"ברולטה הרוסית הזאת על תקרת החוב כולם מפסידים"

בעוד 8 ימים ארה"ב תיכנס לחדלות פירעון במידה והרפובלינים והדמוקרטים לא יגיעו להסכם על העלאת תקרת החוב ■ מיקיאו קומדה: "כלכלת ארה"ב מחזיקה את כלכלות העולם כ'בנות ערובה' בגלל אידיאולוגיה זניחה" ■ אריק רוזנקרנץ: "זו התיגרה הראשונה של בחירות 2012"

שמונה ימים בלבד לפני שארה"ב מגיעה לתקרת החוב ועדיין אין הסכם בין הרפובליקנים לדמוקרטים באופק, אנליסטים וכלכלנים מביעים חששות מפני עתיד השווקים. עם זאת, רובם ממשיכים להישאר אופטימיים ולהאמין שהצדדים יגיעו להסכם על קיצוצים בתקציב והעלאת תקרת החוב, שעומד על 14.3 טריליון דולר, לפני ה-2 באוגוסט.

"זה קצת מפחיד שכלכלת ארה"ב מחזיקה את כלכלות העולם כ'בנות ערובה' בגלל אידיאולוגיה זניחה יחסית", אמר מיקיאו קומדה, בכיר בחברת LGT Capital Management. "מנקודת מבט גלובלית, ברור שהמסים צריכים לעלות וצריך לקצץ בהוצאות באופן כזה או אחר".

לטענת אריק רוזנקרנץ, יו"ר ומייסד חברת eThree-Asia הסיבה שאין הסכם היא לא הכלכלה אלא פוליטיקה. "מה שאנחנו רואים פה זו התיגרה הראשונה במלחמה על הנשיאות ב-2012, זה 100% עניין פוליטי", אמר רוזנקרנץ.

"אנשים משני הצדדים של הספקטרום הפוליטי יודעים שחייבים להעלות את תקרת החוב, לקצץ בהוצאות ולהגדיל את ההכנסות, בנושאים האלה אין שום מחלוקת", הוסיף רוזנקרנץ שטוען כי ג'ון ביינר, יו"ר בית המחוקקים הרפובליקני, מוכן להציע לאובמה עסקה מהירה להעלאת התקרה אך נתקל בהתנגדות מתוך מפלגתו.

לפנות בוקר (שעון ישראל), התקוות שביינר יציג הסכם מסגרת עם מתווה להעלאת התקרה, עוד לפני פתיחת השווקים הגלובליים, הפכו לאכזבה. במקום עסקת חבילה דו-מפלגתית, שתאותת לשווקים שארה"ב מוכנה לעשות סדר בביתה הפיננסי, התבשרנו שבית הנבחרים (בשליטת הרפובליקנים) והסנט (בשליטת הדמוקרטים) החליטו על נתיבים נפרדים: כל בית מגבש עתה יוזמה משלו לפתרון המשבר.

רוזנקרנץ הוסיף כי גם אם ארה"ב לא תגיע להסכם עד ה-2 באוגוסט ותיכנס לחדלות פירעון זה יהיה מצב זמני בלבד. "ארה"ב תהיה בחדלות פירעון יום או יומיים, אם בכלל. הרפובליקנים יעשו זאת כדי להוכיח נקודה ומהר מאוד יגיעו להסכם לטווח קצר".

זאת, למרות שההשלכות של חדלות פירעון, בין אם תימשך יומיים או יותר, עלולות להיות קטסטרופליות. סוכנויות הדירוג המובילות כבר איימו כי יורידו את דירוגה המושלם של ארה"ב (AAA) במידה ותיכנס לחלות פירעון אפילו זמנית.

"יש אימרה ישנה שאומרת שכלום לא משנה עד הרגע שזה משנה, אנחנו קרובים מאוד ליום שזה ישנה", אמר קווינסי קרוסבי, אסטרטג שווקים בחברת Prudential Financial.

"משחק הרולטה הרוסית בשוק האג"ח האמריקני זה משחק שכולם יוצאים בו מפסידים", אמר קריסטן קופר, האחראי על נגזרת שער הדולר בחברת Jefferies & Co. "זה חוק היסטורי שתוצאה של חדלות פירעון תהיה שיעור ריבית גבוה באופן דרמטי לכל אזרחי ארה"ב, מה שיהפוך את יצירת המשרות החדשות במשק קשה הרבה יותר".