האשם אינו הדת המוסלמית

תגובה למאמר של מתי גולן "הערבים כובשים את הערביות": בשתי החברות הנשים הן קורבן

מכתב גלוי למתי גולן,

כאישה ערביה שעוסקת במעמד הנשים ופועלת בארץ ובעולם המאמר שלך "הערבים כובשים את הערביות" (17.7), השטוף בהתנשאות ובפטרונות עורר בי כעס רב. מי שמך "להגן" עלי ולדבר בשמי?

גברים תמיד ימצאו סיבה או תירוץ להתנהגות מדכאת ואלימה והמאמר שלך מספק עוד דוגמה לדפוס ההתנהגות הזה. במקרה שלך, מדובר בלגיטימציה והצדקה לשנות כיבוש, אלימות והשפלה מתמשכת כלפי עם שלם.

אתה כותב שהגבר הערבי מתכנן את הרצח ומשתמש במסורת כדי להצדיק את מעשיו, כשלמעשה אתה פועל באותו אופן בדיוק ומנסה להצדיק את הכיבוש ואת גזילת זכותו של עם להגדרה עצמית. אז מה בדיוק ההבדל בינך לבין "הגבר הערבי" שאתה מציג במאמר שלך? שניכם מחפשים הצדקות ותירוצים למעשים מתועבים שאין להם הצדקה.

אז אנא - את מירוק המצפון ואת הלגיטימציה לכיבוש הישראלי ולהזנחת המדינה את אזרחי ישראל הערבים - חפש במקום אחר. כי אותו כיבוש ואותה הזנחה מובילים לתסכול ולכעס אצל נשים וגברים כאחד ואלו מתורגמים אחר כך לאלימות כלפי החלשים ובעיקר החלשות יותר.

המאמר שלך נשען על דעות קדומות וסטריאוטיפים שיותר מכל מעידים על בורות ואולי גם על פחד מלהתמודד עם האמת, לפיה אלימות כלפי נשים מאפיינת את כל החברות הפטריארכליות בעולם, אבל יותר מזה - היא נפוצה יותר בחברות מדכאות או מדוכאות. אין באסלאם אישור לרצח נשים, כפי שאתה טוען.

גם בתרבות ובמסורת הערבית אין הצדקה למעשים המחרידים האלו - לא יותר מאשר בכל תרבות גברית אחרת. כן - ישנם גברים אלימים בחברה הערבית, שמשתמשים בדת ובמסורת כדי להצדיק את מעשיהם.

יש לדאוג להעניש אותם ולהוקיע אותם מן החברה, אבל אי אפשר להוקיע את החברה כולה. לרשויות (וגם לך, מתי גולן) קל לברוח מאחריות ולהפיל את אחריות לרצח על הדת והמסורת בחברה הערבית ועל המצב הנפשי של הגבר היחיד בחברה היהודית, בעוד שבשני המקרים מדובר בבעיה חברתית ותרבותית.

כמה נשים בשתי החברות נרצחו בידי בני זוגן אחרי שפנו למשטרה אין ספור פעמים? אחרי שלא רק הרשויות אלא גם שכניהן ומכריהן עצמו עיניים ולא רצו לראות? העובדה היא שבשתי החברות הנשים הן הקורבן, בעוד שהרשויות מנוהלות ברובן על-ידי גברים.

אם יש גורם שבגללו מקרי האלימות כנגד נשים בחברה הערבית רבים יותר ומטופלים פחות, לא מדובר באסלאם. ההזנחה המתמשכת, האפליה המובנית בכל תחומי החיים, חוסר התפקוד המוחלט של הרשויות, העדר שירותים כמו מקלטים לנשים מוכות - כל אלו יוצרים סביבה מעודדת אלימות. המחסומים המשפילים מגבירים את האלימות, בדיוק כפי שהם מעלים את הסיכוי שגבר יהודי-ישראלי שחוזר משירות צבאי באותם מחסומים יכה את אשתו.

הכיבוש המתועב, גדר ההפרדה הגזענית שמפצלת משפחות לשניים, הריסות הבתים האכזריות שמותירות משפחות שלמות בנגב ללא קורת גג ופוגעות בייחוד בנשים בילדים - לפי תפישתך הנאורה, לכל אלו אין דבר וחצי דבר עם התופעה הקשה של אלימות כנגד נשים. להיפך, אתה מצדיק את התופעות האלו כמעין עונש מעוות על אותה אלימות.

אנו, הנשים הערביות, לא רוצות את שירותי ההגנה והייצוג שלך. אני בטוחה שגם נשים יהודיות בישראל לא מעוניינות שאדם עם גישה כמו שלך ידבר בשמן.

הכותבת היא מנכ"לית שותפה במכון הנגב-אג'יק, החבר בפורום שותפות-שאראקה