחירים וכי חברת נמלי ישראל, שבקופתה הצטברו מאות מיליוני שקלים, תממן את הטעות של המדינה לפחות בשנתיים הקרובות עד אשר יחול שיפור במצב הכלכלי. ל"גלובס" נודע כי הסכמה על כך הושגה בעל פה, בין יו"ר חנ"י, יפתח רון-טל, ובין נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש.

להפתעת היצואנים והיבואנים, חתמו אתמול שרי האוצר והתחבורה על הצווים החדשים ובכך ייקרו כאמור את העלויות ההובלה.

"רק ממשלה אטומה אשר אינה קוראת את המפה ולא מבינה צו זה, יכולה לייקר הן מוצרי יבוא והן מוצרי יצוא, דווקא בשעה של מחאה ציבורית שמקיפה את כל שכבות הציבור, ולא משכילה 'להתאפק' עם גחמותיה להטיל מסים חדשים על הציבור שנענש גם כך, וקולו לא נשמע בירושלים. זה הדבר הציני ביותר בעולם", אמר בתגובה נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש. ברוש קורא לרה"מ להקפיא מיד את הצו, ובמידת הצורך להשתמש בכספים הרבים שהצטברו בחנ"י לצורך טיפול בטעות שנעשתה בקרב פקידי האוצר.

נשיא לשכת הספנות, ראובן צוק, אמר כי "התרענו מראש שההסדר החדש לא יביא לשיפור השירות בנמלים אלא רק להעלאת תעריפים. הזהרנו שהמנגנון נקבע בחיפזון רב ללא שום סימולציה שהייתה מאפשרת למנוע את התקלה המביכה שהתגלתה בו".

תגובת האוצר: תיקון צו תעריפי הנמלים שנחתם על ידי שרי התחבורה והאוצר נעשה בעיקרו לשם איזון מנגנון ההשבה. התיקון נעשה בהתאם להסכמות המקוריות אליהן הגיעו משרדי הממשלה ונציגי התאחדות התעשיינים ולשכות המסחר עוד בטרם החלת הרפורמה בתעריפי הנמלים. יש לזכור שבתחילת 2012, אמור לחול מנגון הפחתה בשיעור של אחוז מכלל תעריפי הניטול.